Jump to content

Sensor for overvåking av kontinuerlig vannstrøm - forslag?


Mizar

Recommended Posts

Jeg har bygd om en tidligere saltvannskjølt dieselmotor til ferskvannskjølt med et Martec ombygningssett.

Da går saltvannskretsen gjennom oljekjøler og via et T-ledd, der det ene utløpet går til våt eksos, og det andre utløpet går til varmeveksler for den lukkede kjølesløyfen. Der kjøler saltvannet ned varmt vann fra motorens indre. Samme virkning som radiatoren i en bil, bare at det er saltvann som kjøler ned motorens frostveske, ikke luft som i en bil. Nok om det.

 

Ferskvannskretsen drives av en elektrisk impellerpumpe, som får strøm straks tenningsnøkkelen vris på. Ferskvannet sirkulerer altså før motoren går, i praksis er det ok.

 

Men det er to "ekle" ting som kan skje her.

 

En dieselmotor fortsetter å gå, selv om man har slått av all strøm. Da går den uten kjøling, fordi den elektriske pumpa ikke driver vannet gjennom. Derfor skal jeg installere en diode som er lett å se på avstand, og som lyser så lenge strømkretsen til denne pumpa er intakt. Går sikringen for pumpa, vil jeg kunne oppdage problemet før motoren går varm, uten å stirre på temperaturmåleren hele tiden.

 

Men det kan skje en ting til som er verre å overvåke. Det kan komme noe i vannstrømmen, f.eks. en gummibit fra impelleren for å nevne noe, slik at pumpa -og dermed vannstrømmen- stopper opp. Eller pumpa kan utvikle en defekt og stoppe av den grunn. (Shit happens...)

 

Jeg sysler derfor med tanken om å montere en vannstrøm-sensor i ferksvannskretsen. Den kan få strøm fra samme kabelen som går til ferskvannspumpa, og sitte der i vannstrømmen et sted og melde videre at vannet strømmer slik det skal, det også til en diode på dash-bordet.

 

Slike sensorer må da vel finnes av ett eller annet slag, er det noen som vet om noe som helst koster mindre enn en tusenlapp eller så?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Jeg ville valgt en lydalarm istedet for en lysdiode, da rekker du å reagere. Når det gjelder sensor til vannstrømning så finns det sånne med et lite hjul som roterer eller en trykktdifferanse bryter, evt. et pitot-rør som måler summen av statisk og dynamisk trykk. Det vanligste er nok allikevel å sette en temp-switch i vannkappa på eksosmanifolden. Den vil reagere raskt og virker også om kjølevannet forsvinner. Forøvrig er det et problem med elektrisk vannpumpe, den går like fort uansett motorens turtall og belastning, motorens effekt og dermed kjølebehov stiger jo med turtallet. En annen ting er at du har et T-stykke som fordeler vannet til varmeveksleren og eksosmanifolden. Det betyr at hvis varmeveksleren begynner å bli litt tett, får den mindre vanngjennomstrømning enn om allt vannet gikk gjennom før det gikk til eksosen. Jeg ville latt allt vannet gå igjennom varmeveksleren.

Link to post
  DieselDahl skrev On 22.9.2011 at 22.12:

Jeg ville valgt en lydalarm istedet for en lysdiode, da rekker du å reagere.

 

Takk for mange interessante tanker, DieselDahl!

 

Ja, jeg har jo allerede lydalarm fra temp sensoren på 103 grader i termostathuset, og lydvarsel også ved stopp eller mangel på vannstrøm er nok bedre enn lysdiode. Men den ville vel pipe litt helt til motoren er varm nok til at termostaten åpner, kanskje.

 

  DieselDahl skrev On 22.9.2011 at 22.12:

Når det gjelder sensor til vannstrømning så finns det sånne med et lite hjul som roterer eller en trykktdifferanse bryter, evt. et pitot-rør som måler summen av statisk og dynamisk trykk.

 

Jeg har funnet noen av det slaget, men selv den billigste kostet litt for mye synes jeg, og gir bare pulssignal som så skal behandles elektronisk - og da er jeg i et ukjent terreng.

-Men hva er et pitot-rør? -Et lite rør i vannstrømmen eller noe mer avansert?

 

En tanke er å skjøte inn et rør som har en "vippe" inni vannet, der andre enden av vippearmen går ut av røret og trykker på en mikrobryter. Så lenge vannet trykker på vippen inni røret, vil mikrobryteren være "på". Men hvis en trykkdifferansebryter kan legges inni røret i sin helhet er det vel bedre, ikke minst hvis man kan få en slik føler ferdiglaget. En ferdig løsning på dette i form av hyllevare som det bare er å montere, må da være funnet opp for lenge siden?

 

  DieselDahl skrev On 22.9.2011 at 22.12:

Det vanligste er nok allikevel å sette en temp-switch i vannkappa på eksosmanifolden. Den vil reagere raskt og virker også om kjølevannet forsvinner.

 

Har du en link eller navn på leverandør? Eksosmanifolden har allerede en skrue for avtapning, der jeg kanskje kunne sette noe slikt. Jeg skal lage et søk på "temperaturbryter" etc.

 

  DieselDahl skrev On 22.9.2011 at 22.12:

Forøvrig er det et problem med elektrisk vannpumpe, den går like fort uansett motorens turtall og belastning, motorens effekt og dermed kjølebehov stiger jo med turtallet.

 

Vil ikke termostaten jevne ut dette (forutsatt nok kjølekapasitet i varmeveksleren med elpumpas faste hastighet)?

 

  DieselDahl skrev On 22.9.2011 at 22.12:

En annen ting er at du har et T-stykke som fordeler vannet til varmeveksleren og eksosmanifolden. Det betyr at hvis varmeveksleren begynner å bli litt tett, får den mindre vanngjennomstrømning enn om allt vannet gikk gjennom før det gikk til eksosen. Jeg ville latt allt vannet gå igjennom varmeveksleren.

 

Her var jeg slurvete i beskrivelsen. Det korrekte er: "Der det TIDLIGERE var et T-rør, går alt saltvannet nå gjennom varmeveksleren og deretter ut i våt eksos." Jeg blandet sammen hvordan det var før og slik det er nå, så dette er slik du beskriver allerede. :-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Ville satt inn en pressostat på sjøvannsiden, tilkoblet et lydsignal og evt. en diode dersom du absolutt vil lage til noe slikt.

Ser ikke helt nødvendigheten av en sllik alarm da du allerede har temperatur alarm på FW siden.

Er det alarm på trykket på FW siden? Pumpen der er jo like utsatt for havari...

Tror dette bare blir unødvendig kompliserte greier.

 

Forøvrig vil ikke den første problemstillingen heller ikke være av praktisk betydning.

Hvor ofte slår du av switchen mens motoren går?

Link to post

Det "riktigste" er en Flowswitch disse brukes av kjølemaskinleverandører og har ei mekanisk tunge som beveger seg i vannstrømmens retning og gir signal at der er vannstrøm. Normalt kommer disse med C (felles) og NO (Normalt åpen kontakt) og NC (Normalt Lukket kontakt). Disse justeres med å stramme ei trykkfjær, etter hvor mye vann denne MÅ trigge på.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
  Stiffler skrev On 23.9.2011 at 10.03:

Ser ikke helt nødvendigheten av en sllik alarm da du allerede har temperatur alarm på FW siden.

Er det alarm på trykket på FW siden? Pumpen der er jo like utsatt for havari...

 

Det er ferskvannsiden jeg vil overvåke. Termostathuset gir alarm ved overoppheting av ferskvannskretsen, men ikke hvis dette vannet forsvinner. Sjøvannsiden går på motorens tannhjulspumpe: Går motoren, går også sjøvannspumpen. Hvis vannstrømmen fra den opphører mister jeg kjølingen, og da vil temperatføleren i termostathuset varsle dette.

 

  Stiffler skrev On 23.9.2011 at 10.03:

Forøvrig vil ikke den første problemstillingen heller ikke være av praktisk betydning.

Hvor ofte slår du av switchen mens motoren går?

Aldri, håper jeg, så lenge jeg kun har en elektrisk sirkulasjonspumpe. Men en gang kan være nok, og det behøver ikke være meg som er "klåfingra".

 

Så du får ikke snakket meg fra dette... ;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
  Knert1 skrev On 23.9.2011 at 10.14:

Det "riktigste" er en Flowswitch disse brukes av kjølemaskinleverandører og har ei mekanisk tunge som beveger seg i vannstrømmens retning og gir signal at der er vannstrøm. Normalt kommer disse med C (felles) og NO (Normalt åpen kontakt) og NC (Normalt Lukket kontakt). Disse justeres med å stramme ei trykkfjær, etter hvor mye vann denne MÅ trigge på.

 

Perfekt! Tusen takk. ehm... Du skulle ikke kjenne til en norsk forhandler også?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Du kan jo også la ladelampta styre et rele som igjen styrer el-pumpa. Da vil pumpa gå når motoren går og ingen brytere å tukle med. Jeg hadde et lignende oppsett på en sabb 16hk ei gang. Da brukte jeg ei el-pumpe på saltvannsiden... Den stoppet for meg ei gang, men det var fordi slangen hoppet av. Det hørte jeg med en eneste gang pga bråk fra eksoen da den ble tørr. Jeg brukte ei Johnson pump....

Link to post
  Jetling skrev On 23.9.2011 at 11.00:

Du kan jo også la ladelampta styre et rele som igjen styrer el-pumpa. Da vil pumpa gå når motoren går og ingen brytere å tukle med.

 

Jeg trenger bare en lysdiode i strømkretsen til pumpa som er på så jeg ser at pumpa har strøm når jeg starter motoren.

Da mengler jeg bare en indikator til, som sier at ikke bare går det strøm til pumpa, men det går vann rundt også. Jeg har funnet denne, så får vi se hvor mye den koster...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
  Keiko123 skrev On 24.9.2011 at 12.06:

Hei! Har denne fra Vetus Link Den overvåker eksostemperaturen etter eksosbendet og er veldig lett å montere. Denne gir alarm umiddelbart ved feil på impeller eller tett sjøvannsfilter. Vil tørre å påstå at dette er den viktigste alarmen jeg har ombord.

 

Ok. Denne overvåkning av ferskvannskjølekretsen i varmeveksleren for motoren, som jeg nå har funnet en løsning på (takker for gode tips i denne tråden), blir nok den viktigste "peace of mind komponent" i min båt. Mens oljetrykkmåler og kjølevannstemperatur er vel det som får mest oppmerksomhet underveis.

:-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
  hegra skrev On 25.9.2011 at 18.37:

Der står noe om maks 250 volt, noe som skulle tilsi at dette er beregnet for vanlig nettdrift på land.

 

Den fungerer som en strømbryter: PÅ når det går vann, AV når det går under en viss mengde (innstillbart) vann i røret.

Bryteren kan vel switche hva du vil av spenninger, står det maks 250V så er vel det grensen. Jeg skal bare switche en 12V lysdiode av og på. Kanskje med lydalarm, men har ikke helt bestemt meg enda. I såfall er det vel best å ha bryter PÅ uten vannstrøm (alarmen hyler, i kor med oljetrykksalarmen når tenningsnøkkelen vris ett hakk før start) og rød diode lyser. -Så stillhet uten rød diode betyr da at vannet sirkulerer.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...