Forbina Startet 20.September.2011 Del på Facebook Startet 20.September.2011 Hej! Min turbo till 31:an är slut. Ryker, låter illa samt läcker olja. Jag har hört mig för om en utbytesturbo och det verkar som om både VP och turbospecialister (Jag pratade med Svensk Turbo Service AB) kan sälja mig en, sen får man sätta i den själv eller låta en firma göra det. Man få då lämna in den gamla i "byte". Jag tror turbon tillverkas av Borg Warner. Det verkar också finnas 2 varianter att köpa (vad jag hört hittills?) en original på 130hk och en "hop-up" på ca 150hk. Jag vill gå på 150hk för att lättare komma upp i planing. Är det några här som gjord denna "operation"? Vart köpte ni den och vem gjorde jobbet? Blev det bra? Jag bor i Göteborg och tänker göra jobbet här, men jag läser gärna om detta från folk runt om i Norden. MVH Johan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Stod om dette i Praktisk Båtägande tidligere i år om jeg husker rett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Hei , har selv en Tamd31a 1987 modell , ikke hørt om det med å bare skifte turbo så har du 150hk , den turbo du tenker på kommer sikert fra 31P motoren , skift til oppgradert orginal turbo ,tror det er den du får når du kjøper bytte turbo , denne turboen gir litt mere en den gamle turboen du har , er motoren frisk og i god skikk kan du øke diesel mengden på pumpa , du kan justere den nesten i bunn/ på max ved å skru den plomberte bolten bak på diesel pumpen innover , dette tåler disse motorene godt! jeg har justert min helt inn i bunn og øket turtallet litt ,har nå max på 4000 omd , det eneste du må passe på er å ikke kjøre på fult over tid , jeg kan ligge på ca 4000 og ikke overstige 90-92 grader på tempraturen , men ligger jeg på 3800-3900 ligger jeg på ca 85-87 grader det er helt klart bedre for motoren ,men over tid vil selvfølgelig olje temraturen stige og den må en passe på ikke blir for høy ,jeg har kjørt slik på 3 sesongen nå og motoren går veldig fint uten unormalt med olje forbruk et lite tips er å bruke Diesel tilsettning fra QMI denne renser og øker cetan tallet på Dieselen ,jeg bruker 1 liter på ca 320liter diesel og merker økende effekt på motoren ,samtidig som toppfarten økte med 2 knop!!! (ca 150kr pr.liter) Husk at samme motor er det tatt ut ca 160hk orginalt , jeg har orginalt 130hk å jeg tror den nå yter på max 150-160hk ! Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Prolimit Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 (redigert) Hej Johan. Inte svårt å byta Turbo, lite trångt i båt bara. Brukar vara 8 Skruv/mutter och två slangklämmor. Du kan oxå kolla med GIK turboteknikk på Hisingen med pris på bytes turbo. http://www.gikturbo.se/ Sverre Redigert 21.September.2011 av Prolimit (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.