Lars H. Startet 14.Desember.2004 Del på Facebook Startet 14.Desember.2004 Hei. Sakser dette fra Båtmagasinet: Metanol blir strøm i båt. Brenselscelle-teknologi har lenge vært prøvd i biler. Teknologien har mye å by på også for båtfolket. Et tysk selskap har utviklet en brenselscelle for bruk i båt, og søker etter lystbåteiere som vil teste nyheten. Mer her og her. (PS Ikke for ankerdram!) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Snacks.... Skal bli spennende å se pris og levetid på saken. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Hei. Synes det går med mye metanol, hva koster metanol forresten? Hvor tilgjengelig er den, og da mener jeg ikke i Østfold, kjøpt som "drikkesprit"! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Herman Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Spennende. Metanol selges på verdensbasis i uhorvelige mengder, problemet er bare å få salgskanaler som er tilpasset privatmarkedet. Tviler på at Statoil vil selge deg mindre enn en tankbil i slengen. Kanskje du kan kjøpe det på apoteket. Hvis man får løst distribusjonsproblemet har jeg stor tro på dette. Det er en helt "ren" forbrenning, ikke blir det spesielt varmt, og det lukter ikke "eksos". Må bare rette litt på Båtmagasinet: karbondioksid og vann er "eksosprodukter" (de eneste) De brukes ikke som brensel, som det står i artikkelen. Alle forbrenningsreaksjoner resulterer forøvrig i karbondioksid og vann. Fordelen her er at det ikke kommer en masse sot og uforbrent diesel/bensin i tillegg. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Walter_S Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 ......Kanskje du kan kjøpe det på apoteket. Sålenge vi har en statsminister fra KRF, blir det nok på Vinmonopolet, gitt......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Mats Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Tviler på at Statoil vil selge deg mindre enn en tankbil i slengen. . statoil selger metanol på fat (200l) 10,50 kr/l ++ Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Sålenge vi har en statsminister fra KRF, blir det nok på Vinmonopolet, gitt......... Metanol ? Neppe. Vanlig handelsvare det. I min forrige forrige jobb, trengte vi metanol i STORE mengder ( omlag 3000T pr år ) Mener prisen den gang var omlag 3-5 kr pr kilo, i store volumer. Metanol er i all hovedsak utvunnet av naturgass, ikke av trevirke som de fleste tror. Norge har forresten en av verdens største metanolfabrikker. Ligger på Vestlandet. ( Tjeldbergodden.) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Du trenger ikke å dra til Tyskland for det. Den er på det norske markedet siden sommer og selges av Gylling: http://www.gylling.no/brenselsceller.htm Er vel nå tredje gang at jeg henviser til den her Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Er vel nå tredje gang at jeg henviser til den her rare greier Andreas. Hver gang noen viser noe bra, er det minst et medlem som drar å sjopper produktet. For det kan da ikke være prisen noen har ¨å klage på ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
pete Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 hva er prisen for noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 hva er prisen for noe sånt? Har nettop sendt en mail til leverandør og spurt om det samme. Skal legge ut svaret. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Seastar Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 (redigert) Spennende nyvinning! Etter å ha lest boka "Strøm om bord" og forhørt meg med mange kompetente folk vedrørende batteri/-ladeproblematikk, har jeg kommet frem til en konklusjon på mine egne "problemstillinger" og ikke minst løsninger for mitt behov. Har nå testet ut i praksis, både ladere og batteristørrelser, og hva som for meg ble behovet i forhold til gjennomsnittlig strømforbruk og lademuligheter på de fleste av mine turer. Min konklusjon: Siden jeg mest av alt er i en av alle disse flotte uthavnene - som da er uten strøm og lademuligheter - trenger jeg et lite aggregat som kan gi strøm til kveldens forbruk, samt lade ganske brukbart til batteriene i tillegg. Siden jeg er blitt mere bevisst på hva som står på og trekker strøm, har jeg følgende opplegg som jeg skal prøve å klare meg med: A) Starter på ny frisk med 3 x nye 180 Ah batterier (syre/bly) (Har fra tidl. en Europulse, som jeg skal bruke vekselvis på de tre batteriene.) B) Skiftet ut den std Bosch regulatoren med en fra BilEkstra, som leverer høyere spenning. I tillegg la jeg ekstra kabler fra dynamo til batteri (større tverrsnitt), - og resultatet ser lovende ut, nå lades det med 14.4 v, og vel det i perioder ved batteriene. Tidligere fikk jeg maksimalt bare ca. 13,5 - 13,7volt. C) MEN, det viktigste for å ha batteriene lengere denne gangen, tror jeg vil være p.g.a. at jeg har montert på fast 3 stk. Clas Ohlson 6A aut.elektroniske vedlikeholdsladere, som jeg kobler på ved brygga. Disse kobler ut av seg selv når batteribankene er toppladet - og event. kobler seg inn igjen hvis spenningen over et lengere tidsrom med ubrukt båt skulle begynne å synke. Dette ser ut til å fungere meget bra for meg og min båt. D) ØNSKER MEG DA KUN ET SKIKKELIG AGGREGAT I TILLEGG (har behov for det også på hytta/skogen.) Noen som har noe å anbefale? Redigert 14.Desember.2004 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Er vel nå tredje gang at jeg henviser til den her Og jeg som var sikker på at jeg leste absolutt alt om strøm i båt her! Venter spent på pris for utstyret og metanolkanner. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 ØNSKER MEG DA KUN ET SKIKKELIG AGGREGAT I TILLEGG (har behov for det også på hytta/skogen.)Håper du mener et stillegående aggregat for bruk i uthavner med andre båter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Og jeg som var sikker på at jeg leste absolutt alt om strøm i båt her! Venter spent på pris for utstyret og metanolkanner. Lars H. Beklager min 'utblåsning'! Og så var det vel bare den andre gangen. Var vel på NEWS hvor jeg pekte til den en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Jeg har også tenkt på aggregat isteden for reservebatteri, slik at jeg kan lade i nøden, og også til å varme opp varmtvannstanken med kolbe, og sikkert mye annet. Har funnet Norgesaggregatet 720, på www.deal.no. Dette er 2-takt-bensin med max eff. ut: 780 W, Kr 1390,- Men det jeg er usikker på, er om jeg kan bruke det på en kolbe på 800w, eller bare 500w. Har sett at noen tanker kommer med litt små kolber nå, så det passer fint. Noen som har erfaring med bruk av aggregater? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Håper du mener et stillegående aggregat for bruk i uthavner med andre båter. Lars H. Enig, det er ingen "høydare" å ligge i en stille og rolig uthavn en fløyelsmyk sommerkveld og høre på aggregatstøy fra nabobåten. Det er da en ønsker seg torpedo som standardutstyr i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 ...... Dette er 2-takt-bensin med max eff. ut: 780 W, Kr 1390,-Har sett slike aggregater - desverre bare på 600 W til Kr. 600,- hos RUSTA på Nordby / Sverige. Svenske kroner, forresten..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Seastar Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Enig, det er ingen "høydare" å ligge i en stille og rolig uthavn en fløyelsmyk sommerkveld og høre på aggregatstøy fra nabobåten. Det er da en ønsker seg torpedo som standardutstyr i båten. Ja, helt enig - det var derfor det var så interessant med "spritapparatet" som Lars H. hadde en link til , men jeg frykter for at prisen der kan bli for kraftig kost for meg.....! Ellers har veldig god plass i bånn av båten under dørk, og lurer på at det der kan isoleres og støydempes etter alle kunstens regler og skaffe luft inn og et eller annet for så stille eksos ut i hekken som mulig. Holder på å lete på nettet, og ellers er det nok noen av båtvennene og tusenkunstnerne som jeg har rundt omkring som kommer opp med noe som funker skal du se - og skullle det bli for plagsomt for noen som legger seg helt innpå - så får heller en av oss flytte til annen egnet uthavns-plass - vel å merke hvis jeg absolutt MÅ bruke det! Så jeg tror vi er enig her , Jolo! Ta hensyn til hverandre er til felles glede, og kanskje et aggregat eller tilsvarende kunne komme til velsignet nytte for noen og en hver i en spesiell situasjon! Ship O ' Hoi sier nå jeg da! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Greit Seastar, jeg skal de-armere torpedoen. SFC A50 ser ikke ut til å være grisebillig akkurat. SFC A50 $4390.- er på 50 W effekt. SFC A25 $3490.- på 25 W. + $94.- for 4x 2.5 liter fuel. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Heilt heldige har ikkje båtmagasinet vore når dei forsøker å forklara verkemåte for ei brenselscelle: «Brenselsceller virker ved at en kjemisk prosess hvor oksygen og metanol reagerer med vanndamp og karbondioksyd. Denne reaksjonen gir elektrisk energi.» Skulle tru at det er oksygen og metanol som reagerer med kvarandre, og at resultatet av prosessen er vatndamp, CO2 og energi... At prisen er høg på brenselscellene no bekymrar meg ikkje i det heile. All banebrytande ny teknologi er dyr i starten. Skikkeleg interessant blir det når eg får ei kraftig brenselscelle ein eller annan stad i båten- i alle fall ikkje der motoren står no- og kabel til det elektriske drevet som er montert under båten. Slutt på oljeskift, vinterkonservering, motoroverhaling, oljelukt, diesellukt.... Men så vil vel båten lukta av gammal fyll i staden. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Greit Seastar, jeg skal de-armere torpedoen. SFC A50 ser ikke ut til å være grisebillig akkurat. SFC A50 $4390.- er på 50 W effekt. SFC A25 $3490.- på 25 W. + $94.- for 4x 2.5 liter fuel. puuhh! Da er det trygt på sjøen igjen nå da! Ønsker både deg og alle andre bidragsytere på forumet en GOD JUL! Hjalmar Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Håper du mener et stillegående aggregat for bruk i uthavner med andre båter. Med fare for å spore av tråden, opplevde i sommer en som startet generatoren om bord for å steke søndags-biffen. Komfyren om bord gikk på 230V! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
jensemann2 Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Med fare for å spore av tråden, opplevde i sommer en som startet generatoren om bord for å steke søndags-biffen. Komfyren om bord gikk på 230V! hmm.. forbruket på disse metanol-luringene var ikke så fantastisk lavt synes jeg... min 4-takt suzuki 2,2 KW bruker...hm, vet ikke helt hvor mye,men den går i ukevis på en 20literstank. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Med fare for å spore av tråden, opplevde i sommer en som startet generatoren om bord for å steke søndags-biffen. Komfyren om bord gikk på 230V! Jeg hadde gladelig donert bensin. MED sukker. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.