Jump to content

Plunder med Webasto ThermoTop C, nekter å starte


Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg vet jeg er i godt selskap her på baatplassen.no, da vi aldri gjør noe enkelt, men heller på "min måte" :-)

 

Jeg har en Webasto ThermoTop C, som har sittet i en VW Multivan T5. Planen er å sette den i båten og primært sørge for varmt vann, sekundært ekstra varme, da jeg har en luftvarmer fra før.

 

Problemet er at denne saken har et kretskort fra VAG, som er tilpasset CANBUS for Multivan T5 og Wbus signal-pin. Jeg har timeren som heter 1533, og den leverer fra seg et Wbus signal.

Varmeren nekter å starte, og jeg får opp en feilmelding "Customer specific fault 49", som jeg ikke skjønner noe av. Timeren viser først "F", og etter en stund kommer "--" opp i tilleg, viser da "F--" i display.

 

Ved å bruke Webasto Diagnostic, så kan jeg starte alle funksjonene manuelt, men får ikke "RUN" på varmeren derfra. Oppstår en "Break away" like etter "RUN".

Noen som vet hva dette kan være ?

 

Alternativ 1, er det noen som har greid å omprogrammere et slikt styringskort (mikrokontroller) til en lettere håndterbar firmware ?

Alternativ 2, er det noen som har laget egen kontroller til Webastoen ?

Alternativ 3, har du en defekt varmer i din Multivan T5, så ring og kom med bud på varmeren ;-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativ 4: Kutt ut kontrolleren fra VW og kjøp en enkel GSM styreboks der du kan slå av og på Webastoen med å sende en tekstmelding/SMS.

 

http://www.gsm-auto.com/

 

Da kan du ha varmt vann og varm båt allerede når du kommer til båten :yesnod:

 

Tilkoblingene på en ThermoTop C er enkle - jordledning, +12 V, strømforsyning ut til drivstoffpumpen samt styreledningen inn (har en TTC selv).

Link to post
Share on other sites

Helge : GSM kort forutsetter ordninært kort som lar seg styre via aktiveringspinne (1 eller 3, avhengig av versjon)

Frøken Fryd : Har sett kortene på eBay, og det ene var jo latterlig hjemmekort, med riser-card og det hele :-) Det andre så solid ut.

 

Blir vel til å lage sitt eget. Olimex (www.olimex.com) lager rimelige PCB layout. Vinteren står for døren, så noe må man vel bruke tiden til...

 

Kanskje utvide tråden til å inkludere HVA som bør være med i en firmware ? Sikkerhet, logging, grensesnitt (RS232/485), pin-styring av andre enheter (relé motor /+/-/ "kupé", 33%/77%/100% varme, etc)

 

Kom med forslag :-)

Link to post
Share on other sites

Til nytt kort kan jeg jo komme med noen forslag:

-inngang for å aktivere varmeren (av/på)

-inngang for ekstern temperaturføler

-inngang for justering av ønsket temperatur

-3 trinns utgang slik at defroster øker viftehastighet jo lavere temperaturen går, viften skal ikke starte før vannet er oppvarmet. Det mest elegante hadde jo vert med trinnløs regulering, da merker man ikke at viften reguleres. PWM?

Link to post
Share on other sites

Aktivering : Selvsagt

Ekstern temp : Mulig å gjennomføre, men separat styring for hver del av båten ? Individuell styring av radiatorer i hver kabin.... Nødvendig med termostat i hver kabin.

Justering av temp : Som over.

3-trinns utgang : Som over.

 

Det lar seg gjøre, men blir litt ledninger, samt temperatur sensor på hver sted.

PWM medfører støy/radiostøy ved styring av thyristorer(MOSFet etc), men kan dempes med filtering.

Om det spiller noen rolle i en båt er vel heller usikkert, i og med lavspent 12Volt. Dynamoen er vel også en støygenerator antar jeg, uten å ha målt...

 

Det viktigste blir å etablere sikker drift av webasto'en, deretter fornuftig styring av varmer og radiatorer ihht. termostat.

 

Jeg hører gjerne "worst case" scenarioer angående driften :

-Brudd på eksos, lekkasje i båten, hvordan oppdage det ?

-Co2 justering ( drivstoff økonomi )

-Defekt vifte

-Fuelpumpe går amok ( høy frekvens, mye diesel, grunnet feil på programmering eller mikrokontroller )

-Annet ?

 

Jeg satt og tenkte på et design i dag, men stusset litt på hvordan man skal angripe sterk kulde.

-Ekstraordinære situasjoner. "Normalt" så vil jo båtlivet dreie seg om turer i "relativt" normal temperatur, mars til november. Da kan man jo anta at temperaturen er innenfor spec for digitale kretser, ca. -20 til +50 eller så.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...