Jump to content

Tør jeg ta service på Volvo Penta DP-E drev selv?


jsw

Recommended Posts

Da er båten oppe og lagt i hagen. Tidlig, men godt :smiley:

Mitt spørsmål er da om jeg tør starte på av- og påmontering selv. Har ikke gjort det før, men har grei teknisk kompetanse og godt med verktøy. Så hvorfor ikke? Hva er det som kan gå (veldig) galt?

Jeg kikket over skulderen på en servicemann som gjorde dette i fjor - det tok ham ikke mange minuttene å få det av, nei.

Grundig som jeg forsøker å være leter jeg etter litteratur på området. Her på forumet fant jeg en del for VP drev, men ikke for DP-E. I en tråd om noe å laste ned for DP-E i 2009 kom det heller noe, bare for 280 DP-C, samt at jeg fant for DP-D på nettet.

Sitter igjen med en følelse at det nesten er et "hull" i informasjonen når det kommer til DP-E. Det kan da umulig stemme?

Hadde også vært fint om noen kunne fortelle hva som er forskjellen mellom f.eks. DP-D / DP-C og DP-E? Kan jeg bruke verkstedshåndbøkene for et liknende drev, som det er lettere å få tak i?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill !

Da går det nok mot egeninnsats i år. Virker som dette bør gå greit med det jeg har av dokumentasjon og oppmuntring her :smiley:

Han som tok det av i fjor la noen store klosser under spissen på drevet slik at disse tok vekten da han dro det av splinen. Satser på samme teknikk..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Takk for vedleggene adeneo! Disse bør være til god hjelp sammen med de andre manualene som er "nesten helt riktige".

Tar da til slutt bare en liten sjekk hos VP at forskjellene på DP-E drevet og de andre ligger i det indre som jeg allikevel ikke skal røre, slik Cathrine mener.

Gleder meg faktisk litt til dette nå :yesnod:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...