fanaholmen Startet 20.September.2011 Del på Facebook Startet 20.September.2011 Tør jeg kjøpe 120 hk Mercruieser diesel eller går alle adundas. Hvorfor er noen 116 hk. Har det med modell å gjøre. Jeg skal bruke båten på et forholdsvis utsatt sted så sikkerheten er viktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Alle er 116 hester på propellen, 120 hester på veiva. Anbefaling avhenger av hvilken båt den står i Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 .. og hvilken årsmodell motoren er. 2005 og nyere er det vel har oppgraderte stempler og skal være mindre utsatt for de havariene som du sikkert har lest om Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Om driftsikkerhet er viktigst, sats på en eldre diesel med mindre effektuttak og mere gods til tæring. Hilsen en med 150hk fra 3-liters diesel, og Bravo-drev, i Skibsplast 650CC. Alt fra 1995, og fortsatt problemfritt. Tror dette utstyret må bombes om det skal gå i stykker. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Styr unna motorer med OM i begynnelsen av motornr. Om du kjøper motor som starter med 88 har du siste oppgraderte med forserkede stempler etc. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
BMW X1 Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Jeg kjøpte en skibsplast 660 2002 mod tidligere i sommer som har mercruiser 117 hk, motor er gått 470 timer. Vet at turbo ble byttet etter ca 3 år. Siden da har motor fungert problemfritt. Selv er jeg meget fornøyd med motor, er meget drivstoffgjerrig da jeg har brukt ca. 7 liter i timen og kjøper diesel til en pumpepris under 9 kroner så sparer jeg en god del i forhold til påhenger der literprisen ligger mellom 14-15 kr literen. Har hatt skibsplast 655 med påhenger tidligere. Jeg har ikke angret på at jeg kjøpte mercrusier diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gjeldfri Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Les mine og andres erfaringer her på BP. Så vidt jeg har forstått, ble motoren 120 hk i forbindelse med oppgraderingen. Med så mange av oss med motorras etter få timer, er mitt råd å styre unna denne motoren, uansett årgang. Hull i stempel og eller turboras er alt for vanlig, selv om mange sier at man må huske at det er solgt mange av disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Les mine og andres erfaringer her på BP. Så vidt jeg har forstått, ble motoren 120 hk i forbindelse med oppgraderingen. Med så mange av oss med motorras etter få timer, er mitt råd å styre unna denne motoren, uansett årgang. Hull i stempel og eller turboras er alt for vanlig, selv om mange sier at man må huske at det er solgt mange av disse motorene. Gjeldfri, forsøk å hold deg til fakta...nå blir det mye tullprat fra deg synes jeg . Merc 1,7 dti har aldri hatt mere enn 116 hk på propel. 120 er på veivaksel. Slik har det alltid vært. Jeg har nettopp reparert min motor etter at jeg fikk hull i stempel. Åraken er iflg verkstedet muligens: Stempel med fabrikasjonsfeil. (Muligens en produksjonsserie fra ca 2003 til 2005- dette innrømmes selvfølgelig ikke fra produsenten. Alle motorer med motornr som begynner med OM har ikke oppgraderte stempler. Alle motorer som har motornr som starter med f.o.m. 88 har oppgraderte stempler. (men dette er selvfølgelig ikke ingen garanti fordi "feil på en produksjonsserie kan omfatte også 88 motoren produsert i 04-05. Dieseldyser har for dårlig spredning slik at dette har bidratt til å -brenne hull i stempel- Noen turboer gikk til "skogen" fordi wastegate ventil hang seg opp og ga for mye trykk/effekt inn i motoren. >Turboene fra ca 2004-05 har blitt oppgradert med bedre mekanisme, bl.a at varmedekslet er åpnet rundt ventilen, noe som gjør at det ikke ruster så lett. Du snakker så "varmt" om at dette er en møkkamotor. Har du f.eks hørt om veivlager, kamaksel som har gått <2åt skogen" Niks. Skjerp påstandene dine når du ikke har fakta. Du skremmer jo vannet av folk som faktisk har glede av denne motoren... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 (redigert) Eg er einig i at det har vore ein del uheldige her inne, men som gjeldfri seier- det er ein vanlig motor. Eg har snakka med fleire som har denne, og oppleve lite problem og billig i drift. Men du må inspisere wastegaten. Denne kan bli treig, og føre til at du ikkje får trykk på turbo, eller at det blir for høgt med påfølgande ras. Det tek omlag 3 minutt å teste og smøre denne ventilen. Det er eit "must", iallefall om du får litt dråpar inn frå havet når motorkassa er open. Søk litt på smøring av wastegate mercruiser 1.7. her finn du tips og framgangsmetode. BTW Vanleg service og rens av høgttrykk dyser slepp du ikkje utanom er eg redd. Lykke til Redigert 21.September.2011 av MB Angst (see edit history) Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Bra innspill, MB Angst. Det er riktig at turboen kan være synderen i enkelte tifeller. Den er veldig enkel å smøre opp - akkurat slik du beskriver Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
gjeldfri Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Jeg skrev, så vidt jeg har forstått, så det er drøyt å si at jeg har påstått at motoren har 120 hk. Motoren er overrepresentert på dyre og omfattende reparasjoner, og det er mange eksempler på at motorene har røket uten at det er wastegaten som har satt seg. Dersom jeg har skremt noen til å ta grundig sjekk inkl dysesjekk, har jeg eventuelt spart dem for mange penger. Kjøp gjerne slik motor, men bruk da penger på en meget grundig sjekk. Dessverre er det flere eksempler på eiere som har fullgt opp service på merkeverksted, men fått ras pga dyser som sprer for dårlig. Servicebok er mao ikke noen garanti. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Gjeldfri: Eg las om motorraset ditt. (og fikk vondt i magen) Korleis gjekk det? Kasserte du maskina, eller er den i bruk? Håpar iallefall at du ikkje har mista båtlysten. MVH Angst Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.