Nidelv24! Startet 18.September.2011 Link til dette innlegget Startet 18.September.2011 Tenkte jeg skulle dele en erfaring med dere. Fikk gradvis kjøleproblemer med min saltvannskjølte VP MD11C fra 80-tallet. Temperaturen krøp nærmere og nærmere det røde feltet for hver tur. Byttet termostat og impeller uten resultat. Dro da og kjøpte en flaske systemrens/motorrens som skulle godgjøre seg i motoren i 2 døgn. Småskeptisk gjorde jeg som beskrevet og hadde vel heller lave forventninger til at dette skulle virke. Der tok jeg feil ! Temperaturen har aldri vært så gjevn som etter "rensen". Ingen problemer med varm motor lenger . Dette er absolutt å anbefale hvis det er flere der ute med kjøleproblemer. Kunne også brukes på ferskvannskjølte motorer.. Flere som har erfaringer med motorrens? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Jeg bruker Systemrens vært annet år på begge motorer. Kjempeprodukt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ansgar Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Hvirdan brukes systemrens, og hvordan får jeg alt ut av kjøle sytemet etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Tapp ut det du har i systemet, og fyll på nytt vann + flasken med systemrens og varmkjør motoren. La blandingen stå et døgn (oppskrift står på flasken) og tøm ut: Du vil få ut en "kaffebrun" blanding. Deretter fyller du på med rent vann. Dette må gjentas mange ganger, til kjølevannet blir klart. Jeg har nå kjørt denne operasjonen ca. 10 ganger, og vannet er enda lysebrunt. Men etter et par ganger til, tror jeg at jeg har fått ut alt. Så Systemrens er utrolig effektivt. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Arild81 Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Kjører du motoren mellom hver gang du bytter vann? Eller flusher du bare igjennom.Tenkte jeg ville gjøre det samme på FW siden, og ta ut termostaten og kjøre uten, så slipper man å kjøre den så veldig varm. 40-60 grader er best, da virker systemrensen best. Sitér dette innlegget Link to post
Big Bajas Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Hei Høres ut som om det er dette jeg trenger, men hvor kjøper man dette da?? Sitér dette innlegget Mvh Big Bajas Moonraker - the mother of all modern cabincruisers Link to post
Sjøtunga Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Spør hos din lokale båtutstyrspusher. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
rudir Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Tapp ut det du har i systemet, og fyll på nytt vann + flasken med systemrens og varmkjør motoren. La blandingen stå et døgn (oppskrift står på flasken) og tøm ut: Du vil få ut en "kaffebrun" blanding. Deretter fyller du på med rent vann. Dette må gjentas mange ganger, til kjølevannet blir klart. Jeg har nå kjørt denne operasjonen ca. 10 ganger, og vannet er enda lysebrunt. Men etter et par ganger til, tror jeg at jeg har fått ut alt. Så Systemrens er utrolig effektivt. Forstår jeg rett, så renser du den inndre kretsen, (motorside, der det sirkulerer ferskvatn med frostvæske) Har motoren da vært sjøvannskjølt tidligere, før det ble satt på varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Det finnes mange gode erfaringer med systemrens her på BP , det kan jeg selv skriver under på , men produktet synes jeg er svindyrt...jeg testet derfor et langt billigere alternativ og resultatet finner du her i innlegg 166 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Faxen Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Hei Høres ut som om det er dette jeg trenger, men hvor kjøper man dette da?? Maritim har det. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Figaro Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Forstår jeg rett, så renser du den inndre kretsen, (motorside, der det sirkulerer ferskvatn med frostvæske) Har motoren da vært sjøvannskjølt tidligere, før det ble satt på varmeveksler? Motoren har aldri vært saltvannskjølt Det finnes mange gode erfaringer med systemrens her på BP , det kan jeg selv skriver under på , men produktet synes jeg er svindyrt...jeg testet derfor et langt billigere alternativ og resultatet finner du her i innlegg 166 Et artig eksperiment, men jeg tror at hvis du hadde ventet et døgn og kun skylt med rent vann (uten å bruke QMI), hadde du også fått ut mye brunt vann. Jeg har som sagt skylt minst 10 ganger etter omgangen med systemrens, (senest idag), og fremdeles er vannet lysebrunt. Men nå begynner det å hjelpe. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
TMe Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Veldig vesentlig er å få ut dritten som samler seg nederst i kjølekappa. Det holder ikke bare å spyle til det kommer rent vann. Tappepluggen/kranen nederst i sylinderen må ut og bunnfallet spyles ut. Ev stake med ståltråd. Har prøvet QMI og bekrefter at den funker. Sitér dette innlegget Link to post
Henning94 Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Har planer om å kjøre motoren gjennom med systemrens. Og ifølge flaska må jeg ta ut sinkanodene. Vil ikke vannet da komme ut her da når de er ute? Yanmar 3HM, saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 4 minutes ago, Henning94 said: Har planer om å kjøre motoren gjennom med systemrens. Og ifølge flaska må jeg ta ut sinkanodene. Vil ikke vannet da komme ut her da når de er ute? Yanmar 3HM, saltvannskjølt. Du setter tilbake skruen etter du har fjernet anoden. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Henning94 Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Den er god. Takker ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Årsaken til at du skal ta ut zink anoder er at om du ikke gjør det så zinken borte fortere en svint Rensevesken regelrett spiser dem opp. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Har også god erfaring med Systemrens, sjøvannsidrn fikk behandling for 2 år siden, og ferskvannsiden fikk denne uken. Kjøper flasken direkte av Termorens, som ligger her i Skien, hyggelige karer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
PiperBill Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Men hvordan bruke systemrens på saltvannsida når kjølevann (saltvann) forsvinner ut med eksosen? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
blue moon Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.