Jump to content

BÅTFØRERKURSET; Pakkene sendes nå ut !

Poseidon

Recommended Posts

God dag igjen gode båtvenner,

Båtførerkurset nærmer seg, startdagen er satt til 3. januar - og pakkene sendes til dem som ønsker "julelektyre".

Pakkene inneholder læreboken "Veien til båtførerprøven", Sjøkart #16 som vi kommer til å bruke til ganske meget kartseilas; videre "Oversikt over norske sjøkart" og en hel del informasjonsmateriell fra Sjøfartsdirektoratet.

Kursplanen er lagt ut på tråden: Båtførerprøven som studiesirkel på baatplassen, men hvis noen trenger mer informasjon er det bare å ta kontakt, helst på min mail: poseidon krøllalfa welde.com

For å sikre at nye deltagere får pakkene med materiellet før kursstart er det nok sikrest å melde seg på før jul.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Et lite spørsmål:

Trenger vi deltakere noe mer utstyr utover bøkene og kartet? Jeg tenker da f. eks på passer, parallellforskyver etc (håper jeg bruker riktige begrep).

God morgen,

Det er et veldig relevant spørsmål - og du bruker helt riktige begrep :smiley:

Det har vært nevnt i den tidligere tråden, men den er jo blitt så lang etterhvert at det er vanskelig å finne tilbake.

En passer må man nesten ha for kartarbeidet, men der er ingen grunn til å springe avgårde og kjøpe en kostbar navigasjonspasser. Det holder med en skolepasser - men det vil være en fordel om den har to spisser (altså ikke spiss & blyant).

Parallellforskyver i en eller annen form er en stor fordel, det kan gjøres så enkelt som å bruke to "trekantlinjaler" som sklir mot hverandre - men hvis du allikevel skal sette noe på ønskelisten til nissen iår, så er det et godt tips :santcheers:

Andre spørsmål, så kom igjen -

og som sagt: nå ligger bøker og kart klar til utsendelse, så det er bare å forberede neste sesong - og samtidig dempe sjøabstinensene :sailing:

mvh

Poseidon

poseidon krøllalfa welde.com

Bare en liten påminnelse til dem som ønsker å sikre seg julelektyren:

Posten tar noen dager, så dere må ikke drøye for lenge med å sende påmelding til båtførerkurset hvis dere har planer om å "tjuvstarte" med lesingen i julehelgen :santcheers:

Lærebøker og kart er på huset, klar til pakking og adressering.....

mvh

Poseidon

Kanskje det er på tide å løfte denne påminnelsen opp igjen?

Jeg er nå ajour med utsendelsen, men har fremdeles flere pakker på lager - med tanke på dem som har utsatt påmeldingen......

Det skal bli kjekt å komme igang med Båtførerkurset her på baatplassen. Jeg er litt spent på om det kan bli VHF-kurs i samme slengen - for ganske mange har allerede sagt at de har lyst til å ta VHF'en.

mvh

Poseidon

poseidon krøllalfa welde.com

Når vi først har fått denne tråden "limt inn" på toppen, så kunne det være greit å ta frem igjen forslaget til fremdriftsplan som jeg satte opp tidligere - jeg får nemlig jevnlige spørsmål som går på det:

Uke 1

Båtglede under ansvar,

Båten og bruksegenskapene

Motor i fritidsbåter

Sikkehetsutstyret

Alminnelig båtkultur

Uke 2

Fortøyning og ankring

Manøvrering

Miljøet i skjærgården

Badeliv og sjøsport

Naturkreftene

Uke 3

Posisjoner, retninger og avstander det er nå det begynner å bli kjekt, det er her vi kan begynne med kartseilasen og drive "planlegging" av turer.

Uke 4

Sjøkartet og merkesystemet siden et sjøkart inneholder ufattelige mengder med informasjon er det viktig å bruke tid på å sette seg inn i de symbolene som brukes, og få øvet seg i å gjenkjenne og tolke disse.

Men denne uken må vi også få tid til å gå gjennom lykter og fyr, bli kjent med de forskjellige blinkkarakterene, for derved å kunne kjenne disse igjen - både i kartet og i virkeligheten. Dette passer det fint å kombinere med mer kartseilas.

Uke 5

Kurser og peilinger her må vi nødvendigvis bruke en del tid på å sette seg inn i hvordan magnetkompasset fungerer i praksis. Begrepet "misvisning" må terpes - og så blir det slett ikke enklere når "deviasjonen" kommer i tillegg. Men problemer er til for å overvinnes :wink: og det er jo ganske kjekt (og betryggende) å kunne foreta deviasjonskontroll på eget kompass ombord.....

Her passer det også fint å drive med mer kartseilas, inkludert retting av kurser underveis.

Uke 6

Navigasjonsinstrumenter etter å ha studert magnetkompasset grundig passer det fint å bruke litt tid på å se på elektroniske hjelpemidler - ikke minst for å bli kjent med deres begrensninger......

Regler for styring og seilas er et særdeles viktig tema, og jeg regner med at vi skal få tid å komme gjennom dette i den samme uken.

Forhåpentlig får vi tid til enda mer kartseilas.

Uke 7

Lanterner og dagsignaler er meget viktig for dem som bruker båten også i mørke og det er et "must" at man kan tolke ut fra andres lanterneføring hvilket fartøy man står overfor. Dette virker inn både på vikeplikten og andre forhold som vi kommer innom.

Uke 8

Kommunikasjon både VHF og forskjellige signaler kommer vi innom denne uken.

Når uhellet er ute og Førstehjelp er to tema som også hører hjemme i pensum og helt til slutt ser vi litt på Nasjonalflagget til sjøs.

Dermed kommer vi såvidt inn i første marsuken, og da kunne det forhåpentlig passe med den avsluttende samlingen i Stavanger som vi snakket om. Da repeterer vi stoffet og rydder opp i eventuelle uklarheter. I tillegg satser jeg på en rundtur med POSEIDON for å se at teori og praksis stemmer overens, det er en fin anledning til å se noen av de områdene dere har drevet kartseilas i - og i tillegg passer det å eksperimentere med radar, gps, ekkolodd, kartplotter, navtex, vhf og hva man ellers måtte fristes av.

..... og helt til slutt kommer selvfølgelig eksamen - og båtførerbevis .....

Ennå har vi plass til flere deltager, det er bare å sende påmeldingen!

mvh

Poseidon

poseidon (alfakrøll) welde.com

PS

Ellers har vi jo en annen tråd, som sikkert svarer på det meste:

Mer informasjon om Båtførerkurset på baatplassen.

.... men for all del: ikke vær redd for å spørre ...

DS

Hei igjen gode båtvenner,

I dag gikk de tre siste "pakkene" til dem som jeg hadde mottatt påmelding fra innen fristen.

Hvis noen skulle føle kallet i aller siste øyeblikk, så er det bare å slenge seg med - selv om materiellet nok kommer et par dager etter kursstart . . . .

mvh

Poseidon

Melding til kursdeltagere på baatplassens båtførerkurs :

Dere vil i løpet av kort tid få tilgang til et ekstra forum som heter Baatplassens båtførerkurs

Det er kun kursdeltagere som får tilgang til dette, og fram til kursoppstart har dere bare lesetilgang.

:sailing: Lasse

Jeg finner ikke dette ekstraforumet..har du litt veiledning mht hvor jeg skal lete?

Mvh Even

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...