Jump to content

Trenger tips til dimensjonering av varmesystem i 24 fot


volvo_penta_

Recommended Posts

Skal innstallere varmer i båten i vinter, og ønsker i den forbindelse å sette inn en vannvarmer for å kombinere varmtvann ombord og varme i båten.

 

Har tenkt å sette inn en vanntank på 15-20l.

 

Vil en 5Kw vannvarmer fra f.eks Webasto være tilstrekkelig? Båten er en fjord 24 weekender, brukes ikke om vinteren, så trenger kun dimensjoneres for vår, sommer og høst.

 

 

Lurer også på forlsag til leverandør av egnet varmtvannsbereder, som både kan varmes opp med 220V kolbe og sirkulerende varmtvann fra varmeren.

 

For å fordele varmluft ombord tenkte jeg å bruke en slik:

http://www.maritim.no/vvs/varmere/defroster/isotherm-defroster-10kw-12v

Link to post
Share on other sites

Takk for det, da satser jeg på en thermotop C 5kw tror jeg.

 

Hvordan burde plasseringen av varmeren være i forrhold til motor, varmtvannsbereder og varmeregister i båten? De komponentene som står nærmest varmeren er også de som blir både varmest og raskest varme.

 

Hvordan er det å bli kvitt luften i systemet etter en slik innstalasjon når det blir en del meter med slanger og komponenter? Regner med motorens ekspansjonstank fylles etter når systemet er montert.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke 5kW veldig mye i en 24 foter? Jeg ville egentlig tro at rundt halvparten skulle holde hvis du ikke skal bruke den på vinteren. Da jeg hadde 24 foter holdt det stort sett med et par telys og noen kraftige utpust for å få opp temperaturen.

 

Du bør kanskje vurdere en større ekspansjonstank med tanke på volumet i varmersløyfen? Motorens tank er kun beregnet på motorens kjølevæskevolum, om du dobler volumet så blir gjerne tanken for liten.

 

Om du legger opp anlegget med jevn stigning på slangene så går luften til tanken helt av seg selv, men det er ofte vankelig å få til i båter. I så fall må du ha luftemuligheter på alle "topper".

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Antar monteringsanvisning kan lastes ned på nettet, der står det anbefalt plassering etc.

 

Hadde ekspansjonstanken på motoren som høyeste punkt på min installasjon.

Startet da motoren med lokket av og lot motoren svive en stund mens jeg etterfylte kjølevæske.

Satte på lokket og belastet motoren litt før jeg tok lokket av igjen og sjekket ( lot motoren gå på tomgang. Gjorde dette flere ganger til det var stabilt nivå.

Vær varsom og bruk hansker ved varm motor.

Link to post
Share on other sites

Kan være at 5kw blir mye ja, men er ute etter et godt varmeapparat som også kan få dugget vekk fra rutene, også i år ble det jo relativt tidlig kaldt så har tro på å sette inn kraftig nok varmer med en gang. Samtidig så er jo store deler av denne båten kalesje som ikke holder så godt på varmen på kalde høstkvelder.

 

Problemet kan jo være som er nevt i andre tråder med nedsoting av varmere som ikke går på full effekt, men tåler ikke denne varmeren å gå på halv effekt, altså 2,5 kw er det vel en konstruksjonsfeil i utgangspunktet?

 

Så ekspansjonstank børt altså skiftes ut til en med større volum? Hva vil problemet være ved å etterfylle systemet med kjølevæske etter innstalasjon?

 

Bør vannet til varmeren hentes ut ved slangen fra ekspansjonstank?

Link to post
Share on other sites

men tåler ikke denne varmeren å gå på halv effekt, altså 2,5 kw er det vel en konstruksjonsfeil i utgangspunktet?

 

Så ekspansjonstank børt altså skiftes ut til en med større volum? Hva vil problemet være ved å etterfylle systemet med kjølevæske etter innstalasjon?

 

 

Om du ser det slik så er vel de fleste varmere på markedet feilkonstruert! Greit nok, men hva hjelper det deg? Det står som regel at de skal brenne på full effekt en viss prosent av driftstiden for å brenne ut sot, så da må du bare kjøre den på fullt innimellom uansett hvor varmt det blir.

 

Problem med etterfylling etter installasjon? Den forstod jeg ikke. Problemet ligger i at 20 liter vann utvider seg seg mer når det blir varmt enn 10 liter, og du kan da risikere at tanken tømmer seg når motoren blir varm og motoren drar inn luft i stedet når den kjølner. Men det er ikke sikkert at det vil bli et problem, jeg ville bare vært oppmerksom på det...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for det index, kjekt med tips om hva en bør passe på, har aldri innatallert en slik varmer tidligere.

 

Da får den bare kjøres på fullt og lufte ut skal det bli for varmt. Bakdelen med for stor varmer blir da at den ikke kan kjøres på halv effekt om natten pga. sot, men vet ikke hvor aktuellt det blir å kjøre på natterstid uansett, med tanke på brannfare osv.

 

Har noen inspill på hvor den bør plasseres i forrhold til varmtbannsbereder og varmeregister?

 

Har disse varmerne termostat som regulerer varmeren etter vanntemperaturen?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke den soter nevneverdig ned om du kjører den på halv effekt en natt eller to. Men den må få kjøre på fullt en gsng i blant. Om du har den på om natten eller ei blir nesten en vurdering du må gjøre selv. Jeg skrur av denslags om natten, men mange andre bruker den døgnet rundt. Gjør som du føler deg komfortabel med selv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...