Kaptein Magnus Startet 24.September.2011 Del på Facebook Startet 24.September.2011 Heisann båtfolk. En gang for være den første for å bruke disse sidene. Jeg er ferdig med min første sesong som eier av en Comfortina 32(bilde av herligheten: Dette er det smarteste og det dummeste jeg har gjort noen gang, men alt i alt er det fantastisk - sommeren har tatt oss fra Oslo til Farsund, videre til Thyborøn og gjennom Limfjorden og til Læsø og hjem til Oslo igjen. Ingen uhell og alt vel. Nå er tiden for opplag kommet. Jeg har alltid hatt båt, også flere seilbåter - og betrakter meg ikke som nybegynner. Men det er første gang jeg har en båt av denne størrelsen og i denne prisklassen og med dette utstyret. Det melder seg en rekke spørsmål om vinterkonservering jeg ikke har erfaring fra (mine tidligere seilbåter har hatt utenbordsmotor). Skal jeg ta ned mast og rigg? Hva er grunnene til å ikke gjøre det? Hva gjør jeg med batteriene? (det er tre ombord, ett vanlig bilbatteri til start, og to forbruksbatterier som er koblet til solcellelading) Alt dette med motoren, hva er viktig å gjøre nå, og hva er viktig å gjøre til våren? (innenbords, ferskvannskjølt eldre Volvo Penta 2020 18 hk)Hvilke filtre bør byttes nå? Hva med oljen? Hvordan ferskvannskjøle motoren? Hvordan få inn frostvæske der det bør være det? Og hvor bør det være det? (som dere skjønner er jeg ikke spesielt motorkyndig) Hva med ferskvannssystemet (ikke motorkjøling, men til forbruk ombord)? Det er en elektrisk trykkvannspumpe og en vanntank på ca. 70 liter? Jeg skjønner at dette bør tømmes, men er det ellers noe å gjøre noe med? Dieseiltanken? Noe å tenke på? Septikktanken, noe å tenke på? Toalettet? Bør jeg ha varme ombord? Rundt motoren, eller i kabinen i det hele tatt? Her er det sikkert noen smarte triks? Bør propellen tas av? Hvorfor det? Er det andre ting, som jeg ikke har tenkt på her, som er viktig å vite om? Ellers har jeg det jeg innbiller meg er de åpenbare tingene under kontroll; forskriftsmessige krybber og presenningstativ med presenninger og utstyr, tilgang på mastekran og mastehus (hvis masten skal av da, det var det?), deler av interiør, utstyr og puter, seil,sprayhood, etc oppbevares innomhus. Kan jeg få noen tips og råd? Jeg er takknemlig for både wissere og besserwissere, jeg er selv en ikke-wisser - så alt mottas med takk. Forøvrig må jeg få skryte av Comfortinaen, det er en helt fantastisk båt. Skuta er fra 85, og har ikke hatt noen problemer eller noen uhell av noe slag hele sommeren, og håper at opplagsperioden skal gå like smertefritt. Kaptein Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 (redigert) Hei, og velkommen til baatplassen Skal jeg ta ned mast og rigg? Hva er grunnene til å ikke gjøre det? Ja, den skal ned Har aldri sett andre motargumenter enn "det er mye arbeid". Men det er strengt tatt en jobb som tar i overkant av 10 minutter, uansett om båten er 18 eller 40 fot. Redigert 24.September.2011 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
quantumduck Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Ja, den skal ned Den «skal» ikke ned for enhver pris. Grunner til å ta ned riggen er inspeksjon og reparasjon. Argumenter mot er skader, behov for ny trimming om våren (noe en del gjør uansett). Om riggen skal stå kan det være lurt å feste snorer i fallene og dra dem inn i masta. Riggen har heller ikke vondt av vask og påføring av mastepleie, og det er ikke nødvendigvis enklere å gjøre når den står. Samme gjelder inspeksjon og reparasjon. Hvis man tar ned riggen, og ikke er noen trimme-guru, noter hvor stramme hver strekkfisk er, tell «åpne» gjenger. Da har man et greit utgangspunkt til våren. Skal båten på land, kan det være en fordel å rigge ned mht. tyngdepunkt og vindfang. Skal den stå i en stødig krybbe går det nok bra uansett, skal den stå med kun støttebukker hadde jeg vurdert å rigge ned. Siden det er første sesongen med ny båt ville jeg anbefalt inspeksjon av riggen uansett, for å bli bedre kjent med den. Om man vil gjøre det på bakken eller i båtmansstol er ikke så viktig ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 (redigert) Vi tar det i økonomisk rekkefølge ... :o) Dersom båten skal ligge i vannet er det aller viktigste å sørge for at det ikke blir frostsprengning i gjennomføringer under vannlinja. Jeg har tre slike, drevet, ekstra kjølevannsinntak og septiktømming. I vinter var alle «dekket» med varmekolber. Forøvrig usikker på hva som er best, lukket eller åpne? Lukker man kan man klare å lure inn frostvæske (var vel en artikkel serien om Axels Tristar i fjor i seilas), og da antar jeg det er safe, men samtidig tror jeg faren for sprengning er mindre når de står åpne? Det man uansett skal ha i bakhodet er at evt. strøm til oppvarming kan bli borte (spesielt når det er sprengkaldt) så det kan man ikke utelukkende basere seg på. Motor - her er det aller viktigste å få frostvæske inn i saltvannsdelen av kjølesystemet. Enten lukke inntakskrana, fjerne slangeklemme og la snabelen suge fra bøtte med passelig blanding, eller bare helle frostvæske i saltvannsfilteret, avh. av motortype. Har du ferskvannskjølt motor skal det være kjølevæske der som holder om vinteren. Ellers, la motor gå varm (ellers er olja for tykk til å byttes) og bytt olje + filter. Gammal olje har en del «slaggstoffer» som ikke er gunstige å overvintre med (men det eter seg selvsagt ikke gjennom jernet på en vinter ...). Impeller kan du godt bytte om våren sier mange, fordi den ikke skal stå og «tørke» over vinteren og blir «sprø». Men den tørker nok minst like mye på lager ... Jeg har en varmekolbe på 200w i motorrommet, men er usikker på om det er noe poeng. I tilfellet er det forstsprengning i kjølevannsinntaket som unngås. Det fins visstnok noe som kalles vinterdiesel (diesel+parafin?) som tåler mer før det tykner. Sikkert en fordel om man har tenkt å fyre opp wallas'en ila. vinteren. Forøvrig er det lurt å ha full tankt for å unngå kondens. Motoren har sef. også andre vedlikeholdbehov som ikke har med vintersesong å gjøre, feks. justering av ventilklaringer, konsulter manual. Seil - alt i alt er vel seilgarderoben det dyreste i båten, men den dyreste enkeltkomponenten er paradoksalt nok ofte motoren. Minimum er å heise seil på en stille dag, spyle med ferskvann og la tørke før pakking/rulling. Mange vil ta med seilene hjem og lagre dem innendørs, men jeg tar av genoa, lagrer denne i båten og lagrer storseilet i lazybagen under presenning. Seil er absolutt slitasjedeler, og de trenger vedlikehold. Små rifter skader kan fort føre til mer. Så det får bli en vurdering fra sesong til sesong om seilene trenger en tur innom seilmaker for å fikse rifter og sømmer som går opp. Det er *ingenting* å tjene på å vente med dette, utsettelse = ekstrakostnad. Vann - her er utvilsomt varmtvannsbereder dyreste komponent. Denne må være helt tom for å være sikret mot frostsprengning. Kort fortalt; har hatt første vintersesong med ny båt. Tidligere eier har pleid å koble fra vannslanger og blåse disse tomme med trykkluft, ditto for bereder og pumper. Det var litt av et sirkus å koble alt sammen sammen, første gang, det var bare å koble på, fylle på, åpne krana og vente til det begynte å renne vann et eller annet sted, koble på mer, fylle mer osv. og det er jo så gøy å øse alle båtens hulrom med kaffekopp og teskje. Jeg er kanskje ikke den beste sporhunden når det gjelder koblingspunkter, så i vinter valgte jeg den dyre og lette løsningen, tømme ut så mye vann som mulig, fylle på giftfri frostvæske/næringsmiddelglykol (i den nesten tomme fersvannstanken), og så passe på at det kom rosa varmtvann og kaldtvann fra alle blandebatterier. Skadefryd er ikke riktig ord, men det var med en viss tilfredsstillelse jeg overhørte en del samtaler på brygga i vår som omhandlet sprengt varmtvannsbereder. Ingen tvil om at trykkluft er billigere enn frostvæske, men du må vite hva du gjør. Dassen: Jabsco-greiene tåler det meste har jeg erfart ved å slurve med gamlebåten. Men, det skader ikke å være føre var; ta en høsttur og tøm septiken helt, pump gjerne gjennom ekstra for å få ut alt. Så er det bare å helle på frostvæske i dassen og pumpe gjennom. Batterier - tåler kulde om de er toppladet. Har pleid å ha mine i opplag, men i vinter stod de ute og det gikk også greit. Propellen - koster vel glatt 15.000 for en foldepropell, så det kan man jo ha i bakhodet. Dog, ingen har noen sinne knabba min ... Men lett å demontere. Hint er er vel det evige diskusjonstema om stoffing av propell. Virker som de som superpolerer prop. uten å påføre stoff er de mest fornøyde, og det er jo passelig gjøremål om vinter. Sprayhood - spyl med ferskvann. Jeg mener den klarer seg bra på båten, dersom den er under tekking (samme for storseilet). Puter og madrasser - klarer seg i båten, men mange tar med slikt og lagrer på land, inkl. seil og sprayhood/cockpittelt. Dersom seil/puter/madrasser osv skal lagres ombord er det ESSENSIELT med god lufting, hvis du har tenkt å vacuumpakke båten må alt slikt som kan få jordslag ut. Jordslag kan godt sette seg på harde overflater også, bare så det er sagt, du er ikke home-safe bare fordi du har tatt med alt mykt hjem. Shrinkwrap-tekking hadde er styrt langt unna. Redigert 24.September.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Forøvrig må jeg få skryte av Comfortinaen, det er en helt fantastisk båt. Skuta er fra 85, og har ikke hatt noen problemer eller noen uhell av noe slag hele sommeren, og håper at opplagsperioden skal gå like smertefritt. Det er en båt som har fått mange godord oppigjennom. Selv er jeg kvalmende fornøyd med min nåværende båt, som jeg var med den forrige. Er også i ferd med å kjøre min førstegangs mc på dynga av ren slitasje, for jeg er helt fornøyd med den, og det samme gjelder selvfølgelig min utslitte Focus også. Eller sagt på en annen måte; om vi ikke passer oss får vi aldri prøvd alle morrosakene :o) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Kan jeg få noen tips og råd? Du skal sjekke roret ditt nøye. Det er et svakt punkt på Comfortinaen. Se etter sprekker i forkant rundt nedre rorlager. Den «skal» ikke ned for enhver pris. Jo, fortrinnsvis. Forsikringselskapene begynner etterhvert å forlange det. Riggen til Comfortinaen er så enkel å ta av og på at det finnes ikke argumenter for å la den stå. Den er også såre enkel å få tilbake i grunntrim. Forøvrig må jeg få skryte av Comfortinaen, det er en helt fantastisk båt. Samstemmer. Har en sjøl og skal ikke ha noe annet. Man må holde litt taudisiplin ombord, ellers så er den enkel å seile. Du får ikke gjort noe galt. Og den går tørt og fint i all slags vær. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Takker for tips. Mye nytt for meg her. Båten står nå på land, på nyanskaffede støtter. Det endte med at jeg lot riggen stå. Grunnen til dette var tiden til rådighet og mangel på hjelp fra andre til å få den av. Seilene er selvsagt tatt av. Puter og annet løsøre er tatt innomhus. Motoren er delvis ferdig konservert. Oljerens er kjørt, olje og filter er byttet. Samme med dieselfiltre, og tanken er toppet. Jeg oppdaget mye "dritt" i dieselfilteret og innser at jeg nok må rense tanken til våren. Jajja, så lærer man det også. Det eneste som gjenstår med motoren nå er å konservere kjølesystemet, det skal gjøres i disse dager. Vanntanken er tømt og septik/toalett-systemet er konservert. Jeg tenker å legge noen varmerør ombord for å holde en viss temp, samt noen avfuktere her og der. Glycolblanding i kjølsvin og toalett. Båten er vasket med vaselinolje, og båten er klar for å passes inn. Mitt store spørsmål er hvordan jeg sjekker dette roret? Jeg var jo klar over før jeg kjøpte den at roret ofte har vært en utfordring med denne båten. Men hva skal jeg se etter? Med fare for å virke dum nå, så ser det helt og greit ut. Ingen sprekker eller skader eller svake punkter - som jeg kan se i alle fall. Hvordan sjekker man sånt? Bør jeg bytte girolje? Forrige eier har fortalt at det ikke er gjort siden 07. Er det ellers noe med motoren jeg bør gjøre? Tusen takk for veldig hjelpsomme tips. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Ang mast ned eller ei, vil jeg bare fortelle at i båthavnen vår, står 90% om ikke mer med masten oppe. Dette gjelder båtene på over 10 meter som står ikke langt fra kaikanten. De som må opp på øvre opplagsplass, må rigge ned pga transporten opp dit. Monter gjerne to 25Ws lyspærer (glødelamper) i motorrommet, så holder motoren seg tørr og fin vinteren igjennom. (To pærer, da det da ikke gjør så veldig mye om en av de tar kvelden mellom to ganger du er å sjekker). Jeg kan også anbefale en Defa kupevarmer som gir litt sirkulasjon av luften ombord. Da holder det seg tørt og fint ombord. Når det gjelder det elektriske anlegget, kan det være smart å skru av hovedbryteren og så slå alle brytere på. Da står de med kontaktflatene mot hverandre gjennom vinteren og sjansen for at det irrer på kontaktene i bryterne er mye mindre. Sett av noen helgedager utover vinteren til å sitte og mimre om sommer, sol og saltvann. Sammen med en god bok og nykokt kokekaffe, er det balsam for sjelen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Seilaren Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 (redigert) Jeg vet bare om en havn her som tillater å la båtene stå med mastene oppe. Det plasseres to svære betongklosser på hver side av båten, og båten stroppes ned til disse med 2.5-tonns jekkestropper. Redigert 1.November.2011 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
RSL Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Jeg vet bare om en havn her som tillater å la båtene stå med mastene oppe. Trådstarter dro hjem igjen til Oslo og det er vel kanskje slik at det er litt forskjell i hvor vindutsatt man er i forskjellige landsdeler og hvordan beliggenheten til opplagsplassen er. Nå har du ikke noen hint om hvor i landet du holder til, men jeg tør vel tippe på at det er større sjans for storm styrke og vel så det på dine kanter enn det er der de fleste opplagsplasser her i Oslo. MEN... det har jo vært seilbåter som har veltet i krybben her også. Noen opplagsplasser her, nekter folk å ha egen krybbe. Da står båtforeningen for krybben for å være sikker på at de er satt opp riktig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Seilaren Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 MEN... det har jo vært seilbåter som har veltet i krybben her også. Nettopp. Selv om dere i Oslo har mindre vind enn oss her på vestlandet, velter det oftere båter der enn her. Innlegget mitt var ment som et tips til hvordan dere kan stroppe og sikre båtene med mesten oppe Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Cpt. Magnus Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 I havnen jeg har min båt, Solvik ved Blommenholm, er dette i alle fall lov. Og jeg har 8 støtter for å sikre den og jeg tror den står trygt. Truck-kara på havna har også kvalitetssikret det og mener det er i orden. Det har vært noen uhell med dette tidligere i denne havnen og det er nå strengere krav til opplagsutstyr. Takk igjen for tips! Veldig glad for all erfaring jeg får fra alle dere. Det er som sagt første gangen jeg har en slik båt, tidligere har jeg hatt mindre seilbåter med utenbordsmotor som er mye lettere og mer oversiktelig å holde styr på. Jeg tror alt skal gå bra nå, og gleder meg til neste sesong. Selv om jeg tar meg selv i å drømme om oppgraderinger og tilleggsutstyr som jeg ikke har råd til; det ligger vel i lidelsen:) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Mitt store spørsmål er hvordan jeg sjekker dette roret? Mellom mitre og nedre lager. Se etter vertikale sprekker i forkant, eller spor av tidligere reparasjoner. Noen opplagsplasser her, nekter folk å ha egen krybbe. Kommersielle marinaer gjør ofte dette da de også leier ut støtter. Støttene er også enklere å sommerlagre. Det ville ikke falle meg inn å sette båten opp med støtter og med masta oppe. Båten min står i ei Tyresøkrybbe med masta liggende ved siden av på bukker. Forsikringselskapet mitt tillater heller ikke vinteropplag på land med riggen oppe. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Jeg vet bare om en havn her som tillater å la båtene stå med mastene oppe. Men noen havner er her, andre er der, vet du :o) Det viktige er å få på det rene hva forsikringsselskapet krever, som det ble nevnt. Hvordan båten står spiller også en rolle. Med kun støttebukker og ikke krybbe ville jeg vært mer skeptisk til å la den stå, særlig på en grus-plass istedenfor asfalt. Osv. Det spiller også en rolle hvor grei tilgang på hjelp man har, kran osv., og så er det faktisk en risk for å påføre den skader hver gang man tar den ned. Det må man jo veie opp mot risiko for mastehavari hvis man velger å drite i vedlikehold, risiko for velt i ustødig opplag osv. Men det fins altså ingen universell regel som sier at den skal ned for enhver pris hver eneste vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Selv om jeg tar meg selv i å drømme om oppgraderinger og tilleggsutstyr som jeg ikke har råd til; det ligger vel i lidelsen:) Ja, det kan jeg skrive under på! Lykke til uansett Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
quantumduck Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Kommersielle marinaer gjør ofte dette da de også leier ut støtter. Støttene er også enklere å sommerlagre. Det ville ikke falle meg inn å sette båten opp med støtter og med masta oppe. Det ville jeg også kviet meg for, har ikke akkurat stor tillit til at fire sånne støtter skal holde et par vinterstormer på ruskete grusunderlag. Dermed er det ganske merkelig at båteiernes egne krybber forbys til fordel for utleide støtter. Solid ferdigkrybbe koster ikke allverden, og ikke er det spesielt vanskelig å lage noe selv heller, hvis man gjør det bare litt ordentlig er det vel nesten nødt til å bli vesentig mer stabilt enn enkeltstøtter... Båten min ligger ute og vil antagelig stå på slipp år om annet. I begge tilfeller er det helt unødvendig å ta ned riggen av stabilitetshensyn. Vedlikehold og inspeksjon tar jeg så langt jeg kan sjøl mens den står oppe, og må proffe til for å fikse noe får det bli deres avgjørelse om den må ned. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Jeg skjønner at det er litt delte meninger og bekymringer her. Så før dette blir til kommentarfeltene på dagbladet.no, så tror jeg at jeg for min egen del kan oppsummere med at jeg var nødt til å la riggen stå - jeg hadde ingen til å hjelpe meg med å rigge ned i tide. SKal jeg være helt ærlig er det bittelitt deilig å slippe å styre med den også. Jeg har vært ganske bekymret for opplagssituasjonen med rigg oppe. På solvik er det å ta den riggen unntaket snarere enn regelen. Nesten alle seilbåter står med riggen oppe. Det samme gjelder Sarbuvollen, blommenholm etc. Da jeg kjøpte comfortinaen min i vår fulgte det med fire bukker. Bukkene var opprinnelig en del av et krybbesystem, men jeg ble nok litt utsatt for at selger skulle ha det feteste med til ny båt. Derfor har jeg kjøpt fire ekstra store og solide bukker i tillegg. Båten står nå med 8 bukker som er fiksert på kryss og tvers med kjettinger og remmer. Jeg er fortsatt bekymret, men sånn er det. Neste år skal den ligge i sjøen i alle fall, det er nå helt sikkert! Men: Må jeg skifte gearolje? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Nå er det slik at båter som står med støtter velter oftere enn båter som står i krybbe. Og båter med riggen på velter oftere enn båter med riggen av. Båten min står i en slik: Den veier over 200 kg. sammenpakket. Jeg bytter gearolja annethvert år. Hvis du skal ligge på sjøen neste vinter, så ville jeg byttet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 (redigert) Båten min står i en slik: En slik har jeg og. Neste år skal jeg på land. Fortrinnsvis ikke et sted hvor jeg blir pålagt å bruke støttebukker isteden. Redigert 6.November.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Hei Om girolja ikkje er skifta sidan 07, så bør du skifta girolja. Ask Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Giroljen slites ikke, men du skal se etter vann og metallspon i oljen. Litt metallslam er normalt, men ikke mer enn at det skal feste seg i skruen som er magnetisk. Pussig at oljen ikke er byttet eller / ettersett og påfylt igjen på så mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 Hei igjen. Jeg ser at mange tar av propellen. Hvorfor det? Hvorfor er det lurt? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 (redigert) Hvorfor er det lurt? Mest for å sikre mot tyveri, litt for å kunne ta den med seg hjem å kose litt med den Redigert 10.November.2011 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.