Jump to content

Påhengsmotorer 9.9/15 Hk. Inflasjon i hestekrefter?


Christensen

Recommended Posts

Hei! sitter å kikker på motorannonser, flesteparten av 9,9 hesterne er beskrevet som 9,9/15, flere 20 og 25 hestere er beskrevet som en størrelse større. Blir litt irritert, en 9,9 hk er jo ikke en 15 hk, en 25 hk er ikke en 30 hk. Hvorfor i all verden kan ikke folk beskrive det de skal selge og ikke en motor som er 50% større?? Ja jeg vet de kan bygges om, men har alle gjort det da?? En bilmotor kan chippes til høyere effekt men man ser ikke bilannonser hvor det står f.eks 100/140 hk. Er det et simpelt triks for å øke verdien på det man skal selge?? For meg er en 9,9 en 9,9 så lenge det står på dekselet! :headbang:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Mange som tror at de har en 15 hester etter å ha skrudd ut innkjøringssperra på en 9,9 hester. Tror også det er en utbredt misforståelse at man bare kan justere litt og vips så har man 50% mer effekt. Med mindre motoren virkelig er ombygd er jeg helt enig i at det som bør stå i annonsen er det som står på dekselet.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var på jakt etter en 9,9 hk, synes jeg det hadde vært nyttig å vite at dette var gjort med motoren. Noen 9,9-motorer i Norge er rene 15-hestere som er nedjustert grunnet tilpassning til de særnorske lovene og avgiftsystemet.

Andre motorer trenger omfattende ombygning for å oppnå større effekt.

Det kan også være lurt å spørre om hvem som har foretatt effektjusteringen. Ikke alle er nødvendigvis like vellykkede og det er langt i fra alle som gir 15 hk etter litt "garage-engineering".

Vår jollemotor, en Yamaha 9,9 totakt, er opprinnelig bygget som 15 hk, er identisk med 15 hk-utgaven og er altså kun nedjustert for å tilpasses det norske markedets hk- og avgiftsregler.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sleng på nyoverhalt i samme rennet så er det komplett. Akkurat som det var en bra ting skriver man slikt om altmulig.

Overhalt hvert år stod en gang. Høres ut som en kvalitetsmotor :wink: Når en ikkje veit ka et ord betyr så burde en slett ikke bruke det i en annonse

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var nylig på jakt etter ny motor til jolla og ønsket meg en 15 hk 2-takter. I og med at mange 9,9 lett kan omgjøres til 15 hk, finnes det svært få 2-taktere det faktisk står 15 på. 9,9 var jo langt billigere å kjøpe ny i sin tid.

For min del var det derfor veldig greit at det stod i annonsene om motoren var original 9,9 hk eller ikke :thumbsup:

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange skriver at det er 9,9/15 ja, men er også veldig mange som er det. har hatt 4 9,9 motorer, alle var oppjustert til 15 når jeg overtok dem. her er selfølgelig ikke samme måte på alle. Jeg har hatt mercury og yamaha motor, på mercury er det en plate bak forgasser som må fjernes. på yamaha sitter det en liten sperre på gassen som kan bøyes på 2 sek, evt fjernes ver å skru ut en bolt, fjerne denne som sitter ytterst og sette bolten på plass som tar 2 min. på standard yamaha 9,9 får du da 13.5 hk, for å få 15 må du bytte reedventilene bak forgasser eller bøye dem ut. pa v-max er dette gjort og avgift for 15hk er betalt, derfor var den dyrere. de fleste 15hk 2t motorene som ble solgt i norge står vel 9,9 på dekslet. betaler du hk avgift og det forhandler skal ha for jobben får du 15hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg veit at de fleste 9,9 yter noe mere enn det som står på dekselet, men hvor mange er det som innbiller seg at de har gjort det som skal gjøres? "alle" selger jo 9,9 ene sine som 9,9/15. Jeg kjøper gjerne en oppjustert motor, men da skal det være satt inn riktige biter av noen som kan det! ikke bare bøye litt her og skru litt der, så er det sikkert 15hk!! Men finner jeg et bra eksemplar så skal vi se hvor mye effekt vi kan klare å skvise ut, hehe. de fleste ligger jo på rundt 200 kubikk så et potensial for effektuttak finnes jo her. Jeg har ingenting imot oppjusterte motorer, blir bare litt irritert på at alle skriver en størrelse større! Hvis jeg klarer å skvise 20 hester ut av en 9.9 så vil jeg fortsatt kalle den for en 9,9!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

de fleste ligger jo på rundt 200 kubikk så et potensial for effektuttak finnes jo her.

Johnson/Evinrude var vel 216cc, mens både Tohatsu og Yamaha er rett i underkant av 250cc

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg klarer å skvise 20 hester ut av en 9.9 så vil jeg fortsatt kalle den for en 9,9!

 

Hvorfor det? Hvis motoren er modifisert slik at den yter 15 hk, så er det vel det som er interessant for kjøperen? Hvis du har en jolle som er godkjent for maks 10 hk, så er det kanskje litt dumt å kjøpe en som yter 15? Som nevnt tidligere i denne tråden er det ofte kun små inngrep som skal til for å gjøre en 9,9 om til en 15 hk, og som da er identisk med en original 15 hk (med unntak av tallet på motordekselet da) :giggle:

Link to post
Share on other sites

For meg er en 9,9 en 9,9 så lenge det står på dekselet! :headbang:

En av mine påhengsmotorer er en Mercury 2-takter som ble levert både som 10 Hk og 15 Hk. Den eneste forskjellen er at den originale 15-hesteren er strupet ned til 10 Hk ved å sette inn en plate med trangere passasje mellom forgasser og motor. Denne platen ble fjernet av merkeforhandler for flere år siden så det er utvilsomt en 15 Hk Mercurymotor nå, og det kan bekreftes av Mercuryforhandlere.... Men det står 10 Hk på dekselet. Derfor er det alstå en 10-hester mener du??? :crazy::lipseal:

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at slik det er nå så er nesten absolutt alle 9.9 15 hk iflg. salgsannonser. Det finnes mange slike som faktisk kan gjøres om til 15 men det benyttes som et salgsfremmende argument eller for å heve prisen av alle og enhver. Og ryktet sier da at en 9.9 automatisk blir 15 hk i en fei ved å løsne en skru eller ta bort en dings. Men dette gjelder ikkje rubbel og bit av alle 9.9 der ute, det bare virker slik for ingen har oversikt over hvilke som yter hva og dermed er veien kort til å hevde slik. Står det 9.9 på dekselet så blir prisen satt etter det, om den i praksis yter 8 eller 12 hk er ikkje rellevant. Modellen er en 9.9 og da må man si det.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er originalt en 9,9 så er det en 9,9, det er det du får igjen hvis den blir stjælt! Hjelper ikke om du aldri så mye har bytta forgasser, skifta tenningskam eller satt inn nye reedventiler! Garantien er vel også en saga blott hvis dette gjøres selv, selv om dette allerede har skjedd på de fleste totaktere!. Virker som folk skriver 9,9/15 for å antyde at dette kan være mere verd enn det det egentlig er.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Noen som har bremsa 9,9 ene sine etter ombygging??

At 9,9 er en særnorsk motorstørrelse tror jeg lite på, fant med et kjapt søk flere 9,9 til salgs på ebay, tviler på at de har vært her i Norge og handla dem!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er originalt en 9,9 så er det en 9,9, det er det du får igjen hvis den blir stjælt!

Var litt vanskelig dette? :giggle:

Om du har en V-max 9,9 og den blir stjelt, og du får tilbake en V-max 9,9 på forsikringen. Da har du fremdeles en 15HK Yamaha påhengsmotor :thumbsup:

Så er det ditt valg om du vil at den skal være en nedjustert 15HK eller om den faktisk skal yte 15HK.

Link to post
Share on other sites

propellstørrelse må jo naturligvis tilpasses effekt og båtstørrelse for optimal fart og forbruk, det gjelder jo uansett motortype.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Står det 9.9 på dekselet så blir prisen satt etter det, om den i praksis yter 8 eller 12 hk er ikkje rellevant. Modellen er en 9.9 og da må man si det.

 

Hvis det er originalt en 9,9 så er det en 9,9, det er det du får igjen hvis den blir stjælt! Hjelper ikke om du aldri så mye har bytta forgasser, skifta tenningskam eller satt inn nye reedventiler!

Jeg skal strekke meg til å si meg enig i at det er uheldig at dette brukes for mer enn det er verdt i salgsannonser. For det er et poeng at det er STOR forskjell mellom ulike motorer mht hva som må gjøres for å endre antall hestekrefter og stor forskjell på om motorene blir ekte 15 hestere (virkelig har 15 hk og ikke eksempelvis 12). Men for enkelte av motorene er det utrolig små forskjeller mellom en 9,9 eller 10 Hk kontra 15 Hk. Igjen med eksempel i min Mercury 2T på 15 hk er den eneste forskjellen mellom 10 og 15 Hk:

- en metallplate med trangere åpning mellom forgasser og motorblokk (kun på 10 Hk)

- annet klistremerke på motordekselet

 

Metallplaten er fjernet av merkeforhandler på min motor og da yter motoren 15 Hk (hverken 12 eller 13). Da det er samme propell som på 15 hesteren er det kun klistremerket på motoren som er forskjellig fra en motor som er kjøpt som en 15 Hk. Så denne 15 hesteren som fungerer helt og holdent som en 15 hester skal da liksom være en 10 hester på grunn av et klistremeke på motordekselet og er bare en 15 hester dersom man kjøper 15 Hk klistremerket fra fabrikanten og bytter dette.... :lipseal::giggle::crazy::eek:

Link to post
Share on other sites

en annen motor som vokser på denne måten er Tohatsu 25hk , legg merke til at denne gjerne omtales som 25(32)hk eller 25/32hk

 

Kjenner ikke denne motoren , så tør ikke gjette på hvor manbge ekstra hk det gir når 'plomba tas'

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

tohatsu 32 må være en norsk vri, kanskje den ofte yter over 30 hk ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...