johnson_90 Startet 15.Desember.2004 Del på Facebook Startet 15.Desember.2004 (redigert) Har en evinrude 120 VRO fra 85 med trim/tilt. Problemet er at når jeg skal tilte den ut eller inn så lager tiltmotoren en ulyd i ca 5 sek før motoren begynner å bevege seg. Jeg tror det skyldes lite olje i tiltmotoren.Hvordan etterfyller man motoren og med hvilken olje. Er veldig interesert i å høre om lignende erfaringer med denne motoren. Er det noen som har noe generell info om motoren så er jeg veldig fornøyd(vekt,volum osv.) Motoren skal forøvrig sitte på min selco 18.Den veier ca 700 kg uten motor. Noen som har en formening om hvilken hastighet jeg kan forvente ? Redigert 15.Desember.2004 av johnson_90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Har en evinrude 120 VRO fra 85 med trim/tilt. Problemet er at når jeg skal tilte den ut eller inn så lager tiltmotoren en ulyd i ca 5 sek før motoren begynner å bevege seg. Jeg hadde samme motor, men 1990-modell. Den laget også ulyder en periode, og like etter ble trimmotoren defekt, motoren gikk ikke an å tilte. Trimmotor måtte skiftes, en heller dyr affære! Nå vet jeg selvsagt ikke om det er det samme som skjer på din motor, - forhåpentligvis ikke! Jeg tror det skyldes lite olje i tiltmotoren.Hvordan etterfyller man motoren og med hvilken olje.Der skal, like ved siden av tilten, være en sylinderformet beholder med en tappeskrue øverst, hvor du skal fylle oljen (håndboka viser dette detaljert). Motor må vel være helt opptiltet når du fyller. Du må bruke en tyntflytende spesialolje, som du får kjøpt hos båtforhandlere. Er veldig interesert i å høre om lignende erfaringer med denne motoren. Er det noen som har noe generell info om motoren så er jeg veldig fornøyd(vekt,volum osv.)Min 1990-modell var trolig lik din. Jeg var veldig fornøyd med den motoren, hadde den på en Skibsplast 600VS. Den båten veide ca 750 kg uten motor, og jeg fikk, alene i båten og ellers gunstige forhold, 35 GPS-målte knop som toppfart. Motoren var sprek, startet lett og aksellererte som ei kule. Ulempen var at den bråka ganske mye, og bensinforbruket var heller ikke særlig hyggelig, gikk jeg i marsjfart (ca 25 knop) gikk det lett 40 liter bensin i timen. Husker ikke de opplysningene du ellers lurer på (vekt og volum), men hvis du ikke har brukerhåndbok til motoren, anbefaler jeg at du får tak i en, mye nyttig om motoren der. Jeg kjøpte manual hos Marinshopen i Sverige, de har manualer og verkstedhåndbøker til de fleste gamle og nye motorer, jeg sendte en mail og fikk boka i postkassa to dager etter, for et par hundrelapper. Ønsker deg ellers lykke til med båt og motor! Bare en uke til sola snur, og det går mot ny båtsesong! Sitér dette innlegget Link to post
johnson_90 Svart 17.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Takk for nyttig info. Gleder meg til våren ja ! Sitér dette innlegget Link to post
johnson_90 Svart 22.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Er det flere som har erfaringer om denne type motor og tilt/trim problemet mitt. Taknemmelig for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 http://www.iboats.com/ Prøv denne, gå til Boating Forums og Evinrude. Du vil garantert finne mye matnyttig Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Om jeg husker rett, fra en V4 VRO (90hk) 1994 med Fastrac Powertrim, men antar det er ganske likt, OMC var ikke kjent for å endre produktene sine ofte akkurat! Tipper det er luft i systemet, etterfyll med automatgear/servostyringsolje. Lufteskruen sitter på siden av braketten, lite hull, stikk inn et skrujern og skru forsiktig ut til motor senker seg ned. Skru til og kjør motor oppigjen, gjenta noen ganger... Om tiltmotor fusker, i verkstedhåndboken står det at motor må av, men; Slakk ut motorboltene et par cm, vipp opp motor og sett på trailerstøtte slik at du tar vekten av PT. Du må slå ut aksling (trimsylinder) på tvers, (låseringer på endene) sitter som f... Bruk vett (+varme, CRC og god tid), godset rundt er alu, kan sprekke. Da vil PT vippe bakover og du kan løse motoren, 3 eller 4 skruer om jeg husker rett! Først ville jeg kjøpt en rep manual, EUROFRITID har helt OK manualer. Likte motoren godt, bruker litt bensin. Brukte en Propulse stillbar prop., kunne holde båten i plan i lavere fart og marsjefart med lavere omdr., mindre bensinforbruk. Mistet 1-2 knop på topp. Innbiller meg at denne prop utnyttet bedre dreiemomentet i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.