Jump to content

Hvordan bytte girkabel på Volvo Penta DPS?


HelgeO

Recommended Posts

Må muligens bytte girkabel på min Finnmaster med DPS drev. Båten er nokså tung å få inn/ut av gir, kabelen er lang og bukter seg gjennom ganske mange svinger, vil tro at bare litt friksjon dermed gir ganske mye motstand.

 

I motorrommet går kabelen inn i en tykk gummislange som ender opp i drevet. Kommer man til enden av kabelen bare ved å åpne det bakre "lokket" på drevet eller må man av med belg og hele pakken?

Er det bare å dra hele kabelen ut fra denne gummislangen, og går det greit å få inn en ny?

 

Ønsker også tips til hvor man får kjøpt slike kabler.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Jeg har av DPS-drevet på en av mine båter nå. Du kommer til justeringsmekanismen og justeringsskruen ved å ha av lokket. Men det sitter enda en låsemekanisme på styregaffelen som må løses opp. Skruen må må av og deretter kan man bare trekke ut wiren. Jeg ville tatt båten på henger for denne jobben. Tror det blir veldig tungvint å jobbe fra sjøen.

Hvilken kabel og lengde må du finne ut av selv, da dette varierer med båter. du ser det på den kabelen du har.

Grei jobb som tar litt tid. Du kan evt. prøve å smøre opp kabelen, men hører at dette er liksom pøh om pøh hvordan de lykkes, så derfor sikkert like greit å kjøpe ny kabel når du tar deg bryet med jobben.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Nei, det er en plate som sitter i en M8 skrue. Står du og ser mot baugen er platen på styrbord side, slik at du vrir bare drevet mot babord slik at du får størst mulig åpning for gaffelen på styrbordside og løsner på skruen der. etter at du har løsne tden litt kan du bare skyve platen litt til siden (utover) og wiren er fri.

Husk og tell omdreininger på justeringsmekanismen når du skrur den ut, da kan du montere med samme antall omdreininger, og det blir bare en fin tuning for å treffe perfekt med girene.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for glimrende svar, har akkurat vært ute på Maritim i Stavanger og kjøpt kabler i 14, 15 og 16 fots lengde. Satser på at minst en av de blir riktig :-)

 

Kjekt å ha Maritim i byen, var bare å komme tilbake med den/de som ikke blir brukt.

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

Denne wiren burde holde mange år....... Jeg har montert 100 slike til forskjellige drev, og jeg vil at du sjekker at ikke wiren er stripst fast noe sted. I tilleg er maks svingradius 8 tommer. Altså sjekk at du har så lite sving som mulig på wiren.Forøvrig er mange av disse skruene i tommer ikke mm. Pass litt på slik at du ikke skamskrur alt mulig. Det blir etterhvert ikke greit. Nye wire i dag kalles x-act disse skal være mindre friksjon i en tradisjonelle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...