Jump to content

Får ikke avbestilt vinteropplag! Båten er solgt, hva gjør jeg?


Bøljan

Recommended Posts

Bestilte vinteropplag (ute) på en marina i indre oslofjord i juli ( kommer til å navngi marinaen senere).

Båten er nettopp solgt så derfor avbestilte jeg plassen. Daglig leder mener jeg må betale uansett.

Faktura kom 8/9-11 med forfall 21/9-11 selv om båten i utgangspunktet ikke skulle opp før i oktober. M.a.o. forskudds betaling.

 

Faktura 1

kr. 10428,- vinteropplag

 

Faktura 2

kr. 1250,- Truckløft

" 500,- Spyling (ikke bestilt)

" 2490,- Leie krybbe (ikke bestilt da jeg har egen krybbe)

-------------

Kr 4240,- Eks. mva Tatalt kr. 5300,- inkl. mva.

 

 

Begge fakturaer må betales iflg. daglig leder. Hva gjør jeg? jeg synes dette er mer enn i drøyste laget. :confused:

Link to post
Share on other sites

Tenker litt høyt nå, men: Har han det på skrift at du har bestillt plassen , med din signatur på? eller er det muntlig? Jeg vet noen mener at muntlig er like bindene, men det blir liksom ord mot ord. Tviler på at han går rettens veg om du bestemmer deg for å ikke betale. Bare vær litt bestemt når du snakker med han igjen og be han se det fra din side også. men som sagt: tenker høyt, men det ville jeg gjort.

Anders

Link to post
Share on other sites

Det hadde vel vært på sin plass å henge ut denne marinaen ja. Har aldri hørt om noe bilverksted som ikke godtar en avbestilling på service. Hvis marinaen er fullbooket og du har fortrengt annen leietager regner jeg med at de har venteliste som kan tas i bruk. Uansett så bør det være forhandlingsrom her. Faktura 2 er jeg klokkeklar på. De kan ikke ta betalt for tjenester som de ikke utfører. Dette er beskrevne arbeidsoppgaver. Ingen oppgave utført = ingen kostnad = ingen betaling.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at du nå henvender deg skriftlig til dette selskapet å bestrider begge disse fakturaene, et eventuelt avbestillingsgebyr må du eventuelt tåle i forbindelse med opplagsplassen, betaling for løft, spyling og leie av bukker er tøvete å useriøst når selskapet ikke skal utføre disse oppgavene.

 

Jeg ville tilbudt selskapet 10% i avbestillingsgebyr på leien av opplagsplassen bare for å få saken ut av verden. Ikke betal disse regningene, det er helt urimelig.

 

I Teie båthavn koster dette noe under 3000 pluss løft å spyling...

Link to post
Share on other sites

Fikk du noe angrefristskjema?

 

http://forbrukerportalen.no/faq/1023117791.09

 

Spørsmål:

I vår familie har vi fleire gongar tinga varer ved hjelp av Internett. I nokre tilfeller har vi angra på kjøpet sjølvom der ikkje er direkte feil og manglar ved varene. Vi lurer difor på om der finst angrefrist ved slike kjøp?

 

 

Svar:

Angrerettlova gjelder for handel på internett. Angrefristen gjeld frå den dag du mottok vara og 14 dagar framover. Ved slike kjøp pliktar seljar å legge ved vara opplysningar om angrefristen og angrefristskjema. Unnlet seljar å legge ved angrefristskjema vert angrefristen utvida inntil 3 månader. Dersom det ikkje er opplyst om angrerett vert angrefristen utvida til 1. år. Ved kjøp på Internett gjeld elles dei same reglar som ved postordrekjøp, dvs. kjøpar pliktar å betale returporto.

 

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

jeg tenker som følger .

 

dersom man mener å ha mer enn 50% rett i saken, er det en mulighet å la være å betale

og besvare ev purringer og inkassovarsler med at man ikke er enig i kravet og at det er en tvist.

 

saken ender dermed i forliksrådet. - og de 2 gangene jeg har vært der har det gått i min favør.

 

i tillegg er det vel alltid slik at den som sitter med pengene har en fordel

og kan bruke uthalings taktikk.

 

motparten må bruke trusel taktikk og vurdere om det lønner seg å f.eks tape i forliksrådet.

mange ganger møter de ikke en gang opp.

Link to post
Share on other sites

Som flere sier Fatura 2 er jo helt urimelig og nesten på grensen til svindel, da du ikke har bestilt disse tjenestene.

Faktura 1 er vel utfordringen, siden du har bestilt og for relativt lenge siden. Nå får sikkert vedkommende leid ut plassen igjen. så prøv og kom til en minnelig løsning. F.eks. 10% av Faktura 1. Faktura 2 kan vedkommende i beste fall bruke til do-papir, hvis det er riktig som du sier at mesteparten ikke er bestilt og truckløft blir jo ikke noe av, siden du ikke har noen bår å løfte opp. Går de ikke med på en minnelig løsning ville jeg prøvd forbrukerrådet, kan godt være at du ikke er den eneste som er misfornøyd med dette firmaet. Slike ting har en tendens til å være gjengangere og de kan derfor fortelle deg hva andre har gjort i samme situasjon.

 

Lykke til og føler med deg. Saken har to sider, firmaet taper penger for de ikke leid ut din plass,men for de det, er dette kun ett forsøk på netto-intekt som er uredelig oppførsel. I verste fall kan du jo selge leieplassen for halv pris til noen andre, og slik sett får du igjen litt av pengene.

Link to post
Share on other sites

Marinaen har kalkulert med solgte tjenester, og tatt høyde for forbruk av tid. Når avbestillingen kommer såpass sent, så er det ikke lett for dem å erstatte din båt i opplaget.

 

Faktura 1, så lenge ingen avbestillings avtale er tilgjengelig, så bør den betales. Skjønner godt at det ikke smaker særlig godt.

Faktura 2, bør vel kunne modereres betraktelig, men den er også en innkalkulert inntekt for firmaet.

 

Om du må betale faktura 1, kanskje du kan selge den inn for halv pris via baatplassen eller andre kjente ? Så blir i alle fall det økonomiske redusert.

Link to post
Share on other sites

 

Faktura 1, så lenge ingen avbestillings avtale er tilgjengelig, så bør den betales. Skjønner godt at det ikke smaker særlig godt.

Faktura 2, bør vel kunne modereres betraktelig, men den er også en innkalkulert inntekt for firmaet.

 

Her er jeg ikke enig med deg, en skal ikke betale for en vare en kjøper eller en service en ikke benytter seg av... Det være seg hotell eller kjøp av melk... Så lenge det ikke finne noen avbestillingsavtale tilgjengelig, så er det ikke noe å bry seg om... Plassen er bekreftet når du har betalt inne forfall så lenge det er forskuddbetaling som i dette tilfelle... betaler du ikke inne forfall så mister du plassen enkelt og greit

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres urimelig ut at man skal betale noe som helst så lenge man ikke har signert en kontrakt der man har forpliktet seg iht noen spesifiserte vilkår, men det blir synsing fra min side.

 

At noen kunder faller fra i løpet av sesongen er vel også noe en marina som driver med vinteropplag må ta høyde for?

 

Avbestillingsgebyr er ikke spesifisert, så det mener jeg man ikke bør tenke på i denne saken.

Link to post
Share on other sites

 

 

Bortsett fra praktiske opplysninger om størrelse på båt osv. og priser, så står det ingen ting om betingelser eller angrefrist.

 

En mulighet er jo å betale å ha det til gode til du får båt igjen neste år / bare et forslag til utleier

Helt på jordet denne saken

Gi han tilbud på 10 % eller ingenting når han ikke har papirene i orden .

Eller er du redd du ikke vil få plass ved senere aanledning betaler du . Ditt valg ,jeg hadde valgt 10 % eller ingenting .

Er nå sikker på at han vil ha pengene og leie ut plassen uansett og tjene dobbelt på den :headbang:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Å tilby 10%, eller en eller annen prosentsats, kan anses som at man er enig i at det foreligger en bindende avtale så diskusjonen går kun på hvilken erstatning som skal betales for brudd på kontrakten så jeg hadde aldri tilbudt noe som helst i denne saken!

 

Overlat til motparten å dokumentere hvilket tap han, eventuelt, har lidd, og med hvilken rett han kan kreve deg for erstatning.

 

Det er i allefall hva jeg hadde gjort, men den enkelte får treffe sine egne beslutninger i slike saker.

 

Uansett, lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tatt denne saken direkte til forliksrådet og anmodet om full fritak, subsidiert en mindre avbestillingsavgift. Det at selger dessuten fakturerer for fiktive tjenester som aldri har vært utført er langt over grensen, og drar en i utgangspunktet tvilsom sak over i kategorien svindel.

 

Hvor mange aksepterer en faktura fra bilverksted på en avbestilt time der man regner inn en haug med poster som ikke er utført.? Når båten er solgt er dette en grei og helt rimelig avbestillingsgrunn. Om du hadde funnet et annet alternativ litt billigere til opplaget stiller det seg noe annerledes. Nei gi blaffen i fakturaen og brenn den i ovnen. Ta saken til forliksrådet og gi selger klar beskjed om at det er de rådene du har fått.

Link to post
Share on other sites

Å tilby 10%, eller en eller annen prosentsats, kan anses som at man er enig i at det foreligger en bindende avtale så diskusjonen går kun på hvilken erstatning som skal betales for brudd på kontrakten så jeg hadde aldri tilbudt noe som helst i denne saken!

 

Overlat til motparten å dokumentere hvilket tap han, eventuelt, har lidd, og med hvilken rett han kan kreve deg for erstatning.

Fullstendig enig! Hvis ikke utleier har spesifisert at opplagsleie skal betales på forskudd, at man betale uansett etter en viss dato osv, så ville jeg ikke betalt noe som helst i dette tilfellet.

Og faktura nr. 2 er fullstendig på jordet, her vil man ta betalt for tjenester som ikke er utført, og som heller ikke kommer til å bli utført.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Kanskje en politianmeldelse av firmaet for svindelforsøk kunne vært riktig i dette tilfellet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

dersom man mener å ha mer enn 50% rett i saken, er det en mulighet å la være å betale

og besvare ev purringer og inkassovarsler med at man ikke er enig i kravet og at det er en tvist.

 

saken ender dermed i forliksrådet. - og de 2 gangene jeg har vært der har det gått i min favør.

.....

 

Helt enig med dette. Det er altså firmaet som evt. må melde saken inn for forliksrådet, og alt du risikerer er et moderat gebyr og rentekostnader dersom du ikke skulle få medhold. Jeg ble innkalt til forliksrådet i vinter og det gjorde veldig godt å høre at min fremstilling av saken fikk gehør (normalt vil de gjerne bare foreslå et forlik som innebærer at man møtes på midten).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...