Christensen Startet 18.September.2011 Del på Facebook Startet 18.September.2011 Hei! sitter å kikker på motorannonser, flesteparten av 9,9 hesterne er beskrevet som 9,9/15, flere 20 og 25 hestere er beskrevet som en størrelse større. Blir litt irritert, en 9,9 hk er jo ikke en 15 hk, en 25 hk er ikke en 30 hk. Hvorfor i all verden kan ikke folk beskrive det de skal selge og ikke en motor som er 50% større?? Ja jeg vet de kan bygges om, men har alle gjort det da?? En bilmotor kan chippes til høyere effekt men man ser ikke bilannonser hvor det står f.eks 100/140 hk. Er det et simpelt triks for å øke verdien på det man skal selge?? For meg er en 9,9 en 9,9 så lenge det står på dekselet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sverre--- Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Mange som tror at de har en 15 hester etter å ha skrudd ut innkjøringssperra på en 9,9 hester. Tror også det er en utbredt misforståelse at man bare kan justere litt og vips så har man 50% mer effekt. Med mindre motoren virkelig er ombygd er jeg helt enig i at det som bør stå i annonsen er det som står på dekselet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 og noen som tar plomba på en 9.9 Tohatsu slik at den blir 12-13hk - og påstar at den er 15 og sågar 18hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Hvis jeg var på jakt etter en 9,9 hk, synes jeg det hadde vært nyttig å vite at dette var gjort med motoren. Noen 9,9-motorer i Norge er rene 15-hestere som er nedjustert grunnet tilpassning til de særnorske lovene og avgiftsystemet. Andre motorer trenger omfattende ombygning for å oppnå større effekt. Det kan også være lurt å spørre om hvem som har foretatt effektjusteringen. Ikke alle er nødvendigvis like vellykkede og det er langt i fra alle som gir 15 hk etter litt "garage-engineering". Vår jollemotor, en Yamaha 9,9 totakt, er opprinnelig bygget som 15 hk, er identisk med 15 hk-utgaven og er altså kun nedjustert for å tilpasses det norske markedets hk- og avgiftsregler. Redigert 18.September.2011 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) sleng på nyoverhalt i samme rennet så er det komplett. Akkurat som det var en bra ting skriver man slikt om altmulig. Overhalt hvert år stod en gang. Høres ut som en kvalitetsmotor Når en ikkje veit ka et ord betyr så burde en slett ikke bruke det i en annonse Redigert 18.September.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Jeg var nylig på jakt etter ny motor til jolla og ønsket meg en 15 hk 2-takter. I og med at mange 9,9 lett kan omgjøres til 15 hk, finnes det svært få 2-taktere det faktisk står 15 på. 9,9 var jo langt billigere å kjøpe ny i sin tid. For min del var det derfor veldig greit at det stod i annonsene om motoren var original 9,9 hk eller ikke Redigert 18.September.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Mange skriver at det er 9,9/15 ja, men er også veldig mange som er det. har hatt 4 9,9 motorer, alle var oppjustert til 15 når jeg overtok dem. her er selfølgelig ikke samme måte på alle. Jeg har hatt mercury og yamaha motor, på mercury er det en plate bak forgasser som må fjernes. på yamaha sitter det en liten sperre på gassen som kan bøyes på 2 sek, evt fjernes ver å skru ut en bolt, fjerne denne som sitter ytterst og sette bolten på plass som tar 2 min. på standard yamaha 9,9 får du da 13.5 hk, for å få 15 må du bytte reedventilene bak forgasser eller bøye dem ut. pa v-max er dette gjort og avgift for 15hk er betalt, derfor var den dyrere. de fleste 15hk 2t motorene som ble solgt i norge står vel 9,9 på dekslet. betaler du hk avgift og det forhandler skal ha for jobben får du 15hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 18.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2011 Jeg veit at de fleste 9,9 yter noe mere enn det som står på dekselet, men hvor mange er det som innbiller seg at de har gjort det som skal gjøres? "alle" selger jo 9,9 ene sine som 9,9/15. Jeg kjøper gjerne en oppjustert motor, men da skal det være satt inn riktige biter av noen som kan det! ikke bare bøye litt her og skru litt der, så er det sikkert 15hk!! Men finner jeg et bra eksemplar så skal vi se hvor mye effekt vi kan klare å skvise ut, hehe. de fleste ligger jo på rundt 200 kubikk så et potensial for effektuttak finnes jo her. Jeg har ingenting imot oppjusterte motorer, blir bare litt irritert på at alle skriver en størrelse større! Hvis jeg klarer å skvise 20 hester ut av en 9.9 så vil jeg fortsatt kalle den for en 9,9! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 de fleste ligger jo på rundt 200 kubikk så et potensial for effektuttak finnes jo her. Johnson/Evinrude var vel 216cc, mens både Tohatsu og Yamaha er rett i underkant av 250cc Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Hvis jeg klarer å skvise 20 hester ut av en 9.9 så vil jeg fortsatt kalle den for en 9,9! Hvorfor det? Hvis motoren er modifisert slik at den yter 15 hk, så er det vel det som er interessant for kjøperen? Hvis du har en jolle som er godkjent for maks 10 hk, så er det kanskje litt dumt å kjøpe en som yter 15? Som nevnt tidligere i denne tråden er det ofte kun små inngrep som skal til for å gjøre en 9,9 om til en 15 hk, og som da er identisk med en original 15 hk (med unntak av tallet på motordekselet da) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 For meg er en 9,9 en 9,9 så lenge det står på dekselet! En av mine påhengsmotorer er en Mercury 2-takter som ble levert både som 10 Hk og 15 Hk. Den eneste forskjellen er at den originale 15-hesteren er strupet ned til 10 Hk ved å sette inn en plate med trangere passasje mellom forgasser og motor. Denne platen ble fjernet av merkeforhandler for flere år siden så det er utvilsomt en 15 Hk Mercurymotor nå, og det kan bekreftes av Mercuryforhandlere.... Men det står 10 Hk på dekselet. Derfor er det alstå en 10-hester mener du??? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 (redigert) Poenget er vel at slik det er nå så er nesten absolutt alle 9.9 15 hk iflg. salgsannonser. Det finnes mange slike som faktisk kan gjøres om til 15 men det benyttes som et salgsfremmende argument eller for å heve prisen av alle og enhver. Og ryktet sier da at en 9.9 automatisk blir 15 hk i en fei ved å løsne en skru eller ta bort en dings. Men dette gjelder ikkje rubbel og bit av alle 9.9 der ute, det bare virker slik for ingen har oversikt over hvilke som yter hva og dermed er veien kort til å hevde slik. Står det 9.9 på dekselet så blir prisen satt etter det, om den i praksis yter 8 eller 12 hk er ikkje rellevant. Modellen er en 9.9 og da må man si det. Redigert 19.September.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 19.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2011 Hvis det er originalt en 9,9 så er det en 9,9, det er det du får igjen hvis den blir stjælt! Hjelper ikke om du aldri så mye har bytta forgasser, skifta tenningskam eller satt inn nye reedventiler! Garantien er vel også en saga blott hvis dette gjøres selv, selv om dette allerede har skjedd på de fleste totaktere!. Virker som folk skriver 9,9/15 for å antyde at dette kan være mere verd enn det det egentlig er. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 19.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2011 (redigert) Noen som har bremsa 9,9 ene sine etter ombygging?? At 9,9 er en særnorsk motorstørrelse tror jeg lite på, fant med et kjapt søk flere 9,9 til salgs på ebay, tviler på at de har vært her i Norge og handla dem!! Redigert 19.September.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Quaoar Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Hvis det er originalt en 9,9 så er det en 9,9, det er det du får igjen hvis den blir stjælt! Var litt vanskelig dette? Om du har en V-max 9,9 og den blir stjelt, og du får tilbake en V-max 9,9 på forsikringen. Da har du fremdeles en 15HK Yamaha påhengsmotor Så er det ditt valg om du vil at den skal være en nedjustert 15HK eller om den faktisk skal yte 15HK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Virker som folk skriver 9,9/15 for å antyde at dette kan være mere verd enn det det egentlig er. Eller for å antyde at motoren yter 15 hk Jeg skjønner ærlig talt ikke at det går an å irritere seg over en slik bagatell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Slik jeg har forstått det er det ytterst få 9,9 hk som blir til 15 hk med enkle grep, En orginal 15 hk har en helt annen propell enn en 9,9 å de fleste 9,9/15 er i realiteten rundt 12 hk med feil propell å ditto drivstoff forbruk, et konkret unntak er V Max. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 propellstørrelse må jo naturligvis tilpasses effekt og båtstørrelse for optimal fart og forbruk, det gjelder jo uansett motortype. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 propellstørrelse må jo naturligvis... My point exactly Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Står det 9.9 på dekselet så blir prisen satt etter det, om den i praksis yter 8 eller 12 hk er ikkje rellevant. Modellen er en 9.9 og da må man si det. Hvis det er originalt en 9,9 så er det en 9,9, det er det du får igjen hvis den blir stjælt! Hjelper ikke om du aldri så mye har bytta forgasser, skifta tenningskam eller satt inn nye reedventiler! Jeg skal strekke meg til å si meg enig i at det er uheldig at dette brukes for mer enn det er verdt i salgsannonser. For det er et poeng at det er STOR forskjell mellom ulike motorer mht hva som må gjøres for å endre antall hestekrefter og stor forskjell på om motorene blir ekte 15 hestere (virkelig har 15 hk og ikke eksempelvis 12). Men for enkelte av motorene er det utrolig små forskjeller mellom en 9,9 eller 10 Hk kontra 15 Hk. Igjen med eksempel i min Mercury 2T på 15 hk er den eneste forskjellen mellom 10 og 15 Hk: - en metallplate med trangere åpning mellom forgasser og motorblokk (kun på 10 Hk) - annet klistremerke på motordekselet Metallplaten er fjernet av merkeforhandler på min motor og da yter motoren 15 Hk (hverken 12 eller 13). Da det er samme propell som på 15 hesteren er det kun klistremerket på motoren som er forskjellig fra en motor som er kjøpt som en 15 Hk. Så denne 15 hesteren som fungerer helt og holdent som en 15 hester skal da liksom være en 10 hester på grunn av et klistremeke på motordekselet og er bare en 15 hester dersom man kjøper 15 Hk klistremerket fra fabrikanten og bytter dette.... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 en annen motor som vokser på denne måten er Tohatsu 25hk , legg merke til at denne gjerne omtales som 25(32)hk eller 25/32hk Kjenner ikke denne motoren , så tør ikke gjette på hvor manbge ekstra hk det gir når 'plomba tas' Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 tohatsu 32 må være en norsk vri, kanskje den ofte yter over 30 hk ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.