Jump to content

Bunnsmøring hvert år, nødvendig?

Jenny

Recommended Posts

En ting som jeg lurer på.

Har det noe for seg å legge på nye lag med bunnsmøring hvert år, så lenge eksisternede smøring sitter godt og er uskadet?

Jeg unnlot å smøre i fjor (unntatt ei tynn stripe akkurat i vannlinja). Da jeg satte på land i høst var fortsatt den gamle bunnsmøringa like inntakt. Den var også omtrent helt fri for groe.

Fabrikantene ser nok gjerne at vi fornyer bunnsmøringa hvert år, men dermed ikke sagt at dette er det eneste saliggjørende.

Legger vi på ny bunnsmøring automatisk, uten at dette strengt tatt er nødvendig? :confused:

En ting som jeg lurer på.

Har det noe for seg å legge på nye lag med bunnsmøring hvert år, så lenge eksisternede smøring sitter godt og er uskadet? ....... Den var også omtrent helt fri for groe.

Du har jo gitt svaret selv. Og jeg er helt enig, flekker kun over der det er tynnslitt. Bruker dermed ca. 1/2 boks bunnstoff (selvpolerende) i året

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, dette merket jeg også, Jenny

Tidl. stoffet jeg hvert år, men etter at min Tustnaplastsjark ble liggende over et år....., trodde jeg det ville gro noe "forferdelig", og hadde nesten dårlig samvittighet for situasjonen.........!

Men det skjedde ikke - så siden den oppdagelsen for mange år siden - har jeg hatt den oppe for å sjekke tilstanden på Zink'en og ellers mere tekn. inspeksjon og event. flekking av bunnstoff, hvert andre eller tredje år.

Må legge til at den er meget godt grunnet / primet i utgangspunktet.

Andre båtfantaster i havna vår, som av forskjellige grunner kanskje har hatt båten liggende ubrukt i en lengere periode og spesielt i den mest "groende perioden" på vår/sommer, har bare brukt høytrykksvaskeren en omgang - og så rett ut på havet igjen. Båten deres holder seg minst like fin som de som sverger til å stoffe skroget fullstendig hvert år! :yesnod:

Så dette er nok min erfaring også, at det blir litt overdrevet å stoffe hvert år for de fleste aktive båtbrukere - men så lever ikke jeg av å selge bunnstoff og koster heller da! :sailing:

Ship O ' Hoi!

Redigert: Må kanskje legge til at jeg bruker selvpolerende, tror det virker positivt på mitt bruksmønster av båten.

Redigert av Seastar (see edit history)

Jenny,

Bara av nyfikenhet...

Vad har du för fabrikat på bottenfärgen ? Det kanske är så att du fått tag på något så grymmt effektivt att de båtar som ligger sidan om dig har mindre beväxtning på de sider som ligger mot din båt ?

På in båt har förra ägaren målat en "ekologisk" färg, det växer så bra att jag funderar på att sälja den som gödsel istället...

/ Dan

Vad har du för fabrikat på bottenfärgen ?

Så godt som alle selvpolerende bunnstofftypene som selges i Norge er kopperbaserte, de være seg Jotun, International, Hempel osv. Og etter egen erfaring betyr det lite hvilket merke en bruker.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så godt som alle selvpolerende bunnstofftypene som selges i Norge er kopperbaserte, de være seg Jotun, International, Hempel osv. Og etter egen erfaring betyr det lite hvilket merke en bruker.

Lars H.

Enig med Lars H.

Har stort sett brukt Non Stop og Sea Jet sjølvpolerande. Har båten på land kvar vår for å spyle/sjekke, har på litt botnstoff der det er nødvendig (dvs lite) Stort sett er resultatet identisk med desse botnstoffa. Kanskje Sea Jet er litt meir effektivt, men det er vanskeleg å vurdere. Det er fleire forhold som påverkar groinga frå år til år, så eg tør ikkje vere altfor bastant i kåringa av "min" vinnar...

Jeg kjenner et tilfelle der en trebåt ble angrepet av pelemark. Denne båten ble ikke bunnsmørt hvert år, fordi eieren trodde at bunnstoffet var like effektivt som nytt. Giften i bunnstoffet vil naturligvis "vannes ut" ettersom tiden går. Det er antakelig greit å bunnsmøre en plastbåt, eller en stålbåt, annet hvert år. Men ikke en trebåt. Forøvrig hører jeg av og til at man blander ugressmiddel i bunnstoffet for å få bedre virkning. Noen som har prøvd?

Jeg kjenner et tilfelle der en trebåt ble angrepet av pelemark.

På trebåter brukes normalt vanlig kobberstoff og dette mister effekt etterhvert. Selvpolerende bunnstoff skal ha full effekt så lenge der er stoff igjen da det sakte men sikkert forsvinner og stadig er "ferskt".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er mange faktorer som påvirker hvor ofte du må stoffe. For de fleste er annethvert år mer enn nok. Jeg vurderer å stoffe enda skjeldnere. Om det skulle gro litt er det ingen katastrofe. Det bromsar bare litt mer i vannet... (og selvfølgelig en viss jobb å få det rent igjen)

Forstår som de fleste av dere har forholdsvis raske motorbåter.

Jeg har selv en seilbåt som jeg er nesten ferdig med å skrape ren nå. Den ligger forøvrig på land, men på en slik båt som jeg har, så hører det til sjeldenheten å oppnå hastigheter over 7 knop. Til gjengjeld brukes båten så godt som daglig i hele sommerhalvåret, dvs. i værste fall ligger den stille oppmot en uke, men aldri lengre enn det. Er det oppholdsvær er den ute uansett, slik at selv om den går sakte, så brukes den veldig mye. Har noen erfaringer med slike båter, jeg skal gå på med 3-4 strøk epoxy-primer og VC17-bunnstoff ila vinteren. Der hvor båten min ligger er det dessverre is om vinteren, så den må enten taes på land eller i boblebad om vinteren. Pleier det å gro mye på de 4-5 månedene den ligger stille i sommerhalvåret (indre oslofjord)??

Hvordan er det med plastpest, jeg regner ikke med at bunnstoff er tett, og kan derfor ikke se at det kan ha noe å si om jeg stoffer hvert år eller annethvert, det er vel i hovedsak primeren som forhindrer plastpest??

Det er mange faktorer som påvirker hvor ofte du må stoffe. For de fleste er annethvert år mer enn nok. Jeg vurderer å stoffe enda skjeldnere. Om det skulle gro litt er det ingen katastrofe. Det bromsar bare litt mer i vannet... (og selvfølgelig en viss jobb å få det rent igjen)

Enig.

For min del så hadde eg ikkje tatt båten på land kvart år viss eg ikkje skulle seile litt regatta.

Båten til far min hadde vi på land kvart 2.år. Var nok heilt unødvendig å smøre (NonStop), men vi la på to strøk for å vere sikre... Sannsynlegvis var desse strøka aldri i nærleiken av å bli nedslitne. Det er vel slik med dei fleste, at dei legg på litt ekstra for å vere sikre. (Eller etter å ha blitt hortalt det i butikken)

Eg har ein forresten ein båtkjenning som tek jobben med botnen kvart 5.år. Skal tru kva botnstoff han har :confused:

Jenny,

Bara av nyfikenhet...

Vad har du för fabrikat på bottenfärgen ? Det kanske är så att du fått tag på något så grymmt effektivt att de båtar som ligger sidan om dig har mindre beväxtning på de sider som ligger mot din båt ?

På in båt har förra ägaren målat en "ekologisk" färg, det växer så bra att jag funderar på att sälja den som gödsel istället...

/ Dan

Har også brukt Seajet, men tror dette er tilfeldig.

Har samme erfaring med andre fabrikater på tidligere båter.

[ Med båten landsatt nov.-mai, har eg primet med 2 komp. etter sliping av gelcoat så 2 strøk sjølpolerende. Holder i årevis! Høyttrykkspyler ikkje bunn, men vasker lett med svamp. Ser eg den grå primeren skinne gjennom stoffet, rulles 2 nye strøk etter grundig reingjøring. Resultat. slett bunn, ingen flassing, 5-10 års itervall avh. av fart.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...