Jump to content

Opplagspresenning - 2 små kontra 1 stor


Terje_F

Recommended Posts

Lurer på å bytte ut den armerte og etterhvert noe fillete presenningen med en skikkelig PVC/OB Wiik presenning denne høsten.

 

I den forbindelse så vurderer jeg å kjøre 2 stk 4x6 metere isteden for 1 stk 6x10 meter som jeg har nå (eller om det er 8 x 12 meter). Dette fordi jeg ser for meg at 1 stk stor PVC-presenning blir tung å håndtere på stativet.

 

Jeg antar at jeg da får 1-2 meter overlapp på presenningene når jeg henger de opp på stativet. Noen som har erfaring med en slik løsning? Vil regnvann drive inn mellom presenningene og inn på båten? Den tåler jo det, men vil gjerne ha det så tørt som mulig. Over det langsgående topp-staget så tror jeg at det blir tett, men langs "fallet" på presennningen/de vertikale flatene (over targa-bøylen f.eks) ser jeg for meg at det blir litt "buklete" og kanskje åpning mellom presenningene.

 

Litt klønete forklart, men håper dere forstår hva jeg mener.

 

Noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nye presenninger i fjor høst, da jeg byttet båt i fjor. Min båt er 35 fot. Jeg tenkte ikke på andre løsninger enn en stor presenning, men heldigvis ble jeg tidsnok rådet til å kjøpe to litt mindre istedet. Det er jeg veldig glad for! En stor presenning i den tykkelsen/kvaliteten jeg ønsket ville blitt fryktelig tung å håndtere.

 

Nå er båten min et par meter lenger enn din, men jeg ville likevel vurdert to presenninger. Da kan du kjøpe tykkere presenninger (som ligger mye bedre) enn hvis du kjøper en stor. Hos meg overlapper jeg en drøy meter, tenker jeg. Det holdt i massevis sist vinter.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har to mindre på min båt. Fungerer kjempefint - aldri hatt noe trøbbel med det. 50 cm+ i overlapp hos meg.

 

I stedet for dyre OB Wiik selger Malfix en 650 grams solid presenning til en meget lavere pris. Hadde denne kvaliteten både på forrige båten og på denne båten og de har holdt som forventet. På forrige båten hadde jeg mørk grønn, nå har jeg hvite. Og jeg skal fortsette med hvite - det gjør alt arbeid i båten meget enklere!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde først en stor presenning til min Skarpnes 30, men da denne var moden for utskifting ble jeg rådet til å kjøpe to litt mindre. Har aldri angret på at jeg fulgte det rådet! Litt dyrere i innkjøp med 2 enn 1 presenning, men det er MYE greiere å håndtere mindre presenninger. Kjøp deg to mindre!

Link to post
Share on other sites

Har lurt på det samme. Sliter med en presenning på 96 kvadratmeter, og den er tung å få på. Mye stygge ord når jeg håndterer den alene.

 

Når man har overlapp, hvordan sikres den mot at vinden tar tak ? Plassere slik at den normale vindretningen går riktig vei, og stropper bakover/fremover ? Vinden kan jo iblant snu.

Link to post
Share on other sites

I overlappen (den som ligger øverst) trer jeg et presenningstau fra den ene tilden andre siden, og 3-4 fulle kanner i hver ende av tauet. I tillegg tar jeg tau fra det nevnte presenningstauet passe langt oppe og rundt under baugen til presenningstauet på andre siden (bakerst er øverst hos meg). Også i det tauet som går rundt henger det endel kanner. Slik sett er det en del kilo som holder overlappen på plass. Når vinden blafrer tålmodig vil kannenes tålmodighet holde det hele påplass igjen. Aldri hatt trøbbel med det.

Link to post
Share on other sites

Et noe dyrere, men bedre alternativ er spesialskårete pressenninger fra f.eks OB Wiik. Da er overlappen sikret med tau i maljer på skjøteendene, og en overlapp med borrelås over skjøten.

En praktisk detalj er et skjørt med maljer rett i overkant av fenderlisten på innsiden. Her festes pressenningen til listen eller andre festepunkter. Poenget er at man da unngår kannene.

 

Valgte selv å dele opp pressenningen i tre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...