Jump to content

Kondemnering av plastbåter i Fredrikstad


REM

Recommended Posts

En kollega av meg har hatt en Soling liggende på bøye utenfor hytta på Kjøkøysund på Hvaler. Ila helga har fortøyningene løsnet og båten har drevet på et skjær øst av Kjøkøy. Båten synes å ligge godt på tørt land og har vel drevet på ila den høyvannsperioden vi nettopp har hatt i Oslofjorden?

soling_paa_skjaer.jpg

Min kollega frykter det værste, og uten å ha hatt anledning til å inspisere båten for skader spør han meg om jeg kjenner til om det finnes noen form for mottaksordning for kondemnerbare plastbåter. Noen som vet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet, er det spesialavfall og veldig dyrt å bli kvitt.

Det er en av grunnene til at båtforeninger sliter med masse gamle vrak på opplagsplassen som ingen vedkjenner seg å eie.

 

Huff.... uten forsikring, ble det en heller trist avslutning som reder kanskje.

Selv om det på bildet ser ut som om det kanskje kan la seg redde. Uten forsikring er jeg redd det kan bli dyrt bare å få den av grunnen igjen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. En liten oppdatering på hva som har skjedd siste dager.

Redningsskøyta fra Skjærhalden har nå dratt båten av skjæret. Grunnet mye vannintak stod båten iferd med å synke under slepet, slik at Redningsselskapet måtte dra den inn på grunt vann.

 

RS har nå overtatt båten og vil gi den bort til entusiaster som vil reparere/bygge den opp igjen. Hvis noen er interessert, så ta kontakt med RS i Skjærhalden.

 

Så et lite tankekost til alle som har båt liggende i bøye.

 

Båten lå på skjæret med bøye, kjetting og MORING inntakt :eek:

Det som må ha skjedd er at den store vannføringen fra Glomma grunnet mye nedbør, kombinert med ekstrem høy vannstand i forrige uke har løftet moringen fra grunnen og satt hele systemet i fri drift.

Det hører med til historien at båten har ligget på samme bøya i flere år, slik at det er grunn til å tro at moringen hadde satt seg godt ned i gjørma.

 

1) Moralen må være; dimensjoner moringen etter båtens vekt og vindfang.

2) Ikke spar på kjettingen, men sørg for god slakk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dobbelposting :headbang:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...