Jump to content

Kraftig groing på propell i Oslo-fjorden


spiir

Recommended Posts

Jeg opplevde å få markant redusert turtall på motoren når den er i gir, etter at den hadde ligget stille i båsen sin i 3 uker.

Lang historie kort......

Tok igår på meg dykkerutstyret og sjekka propellen.......

Den var 1 cm tykkere enn vanlig på hele propellen med hvite skjell.

 

Utstyrt med skurekost....Dykkerkniv.....stålull som ikke riper,,, og en time senere...kunne jeg igjen se messingen på propellen.

Og turtallet var normal igjen på motoren når den er i gir.

Jeg har aldri opplevd lignende. Er det noe spesielt med Oslo-fjorden iår?

Link to post
Share on other sites

Tror det er ekstremt gode vekstvilkår for både det ene og det andre i år. Båtene får både skjegg og rur og det er en enorm oppblomstring av blåskjell - i hvertfall i området på vestsiden av Håøya. Mulig kombinasjonen av temperatur og næringsinnhold i vannet har vært optimal for enkelte organismer i år...?

Link to post
Share on other sites

For meg har det vært omvendt.

 

Samme her, merkelig lite groe på begge båtene. Dette er i Frognerkilen, hvor vannet står veldig stille.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten i Son, og da jeg inspiserte propellen igår etter at dykkeren fra redningsskøyta hadde plukket den opp i Horten indre havn, var det kun lett rur innerst på bosset. Og ja, propellen falt av da jeg skulle legge fra kai etter helgens Sagabåttreff. Så det ble slep hjem til Son. Men som sagt, lite rur.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye som skyller urenset ut i Oslofjorden nå for tiden. Fra elver og urenset kloakk.

 

Når det bøtter ned over kort tid, så får kloakkrenseanleggene store problemer.

 

Det snakkes om å skille kloakk og avløp i større grad. Høres dyrt ut, men kanskje nødvendig under de nye klimatiske forholdene.

Link to post
Share on other sites

Der jeg har båten i indre oslofjord har det vært veldig lite groe i år. Sist helg oppnådde jeg akkurat maks turtall som i våres, og akkurat samme maks fart som i våres. Det pleier jo ikke å være tilfellet - så der jeg har båten har det grodd veldig lite. Eller så har riktig bunnstoff og behandling av propeller (maskinpolering med autosol) vært vellykket.

Link to post
Share on other sites

Jeg så på at 4 båter ble løftet på land i havna vår i går og jeg har sjelden sett så lite groe, rur eller blåskjell noen gang.

Selv propellene var blanke, så man skulle tro de hadde hatt vårpuss for bare et par uker siden.

MEN... han som løftet sa at ståa var helt annerledes med de båtene de løftet opp i Drøbak. Der var det vist veldig mye rur på nesten alt som ble tatt opp. (sa han)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det var et veldig grønske lag på båten vår da vi tok den opp i år! Er i Trønderlag, men har aldrig vært så mye grønske.. (brungrøndt slamm) ekstremt mye høstregn og ferskvannstilsig tror jeg har innvirkning! masse blåskjell rundt trimsylinderen!

gikk lett av med høytrykkspyler og lit svamping med Hempel rensemiddel

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dette må vi snakke om, Lars ! Eller er det fortrengt allerede ? Hva hadde skjedd? Låseskiva ?

Kommer tilbake til dette i egen tråd når jeg får summet meg litt. Idag er båten kommet på land for vinteren, 1½ måned tidligere enn vanlig. :headbang:

 

Angående groing, har båten sjelden vært så lite begrodd, kun litt antydning til slim og omtrent ikke rur annet enn på bosset på propellen.

 

propell2011.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...