Jump to content

Tør jeg kjøpe 120 hk Mercruieser diesel?


fanaholmen

Recommended Posts

Om driftsikkerhet er viktigst, sats på en eldre diesel med mindre effektuttak og mere gods til tæring.

 

Hilsen en med 150hk fra 3-liters diesel, og Bravo-drev, i Skibsplast 650CC. Alt fra 1995, og fortsatt problemfritt. Tror dette utstyret må bombes om det skal gå i stykker.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en skibsplast 660 2002 mod tidligere i sommer som har mercruiser 117 hk, motor er gått 470 timer. Vet at turbo ble byttet etter ca 3 år. Siden da har motor fungert problemfritt. Selv er jeg meget fornøyd med motor, er meget drivstoffgjerrig da jeg har brukt ca. 7 liter i timen og kjøper diesel til en pumpepris under 9 kroner så sparer jeg en god del i forhold til påhenger der literprisen ligger mellom 14-15 kr literen. Har hatt skibsplast 655 med påhenger tidligere. Jeg har ikke angret på at jeg kjøpte mercrusier diesel.

Link to post
Share on other sites

Les mine og andres erfaringer her på BP. Så vidt jeg har forstått, ble motoren 120 hk i forbindelse med oppgraderingen. Med så mange av oss med motorras etter få timer, er mitt råd å styre unna denne motoren, uansett årgang. Hull i stempel og eller turboras er alt for vanlig, selv om mange sier at man må huske at det er solgt mange av disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Les mine og andres erfaringer her på BP. Så vidt jeg har forstått, ble motoren 120 hk i forbindelse med oppgraderingen. Med så mange av oss med motorras etter få timer, er mitt råd å styre unna denne motoren, uansett årgang. Hull i stempel og eller turboras er alt for vanlig, selv om mange sier at man må huske at det er solgt mange av disse motorene.

Gjeldfri, forsøk å hold deg til fakta...nå blir det mye tullprat fra deg synes jeg :headbang: .

Merc 1,7 dti har aldri hatt mere enn 116 hk på propel. 120 er på veivaksel. Slik har det alltid vært.

Jeg har nettopp reparert min motor etter at jeg fikk hull i stempel.

Åraken er iflg verkstedet muligens:

Stempel med fabrikasjonsfeil. (Muligens en produksjonsserie fra ca 2003 til 2005- dette innrømmes selvfølgelig ikke fra produsenten.

Alle motorer med motornr som begynner med OM har ikke oppgraderte stempler. Alle motorer som har motornr som starter med f.o.m. 88 har oppgraderte stempler. (men dette er selvfølgelig ikke ingen garanti fordi "feil på en produksjonsserie kan omfatte også 88 motoren produsert i 04-05.

Dieseldyser har for dårlig spredning slik at dette har bidratt til å -brenne hull i stempel-

Noen turboer gikk til "skogen" fordi wastegate ventil hang seg opp og ga for mye trykk/effekt inn i motoren. >Turboene fra ca 2004-05 har blitt oppgradert med bedre mekanisme, bl.a at varmedekslet er åpnet rundt ventilen, noe som gjør at det ikke ruster så lett.

Du snakker så "varmt" om at dette er en møkkamotor. Har du f.eks hørt om veivlager, kamaksel som har gått <2åt skogen" Niks.

 

Skjerp påstandene dine når du ikke har fakta. Du skremmer jo vannet av folk som faktisk har glede av denne motoren...

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Eg er einig i at det har vore ein del uheldige her inne, men som gjeldfri seier- det er ein vanlig motor. Eg har snakka med fleire som har denne, og oppleve lite problem og billig i drift. Men du må inspisere wastegaten. Denne kan bli treig, og føre til at du ikkje får trykk på turbo, eller at det blir for høgt med påfølgande ras.

 

Det tek omlag 3 minutt å teste og smøre denne ventilen. Det er eit "must", iallefall om du får litt dråpar inn frå havet når motorkassa er open.

 

Søk litt på smøring av wastegate mercruiser 1.7. her finn du tips og framgangsmetode.

 

BTW

 

Vanleg service og rens av høgttrykk dyser slepp du ikkje utanom er eg redd.

 

Lykke til

Redigert av MB Angst (see edit history)

Ja til heilårsbruk av båt

 

1.7 dti.zip

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev, så vidt jeg har forstått, så det er drøyt å si at jeg har påstått at motoren har 120 hk. Motoren er overrepresentert på dyre og omfattende reparasjoner, og det er mange eksempler på at motorene har røket uten at det er wastegaten som har satt seg. Dersom jeg har skremt noen til å ta grundig sjekk inkl dysesjekk, har jeg eventuelt spart dem for mange penger. Kjøp gjerne slik motor, men bruk da penger på en meget grundig sjekk. Dessverre er det flere eksempler på eiere som har fullgt opp service på merkeverksted, men fått ras pga dyser som sprer for dårlig. Servicebok er mao ikke noen garanti.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...