Jump to content

Nye, lette kalesjer av polyester, - hvor sterke er de?


Skvulpen

Recommended Posts

Det nærmer seg vinter og jeg bruker å ha daycruiseren liggende i sjøen i båthavna (isfri havn, Sunnmøre). Tidligere vintre har jeg støttet litt oppunder kalesjebøylene og sørget for å måke etter snøfall. Det har aldri vært noe problem med snøtyngde.

 

Nå har jeg fått ny båt, Askeladden C62 Cruiser med kalesje av den nye, tynne og lette polyester-typen (Lightex fra Helly Hansen). Føler meg veldig usikker på hvor sterk denne typen kalesje er mot snøfall. Av og til kan der jo bli liggende en del før jeg rekker å måke.

 

Bør jeg heller ta av både kalesje og bøyler og montere havnekalesje støttet opp av teleskopstang i stedet? Vil helst slippe det siste, ønsker å bruke båten av og til om vinteren, og da må jo kalesje og bøyler av og på og av og på ...

 

Noen som har erfaring, er det fare for at denne tynne Lightex-duken tåler mindre vekt enn de tradisjonelle kalesjene?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt min Scand 360se ligende ute i fjor vinter med slik kalesje (Rogaland). Ikke noe problem ifm snø da denne er så glatt at snøen gle av. Men problemet var heller at den slo seg og ble sortprikkete innvendig og dette lot seg ikke fjerne helt.

Jeg for min del går nå og venter på ny kalesje (garanti pga missfarging) så nå kommer jeg bare til å bruke den gamle til høst/vinter bruk og den nye kun om sommeren ;-)

Link to post
Share on other sites

Hørtes betryggende ut, Bergen Dørk og alfb.

 

Denne kalesjen er veldig glatt, og med fall "alle veger" bør mye av snøen gli av, av seg selv. Men duken er jo ultra tynn! Er nesten redd for å komme borti med neglene, frykter jeg skal skjære den opp ... Tenker litt på når temperaturen svinger, snø smelter litt og fryser igjen som en ishinne, og så kommer jeg og skrubber i isen med kosten min ... :eek:

 

Prikker (jordslag) innvendig kommer vel pga inneklimaet i båten, og dannes uansett hva kalesjen er laget av hvis det er for fuktig under den. Polyesterkalesjen er antagelig tettere (mindre diffusjonsåpen) enn andre kalesjer, men min har en slags "lufteventiler" to steder bak, sammen med to ventiler i forkabinen håper det skaper sirkulasjon nok til å unngå fukt, kondens og mugg.

 

Kan bli en spennende vinter ... :pray:

Link to post
Share on other sites

 

Prikker (jordslag) innvendig kommer vel pga inneklimaet i båten, og dannes uansett hva kalesjen er laget av hvis det er for fuktig under den. Polyesterkalesjen er antagelig tettere (mindre diffusjonsåpen) enn andre kalesjer, men min har en slags "lufteventiler" to steder bak, sammen med to ventiler i forkabinen håper det skaper sirkulasjon nok til å unngå fukt, kondens og mugg.

 

Sikker noe i det, men jeg har også slike luftinger og brukte også avfukter, samt tre 200w frostvakter..

Link to post
Share on other sites

Ja, nå har jo du også en mye større båt. Og ikke for å dra i gang den riktig laaange diskusjonen, men det er visst også noe med at lufting og avfukter ikke går i hop, - bruker man avfukter så skal all lufting tettes igjen, ellers vil avfukteren dra inn utelufta og prøve å avfukte hele fjorden, dermed til ingen nytte ...

 

Men det var altså en helt annen diskusjon, her gjaldt det styrken på polyesterkalesjer. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det har ikke vært særlig snø tidligere år (det vet du nok som eksil-Møring :wink: ), men de to siste vintrene var det forferdelig mye snø og kulde i noen perioder. Hele januar og februar i år så enten lavet den hvite gøva ned, eller vi hadde blå himmel og tosifrede minusgrader. Skientusiastene var sikkert glade, men ikke jeg!

 

I fjor var jeg i båthavna og måket snø nesten daglig i mange uker, sov urolig hver eneste natt. Til sammenligning, vinteren 2008-2009, som var en vanlig Sunnmørsvinter, da var jeg vel i havna kun tre ganger i løpet av hele vinteren for å sjekke og koste av litt snøfjom.

 

Så spørs det hvilken vinter vi får i år, håper de to siste bare var unntak fra hovedregelen om milde vintre på Møre!

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...