Jump to content

Høstrens av dieselmotoren - produktinformasjon eller reklame?


Bergen dørk

Recommended Posts

Blir litt i stuss over en artikkel i Båtmagasinet.

 

Temaet er både relevant og interessant, men det framgår ikke om det er en ren produktinformasjon (les reklame) eller om det faktisk er anbefalte produkter. Der reagerer jeg vel litt på, da jeg forventer litt mer fra et "objektivt" båtmagasin.

 

Noen som kjenner produktene og har erfart at dette er bra for motoren? Lover jo en hel del da!

 

Sitat fra Båtmagasinet (og det står omtrent det samme på sidene til produktpusheren):

Einar Noreng i firmaet Lütken & Co. AS gir deg tips for en ren motor.

Bytt motorolje hvert år/300 timer (det som først inntreffer). Foreta samtidig en innvendig motorrens med Pro-Tec Lubrication System Cleaner og tilsett Pro-Tec Aqua Diesel System Cleaner i tanken.

 

Motorrensmiddelet fylles i den svarte oljen som er i motoren og som skal byttes (motoren skal ha normal driftstemperatur). Deretter kjøres motoren i ca 15 min før olje og oljefilteret skiftes. På denne måten vil sotavleiringene bli løst opp og følger med spilloljen ut. Særlig viktig er det å få fjernet soten som sitter i ringsporene i stemplene. Denne soten hindrer at stempelfjærene er fleksible og tetter tilstrekkelig mot sylinderveggene. Resultatet er bl.a. tap av kompresjon og i enkelte tilfelle et unormalt høyt oljeforbruk.

 

Middelet for å rense drivstoffsystemet, Aqua Diesel System Cleaner, tilsettes i drivstofftanken årlig eller hver 300 timer, og/eller direkte i dieselfilteret når dette byttes. Den unike egenskapen til dette middelet er at det, i tillegg til å rense og smøre, også fjerner kondensvannet. Kondens er blitt et økende problem etter at all diesel nå blir tilsatt 5-7% biodiesel. Biodieselen er hygroskopisk og vil trekke til seg mer fukt (vann). Dermed øker faren for dannelse av ”dieseldyr” (bakterier som formerer seg raskt i skiktet mellom vann og diesel. Disse kan tette drivstofffiltre, etc. Dessuten avgir bakteriene en syre som skaper korrosjon).

 

Et annet viktig poeng er at avleiringene i innsprøytningsdysene fjernes. Hvis ikke vil forstøvningen av drivstoffet gradvis svekkes. Det oppstår da større dråper som ikke forbrennes skikkelig. Resultatet er blant annet mye dieselrøyk.

 

Synspunkter?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Kan godt hende middelet er bra......

 

Det som imidlertid er veldig betenkelig/mistenkelig her er journalistikken til Båtmagasinet. Jeg får et klart inntrykk av at dette er det som kalles kobling. Dvs at det for eksempel skrives en vanlig journalistisk artikkel ut fra redaktørplakaten, men at firmaet som selger produktet på en eller annen måte sponser Båtmagasinet. Dette kan gjøres på ulike måter. F eks kan firmaet få reklame/annonse billigere mot at de "sponser" båtmagasinet. Sponsorpengene er momsfrie og dessuten så er en positiv artikkel, som i utgangspunktet burde være uavhengig, uvurderlig god reklame.

 

Hvor mye kritisk journalistikk finnes i Båtmagasinet? Hvor mye kritisk er de mot de som selger båter og båtutstyr, dvs de som kjøper annonseplass i Båtmagasinet?

Link to post
Share on other sites

Tvilsom praksis ja. Jeg tillater meg også å tvile på middelets effekt: Hvordan kan det klare å løse opp sot i ringsporene, der det ikke er oljesirkulasjon overhode, i løpet av 15 minutters gange? Skeptisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...