Jump to content

Fortøyningstau med rykkdemper fra Biltema


Marulf

Recommended Posts

Skal kjøpe meg noe nytt tauverk til fortøyning. På den faste plassen min har jeg tykt 18mm tau med solide rykkdempere, men når jeg er på tur ønsker jeg å ha noe litt mer letthåndterlig og "elegant" (les tau i samme farge)

Rykkdempere har jeg erfart at er minst like viktig på tur som på den faste plassen min så det bør jeg ha i bakhodet mnår jeg kjøper nytt.

Vurderte fortøyningspakke fra Maritim med 4x4 m og 2x10m tau Maritim fortøyningspakke 14mm. Er redd 4-metringene blir litt korte i mange tilfeller og kan stort sett kun brukes når en ligger i bås.

Rykkdemper av Denne typen må kjøpes i tillegg.

Fant så disse Biltema tau med integrert rykkdemper fra Biltema. Noen som har prøvd dem? Er dette bra greier og fungerer rykkdemperen?

Anbefalinger?

Til orientering så har jeg en 40 fots seilbåt på ca 8tonn

Link to post
Share on other sites

Når jeg er på tur forsøker jeg å benytte tau som kan strekke seg en del. Det avlaster mye i stedet for disse tauene som ikke strekker seg i det hele tatt. Mange av de flettede tauene strekker seg lite - i alle fall de jeg har kjøpt på biltema. Har også en par løse strekkfisker fra biltema som kan tas av/på enkelt dersom jeg ikke får langt nok fortøyningstau ellers. Et tips er også å legge en fender under tauet på dekk. Ved rykk i tauet vil fenderen klemmes sammen. Dette avhjelper en del - og virker også om du har tampen tilbake i båten.

Link to post
Share on other sites

Er de rykkdemperne du linker til det som det ser ut til, nemlig Forsheda (og ikke en kopi), er de absolutt å anbefale. Jeg har 4 slike i båsen for min båt, og de er like myke og elastiske som de var da jeg kjøpte de for over 20 år siden!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte de rykkdemperne fra Biltema for å bruke når jeg var på tur, ble veldig fornøyd. Men siden det er polyestersilke begynner tauet lett å "bruse" seg. Spesielt når en bruker de på trebrygger som "biter" litt i tauet når en trer det.

Men ser ut til å holde bra, eneste er at de blir seende litt "pjuskete" ut.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Tauene med "integrert" rykkdemper fra Biltema blir litt i korteste laget for meg. Jeg bruker de flettede 18 mm tauene på 10 meter isteden. Der jeg trenger en demper, helter jeg innpå etpar slike . Det er bare å gi litt slakk, og hekte dem innpå. Har jeg tampen ombord igjen, så hekter jeg på begge tauene. Funker bra, og er lette å ta av og på etter behov:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Vil ikke si det er dårlig. Og vet ikke om andre polyestersilker er på samme måte som den til Biltema.

Det er veldig mykt, og fint å binde med. Lett å få opp knutene også (Vet ikke hvordan det blir å få opp om det blir vått). Og de fleste gangene binder en i ringer, og pullerter.

Eneste er at en bør være klar over at det muligens kan bli litt pjuskete over tid.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

........... Uten UV-filter svekkes tauet fortere under soleksponering, noe som ihvertfall har betydning på fast båtplass. ..............

 

Nå har vel ikke soleksponering vert noe stort problem de siste åra, iallefall ikke her vest, så hvis det er eneste grunnen til å unngå Biltema-tau, så bekymrer det meg ikke så veldig mye :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...