Jump to content

Defroster i seilbåten?

jensemann2

Recommended Posts

Tenkte å kjøpe meg en slik : http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/defroster/isotherm-defroster-10kw-12v

Jeg har en Pyro P21 ovn i kabinen¨på seilbåten men den flytter jo ikke varme frem i lugaren. Derfor tenkte jeg at en billig og grei løsning for å få varme i båten når motoren går er en slik defroster. Den koster jo en brøkdel av en Eberspacher og avgir masse varme slik at jeg får tørket ordentlig ut av kriker og kroker når motoren går. Så fyrer jeg igang Pyroen når vi ligger stille/motor er stoppet. Noen synspunkter på en slik installasjon?

Hei

Eg har montert defrostarar på begge motorane i båten vår, og synest dei var verdt pengane og arbeidet.

Du skriv ikkja kva motor du har.

Dersom defrostaren er for stor i høve til motoren så vil motoren får for god kjøling, eller om alt virkar som det skal, så vil defrostaren ikkje få vatn før motoren har rett temperatur.

Som ein tommelfingerregel så vil ca. 1/3 av energien i dieselen gå til framdrift, 1# til varm eksos og 1/3 til kjøling.

Når du har storleiken på motoren, og då det du faktisk tek ut, ikkje maks effekt. Då er det berre å rekna om til kw.

1 kW 1,36 HK.

Om du har varmtvasstank så monter defrostaren etter tanken. Dette for å få varmt vatn.

Båten vår har skiljerele som styret lading av batteria. Ved å kopla ledningen til vifta direkte til dynamoen så stoppar vifta til defrostane når eg stoppar motoren. Det er litt greit på ein seglbåt.

Lykke til.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...