Jump to content

Systemrens. Absolutt å anbefale !

Nidelv24!

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele en erfaring med dere.

Fikk gradvis kjøleproblemer med min saltvannskjølte VP MD11C fra 80-tallet. Temperaturen krøp nærmere og nærmere det røde feltet for hver tur. Byttet termostat og impeller uten resultat. Dro da og kjøpte en flaske systemrens/motorrens som skulle godgjøre seg i motoren i 2 døgn. Småskeptisk gjorde jeg som beskrevet og hadde vel heller lave forventninger til at dette skulle virke.

Der tok jeg feil ! Temperaturen har aldri vært så gjevn som etter "rensen". Ingen problemer med varm motor lenger .

Dette er absolutt å anbefale hvis det er flere der ute med kjøleproblemer. Kunne også brukes på ferskvannskjølte motorer..

Flere som har erfaringer med motorrens?

Tapp ut det du har i systemet, og fyll på nytt vann + flasken med systemrens og varmkjør motoren. La blandingen stå et døgn (oppskrift står på flasken) og tøm ut: Du vil få ut en "kaffebrun" blanding. Deretter fyller du på med rent vann. Dette må gjentas mange ganger, til kjølevannet blir klart. Jeg har nå kjørt denne operasjonen ca. 10 ganger, og vannet er enda lysebrunt. Men etter et par ganger til, tror jeg at jeg har fått ut alt. Så Systemrens er utrolig effektivt. :thumbsup::cheers_wine:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Tapp ut det du har i systemet, og fyll på nytt vann + flasken med systemrens og varmkjør motoren. La blandingen stå et døgn (oppskrift står på flasken) og tøm ut: Du vil få ut en "kaffebrun" blanding. Deretter fyller du på med rent vann. Dette må gjentas mange ganger, til kjølevannet blir klart. Jeg har nå kjørt denne operasjonen ca. 10 ganger, og vannet er enda lysebrunt. Men etter et par ganger til, tror jeg at jeg har fått ut alt. Så Systemrens er utrolig effektivt. :thumbsup::cheers_wine:

Forstår jeg rett, så renser du den inndre kretsen, (motorside, der det sirkulerer ferskvatn med frostvæske) Har motoren da vært sjøvannskjølt tidligere, før det ble satt på varmeveksler?

Forstår jeg rett, så renser du den inndre kretsen, (motorside, der det sirkulerer ferskvatn med frostvæske) Har motoren da vært sjøvannskjølt tidligere, før det ble satt på varmeveksler?

Motoren har aldri vært saltvannskjølt

Det finnes mange gode erfaringer med systemrens her på BP , det kan jeg selv skriver under på , men produktet synes jeg er svindyrt...jeg testet derfor et langt billigere alternativ og resultatet finner du her i innlegg 166

Et artig eksperiment, men jeg tror at hvis du hadde ventet et døgn og kun skylt med rent vann (uten å bruke QMI), hadde du også fått ut mye brunt vann. Jeg har som sagt skylt minst 10 ganger etter omgangen med systemrens, (senest idag), og fremdeles er vannet lysebrunt. Men nå begynner det å hjelpe. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

• 7 år senere...
4 minutes ago, Henning94 said:

Har planer om å kjøre motoren gjennom med systemrens. Og ifølge flaska må jeg ta ut sinkanodene.

Vil ikke vannet da komme ut her da når de er ute?

Yanmar 3HM, saltvannskjølt.

Du setter tilbake skruen etter du har fjernet anoden. ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...