Jump to content

Har noen bygget om V8 Merc Alpha til innenbords vannpumpe?

Executive

Recommended Posts

Jeg har en liten mental barriere :rolleyes: mot måten Alpha drevet har kjølesløyfen organisert på. Impeller i drevet uten mulighet til å skifte/inspisere med båten i sjøen.

Greit at det fungerer fint så lenge det fungerer. Og alle påhengere har det slik. Men egentlig ønsker jeg meg vannpumpe på motoren som på Bravo og helst også et ekstra vann inntak.

Noen av dere som har bygget om dette? Hva må eventuelt gjøres i drevet?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Greit at det fungerer fint så lenge det fungerer. Og alle påhengere har det slik. Men egentlig ønsker jeg meg vannpumpe på motoren som på Bravo og helst også et ekstra vann inntak.

Noen av dere som har bygget om dette? Hva må eventuelt gjøres i drevet?

Hei på forrige båt hadde jeg vanninntak under båten med bravo vannpumpe på reimhjul i underkant av motoren for nok kjøling...

fungerer bra og man kan enkelt bytte impeller med båt på vannet hvis det skulle trenges..

brukte et alpha drev på den båten , lot kun impeller her kjøle ned drevet intet annet

Volvo pumpen var nice :thumbsup:

Noen som vet om det går å suge opp gjennom Alpha drevet?

Eventuellt noen ulemper med å ha sjøvann inntak gjennom skroget? En Draco flyr sjelden i luften :giggle:. Så det blir vel neppe problem med luft inn i pumpen.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Jeg har bygget pumpe på maskinerne, i en Draco med 2x OMC række 6'ere. Installerede "crank driven raw water pump" fra Johnson på krumtappen, lavede et beslag så de ikke drejede rundt. Jeg ville ikke suge vand op igennem de gamle OMC drev, da de har mange samlinger hvor vandet skal igennem og de er nok ikke tætte. Så der blev boret et hul igennem skroget, under hver motor, monteret en gennemføring med hane/kran på, så der kan lukkes af. Det virker supergodt.

Impelleren sidder stadig i drevene, for at give køling. Jeg blokkede studsen af inde i båten og borede et par huller, i en lille plade på transom, så det vand de pumper, kan komme ud.

I dit tilfælde vil jeg nok montere indtag i bunden af båten, beholde impelleren i drevet, og afmontere slangen imellem drev/transom, så der bliver pumpet vand igennem drevet, til køling. Ved ikke om det er en god ide at afmontere impelleren og så suge igennem drevet.

Husk at oliekøleren til servostyring stadig skal have vand.

Årsagen til at det blev lavet på min kammerats båt, var at vi ikke kunne få det ene drev til at pumpe vand. Vi havde begge drev skilt ad, og skiftede de samme dele, var meget omhyggelig med at samle dem igen, men det ene drev nægtede at pumpe vand. Vi havde det ene drev skilt ad flere gange, men det ville absolut ikke pumpe.

Dann haben wir andere metoden; pumpe på motoren og skroggennemføring, og det har virket upåklageligt siden.

Jeg vil gætte på at drevet har en lækasje, så det tager luft ind og ikke køler så godt. Nevermind, dette system er meget bedre end det gamle og drevene kører endnu.

Da blir det Johnson pumpe på veivakslingen med inntak i bunnen av båten og sjøvannsfilter i løpet av vinteren.

Anbefales det å benytte inntak med såkalt strainer eller inntak med bare et hull?

Redigert av Executive (see edit history)

Da blir det Johnson pumpe på veivakslingen med inntak i bunnen av båten og sjøvannsfilter i løpet av vinteren.

Anbefales det å benytte inntak med såkalt strainer eller inntak med bare et hull?

Jeg vil anbefale strainer modellen, her bliver vandet nærmest presset ind. Det kan til gengæld være problematisk på en sejlbåt, da motoren er standset når båten går for sejl, men der bliver presset vand ind alligevel. Nogen sejlbåde vender dem derfor "forkert"

Det er jo ligegyldigt på en motorbåt. Vælg en model med stor diameter.

Gå i øvrigt efter den strainer model, som er støbt ud i et stykke. Nogen modeller er to-delt, det vil sige at sien skal monteres med en skrue. Jeg har det skidt med skruer ind i glasfiberen, under vandet, uanset hvor meget man tætter det.

seawater_pickup.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...