Jump to content

Stenger dere alle kuleventiler under vinteropplag i sjøen?


bc45

Recommended Posts

Nå skal vi ikke spikke fliser Mix. Parametrene som kommer inn er hvor langt under vann ligger ventilen normalt, hvor tykk blir isen, hvor lastet er båten og hva er temperaturen inn i båten. På den forrige seileren vår oppdaget jeg at isen tok fatt i roret, og ettersom det la seg snø på isen, så ble båten klemt ned. Jeg hogg rundt roret og båten skvatt opp. Dette var en forskjell på 10 cm. Og disse 10 cm gjorde at ventilen for utløp til vasken frøs. Hadde da en plastventil som taklet forholdet. Ellers har jeg sett ventiler på noen eldre Maxi som frøs (jobbet i båtbransjen). Her lå ventilen i vann, men temperaturen inne i båten var så lav at ventilene sprakk. Mener Maxi 95 var en av dem som var utsatt. Ikke bare at ventilen frøs, men at vannet i slangen oppstrøms ventilen frøs og presset slangen av slangestussen. Den gangen ble det benyttet plastslanger. Og det gjør det vel fremdeles.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...