Jump to content

Import av seilbåt?

Coronet

Recommended Posts

Det har vært endel snakk om import av båter, spesiellt motorbåter fra USA - og mulige problemer i denne forbindelse. Ett av skjæra i sjøen har vært kravet om CE-merking.

Jeg lurer på om noen har erfaring med import av seilbåter og om CE problemene eventuellt er de samme med seilbåt?

Det har vært endel snakk om import av båter, spesiellt motorbåter fra USA - og mulige problemer i denne forbindelse.  Ett av skjæra i sjøen har vært kravet om CE-merking.

Jeg lurer på om noen har erfaring med import av seilbåter og om CE problemene eventuellt er de samme med seilbåt?

CE problematikken er den samme. Båter registrert første gang etter 1998 skal være CE godkjent ellers får du ett sant hæ..... Har selv importert seilbåt og det gikk bra. Seilte båten hjem på egen kjøl, rapporterte til tollvesenet pr. tlf når jeg ankom og reise til tollen på hjemstedet første arbeidsdag. Største problemet var hvordan jeg kunne få betalt momsen.Husk også at det er kr. 132,- i HK avgift pr. HK og at dersom du ikke seiler båten hjem selv må betale MVA også på trnasportkostnadene.

Siden Norge er utenfor EU er import av bruktbåt lite lønnsomt med mindre du kan kjøpe en båt ute uten mva.

CE problematikken er den samme. Båter registrert første gang etter 1998 skal være CE godkjent ellers får du ett sant hæ..... Har selv importert seilbåt og det gikk bra. Seilte båten hjem på egen kjøl, rapporterte til tollvesenet pr. tlf når jeg ankom og reise til tollen på hjemstedet første arbeidsdag. Største problemet var hvordan jeg kunne få betalt momsen.Husk også at det er kr. 132,-  i HK avgift pr. HK og at dersom du ikke seiler båten hjem selv må betale MVA også på trnasportkostnadene.

Siden Norge er utenfor EU er import av bruktbåt lite lønnsomt med mindre du kan kjøpe en båt ute uten mva.

Var det ein båt som var produsert i USA eller Europa? Veit ikkje så mykje om dette, men båtar som er produsert innan Europa blir meir eller mindre automatisk godkjent dersom dei har dei opphavlege papira frå produsenten, trur eg.

I motsetnad til motorbåtar, har det blitt importert mange seilbåtar til USA frå europa, spesielt Frankrike. Dermed er det også mogleg å finne europeiske båtar som kan vere gunstig å importere, spesielt dersom ein seiler dei heim sjølv. (Gjett om eg har tenkt tanken...)

CE problematikken er den samme. Båter registrert første gang etter 1998 skal være CE godkjent ellers får du ett sant hæ.....

Dette er en overforenkling av regelverket, og langt fra korrekt.

Hovedregelen (ifm. bruktimport) er at båter som importeres fra tredjeland (dvs. utenfor EØS) skal være CE-merket. Deretter følger alle unntakene, hvorav et par nevnes under.

Båter som kan bevises at var i bruk innenfor EEC (EØS) før 16. juni 1998 trenger ikke å CE-merkes ved import, selv om båten selv ikke kommer fra EEC (f.eks. amerikansk). EEC er stort og bl.a. British Virgin Islands og St. Helena er med.

Dersom båten opprinnelig er produsert i EEC kan den også importeres uten CE-merking. (Jeg vet ikke om dette gjelder båter produsert etter 1998.) Et eksempel på en slik båt ville være en amerikansksolgt Hallberg-Rassy.

Geir

Dersom båten opprinnelig er produsert i EEC kan den også importeres uten CE-merking. (Jeg vet ikke om dette gjelder båter produsert etter 1998.) Et eksempel på en slik båt ville være en amerikansksolgt Hallberg-Rassy.

Geir

Er båten produsert innenfor EEC området etter 1998, så skal den være CE merket. De aller fleste store seriøse produsenter gjør dette, men unntakt finnes hos små lokale fabrikanter. Nå spiller ikke det noen rolle for import til EEC, kjøper du en HR, Askeladden eller Princess utenfor EEC området og tar den med til Norge så slipper man unna kravet om CE merking, dette gjelder uansett båtens alder.

Men det må selvsagt klart fremgå at det er en orginal båt og ikke en forkledd Bayliner med Askeladden merke på...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

.........stått til salgs lenge. Dessverre så svarer ikke megleren på mine henvendelser pr. fax og e-post...

På denne tiden går meklerene her borte på tomgang, og er ikke flinke å oppdatere sidene sine, jeg kan ringe (så de ser at det er et Uk nummer) å spørre etter detaljer ... men du finner en del andre HR .. her... Boats for sale

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

:flag: Jeg kunne tenkt meg denne Ron Holland konstruerte båten (minner vel mye om en Omega 36, bare at den har masthead rigg):

http://www.yachtworld.com/core/uk/listing/..._boats=1230191&

Produktblad her:

http://support.pacificseacraft.com/Ericson/E36.pdf

Vet det har vært diskutert tidligere, men hva skal til for å få inn en USA produsert båt?

mvh

Barsk II :sailing::flag:

(denne kunne blitt Barsk III , også begynne seilturen på østkysten av USA !!)

Tenkte på denne:

http://www.yachtworld.com/core/listing/pl_...nsworld-yachts&

£ 75 000, uten EU-moms, har stått til salgs lenge. Dessverre så svarer ikke megleren på mine henvendelser pr. fax og e-post...

Geir

ca. 1.3 alle avgifter inkludert?

Kanskje denne er et godt alternativ i denne klassen?

Mye nytt og meget velholdt. Carl Beyer osv...

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...4K346036&pos=40

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)

Det som er avgjørende på disse båtene som er produsert her i europa er om de ble produsert for direkte eksport. Hvis båten ble eksportet uten å ha hatt europeisk vann under kjølen må den CE merkes. Men derimot brukteksportert til utenfor EU er helt ok.

Jeg ringte tollvesenet og fikk oppgitt dette, men om det stemmer er jeg ikke helt sikker på da det kan variere litt med å tolke loven fra de forskjellige tolldistriktene.

Redigert av Sailing metal (see edit history)

Da ser det ut til at den stor bøygen er de 25% mva som legges på verdien av båten ved import.

Uten denne ville det virkelig være interessant.

Er det noen som vet om dette ville endre seg om vi ble medlem av EU?

Altså import av EU produsert båt til ett fremtidig EU medlem Norge. Dette er jo situasjonen i f.eks Sverige. Må svenskene betale MVA på bruktimport fra EU tro??

Redigert av Coronet (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...