Jump to content

Har en Sollux 24 80mod på hånden og kunne trenge noen tips om den.


RuggenTR

Recommended Posts

Hei alle sammen, jeg er ikke båtmann selv om jeg har levd nærme sjøen i hele mitt liv. Men bil har vært min greie, så nå har jeg blitt tilbud en Sollux 24 80mod mot en av mine biler. Jeg som ikke har noe greie på båt føler nå at jeg må hente inn erfaring fra dere som lever på vannet. Vi er en familie på 4 med 2 barn på 6 og 8 og det kan jo hende at jeg kan bli litt båtmann også om jeg slår til på denne handelen.

 

Har snakket litt med eier av båten og dette er hva jeg vet til nå.

 

Sollux 24

80mod

med AC

ikke ferskvann kjørling men i følge selger så har denne gått 10år i nordsjø(ferskvann)

dårlig kalesje

ikke noe el-utstyr(ekko lodd og slikt)

viser full tank hele tiden(giver defekt?)

går dårlig på tomgang(bytte/stille dyser?)

2 batterier

 

ser hel ut i plasten og treverk inne er også helt men ser litt gammelt ut

 

Båten er brukt i sommer.

 

------

 

Så da kommer erfaring inn i bilde her, hva må jeg se etter? - hvor ligger denne sånn ca på pris? - hva må jeg regne med(i kroner) for å få denne "godkjent" til tur med min familie?

 

Kom gjerne med innspill på ting jeg har glemt her, da jeg har som sakt ikke noe erfaring på dette området og føler meg langt ute på dypt vann her.

 

Mvh Stian

Link to post
Share on other sites

Heisann! Lykke til! Kjøpte tilsvarende båt for tre år siden, men har byttet den ut!

 

Motor: Min var også saltvannskjølt og hadde gått i ferskvann... Hjalp ikke meg mye, da toppen skar seg etter 3 uker... Prøv den nøye før du bytter. Sjekk at det er damp og ikke mørk eksos når du drar på.

 

Det er litt styr når du skal ominnrede til bord og kjøkken, det blir litt trangt, men det går! Tolmodighet er tingen.

 

Kalesjen er dårlig, det betyr rått og vått. ha det i bakhodet. Vi hadde Webasto om bord og den hjalp oss med å holde oss tørre på råe høstkvelder...

 

Men båten er knallkjekk, kommer til overalt...

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

 

Glemte å skrive at det står en 3syl yanmar i denne båten. Åssen fikk du fikset toppen på din, tenker her da på at det er vel ikke lett å skaffe deler til normal pris til disse?

 

Hvor lå din båt i pris inn/ut og hvor mener du denne her bør ligge?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min for 110.000. Da var den relativt godt oppusset, med toalettrom fremme, som til og med var flisebelagt....!!! hehe

 

Toppen kjøpte jeg sammen med resten av motoren på Finn.no. Motoren jeg hadde var Yanmar 3QM30, og toppen er et svakt punkt på disse. Men bare sjekk kjøling og temperatur. Da jeg tok av toppen var det lite vann som hadde hatt muligheter til å sirkulere på grunn av tette kjølekanaler....

 

Men jeg likte båten, men kona mente den ble for trang med oss to, to 17 åringer som er 180 cm høye og to hunder......

Link to post
Share on other sites

Har hatt Sollux 24 selv og mener dette er en kjempebåt. Men ville nok ikkje betalt så mye for denne dersom den ikke har noe utstyr. Skal du bruke den som overnattingsbåt mener eg du trenger varmtvann, kjøleskap, radio/CD, toalett og gjerne et eget forbruksbatteri og helst en defroster og/eller en dieselvarmer.

 

Så ville nok ikke betalt så mye for denne. Da er det betre å finne en med mer utstyr. Bare kallesjen koster nok 8-9000,-.

Link to post
Share on other sites

Kjapt søk på finn.no gir priser fra ca 60.000 til 120.000 på denne båttypen. 80-modeller ligger på rundt 70-80 lapper. Jeg kjøpte min for 5 år siden for 110.000. Men den var i veldig bra stand, litt nyere, og hadde en del mer utstyr enn den du har på hånden.

Du må jo regne med service på motoren (usikker på pris, men fort noen tusenlapper), Ny kalesje (minst 10.000). Ekkolodd til noen tusenlapper. Koke- og varmeapparat kanskje. Blir nok en del påkost før du kan dra på turer med family'n.

Hvis du ser på de som ligger på FINN, så ser du jo standarden på de i samme årsklasse.

Jeg vet jo ikke åssen den du har der ser ut ,så pris blir ren gjetting :OK pris : alt under 60.000,- kanskje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...