badkruka Startet 24.September.2011 Del på Facebook Startet 24.September.2011 Hei, Fikk hjelp i dag av en kamerat til å konservere motoren (V6 mercury 2-takt). Han klarte selvfølgelig å miste plastmunnstykket på "fogging-oljen" ned i sylinderen på motoren. Hva gjør jeg nå? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Slange som går i hullet å lage vakuum som suge plastmunnstykket til seg å vips ute Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
GlennIversen Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 klipp til en 20cm lang ståltråd bøy den ene enden til en liten hesteskoform, skru ut pluggene på motoren og begynn å "fiske" dette plastrøret, når du får lagt det røret oppi hesteskoen styrer du det mot pluggåpningen mens en vrir forsiktig på svinghjulet. Det kan være en lang og irretabel jobb men den fungerer, hilsen en som selv gjorde samme tabben. :headbang: Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
mateco Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Ja, forsøk med en støvsuger og slange i plugghullet. Turn forsiktig motoren slik at innsugsventil åpner slik at du får inn luft i sylinderen når du suger. Skift til ren støvsugerpose, før du forsøker, slik at du får sjekka at munnstykket er fjerna og ligger i posen ! Lykke til !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Poseidon Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Jeg kan ikke helt se for meg hvordan man skulle klare å suge noe ut av cylinderen. Skulle plasten plutselig "begynne å fly" fordi om trykket falt? Nå vet jeg ikke helt hvordan dette munnstykket ser ut, men hvis det er kun en liten plastbit så ser jeg ikke at det skulle klare å gjøre noe galt om du lar det bare ligge. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Christel III Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Det tynne plastrøret, eller selve dysen på sprayboksen? Du får jo nesten bare prøve å dreie stempelet mot topp, og se om du klarer å få fatt i den med en lang pinsett eller noe. Alternativet er å kjøre den på starteren, så blir den nok blåst ut av plugghullet:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
badkruka Svart 24.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2011 Nå vet jeg ikke helt hvordan dette munnstykket ser ut Det er det røde plastrøret tilsvarende toppen på denne: Høres jo veldig greit ut om man bare kan la det ligge. Det brenner kanskje bort? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Det er det røde plastrøret tilsvarende toppen på denne: Høres jo veldig greit ut om man bare kan la det ligge. Det brenner kanskje bort? Ja, det var et tynt rør av den typen jeg forestilte meg. Det er flatt og mykt, det vil dermed ikke kunne forårsake noen "bråstopp" mot toppen når stemplet kommer opp. Det ha veldig liten "masse" og kommer det i klem blir det flatt. Når motoren starter stiger temperaturen noen hundre grader og plastbiten går over til damp Jeg hadde ikke ofret det en tanke, men det er du selv som må velge hvor stor jobb du vil gjøre utav det Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GlennIversen Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 klipp til en 20cm lang ståltråd bøy den ene enden til en liten hesteskoform, skru ut pluggene på motoren og begynn å "fiske" dette plastrøret, når du får lagt det røret oppi hesteskoen styrer du det mot pluggåpningen mens en vrir forsiktig på svinghjulet. Det kan være en lang og irretabel jobb men den fungerer, hilsen en som selv gjorde samme tabben. :headbang: Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Johannes Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 (redigert) Det med støvsuger kan fungere hvis stempelet er så langt nede i sylinderen at portene er åpen. Da får du luftgjennomstrømning i sylinderen. Ulempen er at du da også kan trekke brennbar luft\bensin blanding ned i støvsugeren..... Derfor bør du la den tidligere nevnte kompisen gjøre det mens du filmer.. Ellers kan tynne plastrør eller mors blomsterpinner være til stor hjelp, gjerne i kombinasjon med en, liten, dråpe lynlim. Redigert 24.September.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Noe langt, stivt og tynt med en liten klatt grease på enden? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 start opp motoren:) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 (redigert) Hadde vært noe skeptisk til å suge opp den samme blandingen med bensin/luft som motoren går på med en elektrisk støvsuger, men det er jo bare å prøve, ring gjerne meg først slik at jeg kan stå på god avstand og se hvordan det går Hvis plastikkrøret har kommet ned i sylinderen vil det brenne opp og forsvinne ut eksosen når motoren starter, hvis det fortsatt ligger i innsuget kan det bli hengende fast i innsugsventilen og lage problemer, og skulle det av en eller annen merkelig grunn komme seg nedover i motoren kan det blokkere sil/oljerør en gang i fremtiden. Hadde det vært min egen motor hadde jeg nok forsøkt å starte den opp og se om røret kom ut av eksosen i små deler, men hadde det ikke vært min egen motor ville det nok gått med noen timer på å forsøke å få det ut før jeg startet opp motoren. Hadde nok kanskje begynt med å ta ut alle pluggene og så dra motoren på starteren for å se om det kom ut av ett av plugghullene, noe det sannsynligvis gjør, også høyst sannsynlig i små deler. Redigert 24.September.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 .....hvis det fortsatt ligger i innsuget kan det bli hengende fast i innsugsventilen og lage problemer, og skulle det av en eller annen merkelig grunn komme seg nedover i motoren kan det blokkere sil/oljerør en gang i fremtiden. .... Dette opplyses i første innlegg å være en 2-takter. Dermed har den ingen ventiler! Hvis dette plaststrået ligger halvveis inne i innsugsporten kan det i verste fall klippes i biter; desto letter blir det for motoren å bli kvitt det. Hvis spyleluften fører strået med seg vil det komme helt eller delvis inn i eksosporten og bli klippet i småbiter der - hvis det ikke forlengst er kremert. Lag ikke problemene større enn nødvendig PS Jeg hadde en fingertupp som gikk gjennom en 2-takter; den forsvant sikkert ut av eksosen i neste sekund, men jeg så aldri noe til den - og motoren hadde ihvertfall ingen problemer med å fordøye den Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
adeneo Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Dette opplyses i første innlegg å være en 2-takter. Dermed har den ingen ventiler! Leste litt fort jeg da, og fikk ikke med meg det. På en totakter hadde jeg ikke vært bekymret for å starte opp, da det er fint lite sannsynlig at plastikkrøret kan sette seg fast i noe. Sitér dette innlegget Link to post
badkruka Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 Takk for støvsugertrikset! Det fikset biffen Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Du glemte å ringe meg, men det høres ikke ut som det var noe interessant å se på uansett, hadde håpet på litt mer pang jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.