Jump to content

Får ikke avbestilt vinteropplag! Båten er solgt, hva gjør jeg?


Bøljan

Recommended Posts

Jeg ville gjort følgende:

 

Send omgående en mail som du ber de bekrefte der du sier at du bestider kravet (spesifiser fakturanummer) da er du sikret mot videre gebyrer og inkasso osv.

Da får du ned tempoet og kan stille og rolig ta den til forbrukertvistutvalget om du mener det er veien videre.

 

Deretter så oppgir du navnet på firmaet her i denne tråden samtidig som du opplyser båthavna om denne tråden slik reglene er her på forumet i slike saker, da har motparten en mulighet til å uttale seg i denne saken.

 

Forøvrig så er dette salg av tjenester som ikke skal leveres på en stund enda (oktober) så mye mer er det vel ikke å si i denne saken, den er rimelig klar.

Link to post
Share on other sites

...Da får du ned tempoet og kan stille og rolig ta den til forbrukertvistutvalget om du mener det er veien videre...

 

Er ikke dette feil Enzo?. Slik jeg har oppfattet det er det da opp til firmaet og bestemme om de vil bringe saken videre eller ikke. Så kunden trenger ikke selv å gjøre annet enn å vente på brev i postkassa. Siden det her dreier seg om et forbrukerkjøp så vil det være forliksrådet som er rette instans videre, før den kan bringes inn til forbrukertvistutvalget?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjøper en gjennstand over disk i norge har du ikke angrerett så fremt varen ikke er skadet er er det opp til den enkelte butikk om den vil bytte varen.

men bestiller du en vare tjeneste på internett skal det alltid følge med et angreskjema med ordrebekreftelsen hvor du har 14 dagers angrerett på din bestilling. følger dette ikke med har du automatisk 3mnd angrerett.er du på en båtmesse og kjøper deg en ting til båten har du automatisk 9mnd angrerett...(dette gjelder kun på messeområdet)

Hvorvidt dette gjelder for marinaer er jeg veldig usikker på, men jeg hadde tatt kontakt med marinaen og prøvd med en Svensk en :flag_sw: faktura på leie av båtkrybbe og kran er du ikke forpliktet til og betale. hvis dette ikke inngår i din bestilling på opplag.

jeg vill også gå inn i lovdata eller kontaktet forbrukerrådet, som kunde har du utrolig mye makt :lol:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Sendte firmaet en mail imorges om det ikke står noe om betingelser i deres bestillings-skjema, heller ikke noe om forskuddsbetaling eller angrefrist. Sendte også denne linken http://forbrukerportalen.no/faq/1023117791.09

 

Fikk dette svaret: Vi må igjen be om at fakturaene blir betalt omgående, dere har bestilt dette i juli av oss.

 

Jeg har nå bestridet kravene (fakturanr) fra dette firmaet, og bedt om en bekreftelse på dette.

Har også gitt beskjed om at saken er lagt ut her på BP men foreløpig ikke navngitt firmaet.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bekreftelse på at de har mottatt informasjon om at han har bestridt kravet kan vel være greit å ha?

 

Før den elektroniske kommunikasjonen tok overhånd, hadde dette firmaet som drev med brevbæring å ha noe som het "Rekomandert sending".... Eksisterer kanskje fortsatt.....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Useriøst firma!

 

Hele kravet lyser av grådighet, og at man vil ha betalt for en tjeneste man ikke leverer. Bestrid kravet når det kommer purring og Inkasso. Firmaet har ingen mulighet til å vinne denne saken.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Viser til mitt innlegg 33. Her er svaret jeg fikk: Hei,ikke sikker på om det hjelper å true oss.

At han føler seg truet får være opp til han, men jeg synes dette er helt urimelig.

 

Jeg er villig til å betale 10% av faktura 1 som et avbestillingsgebyr, men når det gjelder faktura 2 så minner det meg om et forsøk på svindel.

 

Et seriøst firma med sunn økonomi går ikke frem slik, de har dessuten klare retningslinjer vedr. betingelser på avtaler mot kunder.

 

Hvis ikke firmaet godtar 10% av faktura 1 og sletter faktura 2 så kommer jeg til å navngi firmaet her på BP, noe han selvfølgelig får beskjed om.

Link to post
Share on other sites

Hei Virker ikke som du har kommet med en trussel som vedkommende kommenterer. ut i fra hva du har skrevet her BP så har du prøvd og komme med et tilbud til en minnelig løsning.. det er vel ikke en trussel. Send brevet rekomandert hvis du får dette i retur sier det bare litt om hva slags firma dette er . :lipseal:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hmm..., jeg bestilte opplag i en båtforening, og fikk nå svar at det var kapasitetsproblemer så jeg fikk antakeligvis ikke plass og at jeg kunne se meg om etter alternativer. Er nysgjerrig på skjemaet som ble brukt; står det bestilling? Så at du sendte på mail, kom det noen bekreftelse? Dette koker ned til om dere har inngått avtale og hva den avtalen i så fall har gått ut på. Hva skule marinaen gjøre iht bestillingen, skulle de bare ta opp og sette båten på bukker? Skulle de gjøre noe mer? Er pris avtalt??

Link to post
Share on other sites

Siden dette firma helt opplagt har godtatt en epost som bestilling, trenger du ikke å sende dette rekomandert. Her må det holde med elektronisk kommunikasjon. Dette er vist ved handling fra den profesjonelle part.

 

Du trenger heller ikke noen bekreftelse på om han har mottatt eposten der du bestrider kravet. Her igjen besiver han ved handling at han har gjort det. Han har tross alt svart på eposten.

 

Til slutt vil jeg nevne som flere andre her har sag. Du trenger nå ikke å gjøre noen ting, det er de som må ta dette til forliksrådet for å få inn pengene de mener de har krav på.

 

På den annen side kan det være andre ting man bør ta i betrakning. Mister du båtplass eller goodwill du kommer til å få bruk for i fremtiden?

 

Jeg hadde ikke gjort noe annet nå enn å vente på brev/innkalling til Forliksrådet. Mulig et "svada" brev fra en advokat.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Da er det i beste fall tvilsomt om en domstol vil anse at avtale er kommet i stand. Ingen bekreftelse; det er jo vanlig at det blir gitt klar beskjed gjennom ordrebekreftelse osv. Ergerlig at det ikke er mulig å få til en løsning, at du kan avvente neste trekk er greit nok, de fleste går til forliksrådet for å få en forhandlingsløsning på omstridte krav.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har berre skumlest svara, men her var det mange vinkelskrivarar og mykje som ikkje er båtfolk verdig.

 

Det er skuffande at så mange båtfolk meinar at du ikkje skal stå ved avtalen du har inngått.

Kva om kjøparen av båten din ikkje stod ved avtalen og du hadde sagt nei til andre seriøse intressentar?

 

Ein avtale er ein avtale. Ein muntleg avtale er like bindande som ein skriftleg. At ein muntleg avtale er vansklegare å prova er ei anna sak. Dette føl av Kristian V norske lov.

1Art. "En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver."

 

Angrerettlova gjeld når:

"Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted."

Korleis du har inngått avtalen veit eg ikkje.

 

Angrefristen er 14 dagar.

"Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt."

 

Eg kan ikkje sjå anna enn at du pliktar å betala det som føl av avtalen du har inngått. Det du ikkje har avtalt pliktar du sjølvsagt ikkje å betala.

 

Når det er sagt så bør avtalemotparten gjera sitt for å avgrensa tapet ditt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...