Jump to content

Registrert - ikke registrert båt?

Batdilla

Hvordan stiller du deg til registrering i det nye båtregisteret?  

207 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tja. Vet ikke hva jeg skal svare.

Båten min står i Skipsregisteret (LKxxxx).

Kjenningsbokstaver er frest inn i båten.

Lettbåt er merket med samme kjenningsbokstaver.

Har et dokument som uomtvistelig sier at dette er min båt og at den er Norsk.

Forskringselskapet mitt har selvfølgelig ingen problemer med dette.

Store Norske Kullseilingskompani.

Er ikke registert i dag men har tenkt til og gjøre dette!

Problemer er selvsagt:

jeg har problemer med og registrere båten min da, enda jeg sendte kopi av kjøpekontrakt.

De måtte ha det gamle båtkortet sa de!

Hos lensmannen har de vel ikke dette registeret lenger! (de gamle båtkortene)

Problemet er for min del at forrige eier er død, og de etterlatte kunne ikke finne noe kort!

Syns det er merkelig at man må ha dette!

Jeg sendte jo en kopi av kjøpekontrakten og telefonnummeret til selgeren til småbåtregisteret!

Hva gjør jeg :confused:

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Vi må registrere båten for å få båtplass i vår forening! De har vel rett til det?

Ser ikke det alternativet i pollen.

Ikke noe problem, da jeg fant ett annet som passet.

Vi har det likedan i vår forening. Fin måte å holde rede på om rett båt/eier ligger der han skal ligge.

Sitter selv i styret og har brukt båtregistret flere ganger for å sjekke båter og fått svar prompte, så jeg håper inderlig at systemet blir opprettholdt. Og det har jeg også svart i pollen. Forblir registrert

Og her som andre steder er det jo fritt å søke plass i en annen havn som ikke har denne regelen.

Vi har det likedan i vår forening. Fin måte å holde rede på om rett båt/eier ligger der han skal ligge. Sitter selv i styret og har brukt båtregistret flere ganger for å sjekke båter og fått svar prompte

I sommer lånte jeg vekk plassen min noen dager (til et baatplassen.no medlem, og gratis selvfølgelig). Dersom det da hadde vært i "din" båthavn, ville stakkaren da risikert å bli fjernet? :puke: Dette skjedde etter at jeg fikk en telefon fra medlemmet mens jeg var på ferie uten telefonnummer til ansvarlig i båthavnen for å kunne gi beskjed der. :eek:

Og så sier du:

Og her som andre steder er det jo fritt å søke plass i en annen havn som ikke har denne regelen. Det er lettere sagt enn gjort, jeg tror jeg skal være glad til uansett hvilken plass jeg får (dersom jeg får tak i noen i det hele tatt) og uansett vilkår når jeg om et drøyt år flytter til Stavanger.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I sommer lånte jeg vekk plassen min noen dager (til et baatplassen.no medlem, og gratis selvfølgelig). Dersom det da hadde vært i "din" båthavn, ville stakkaren da risikert å bli fjernet?  :puke:  Dette skjedde etter at jeg fikk en telefon fra medlemmet mens jeg var på ferie uten telefonnummer til ansvarlig i båthavnen for å kunne gi beskjed der. :eek:

Selvsagt ikke Lars H, MEN det er veldig greit å finne ut hvem som har lagt seg der og denne person kontaktes selvsagt. I ditt tilfelle så tror jeg nok at det hadde vært greit at den som lånte plassen hadde gitt denne kontakten med f.eks en lapp i vinduet på båten med Info på.

Og så sier du:

Og her som andre steder er det jo fritt å søke plass i en annen havn som ikke har denne regelen. Det er lettere sagt enn gjort, jeg tror jeg skal være glad til uansett hvilken plass jeg får (dersom jeg får tak i noen i det hele tatt) og uansett vilkår når jeg om et drøyt år flytter til Stavanger.

Den var med i undertonen i innlegget. Vi har selv 100 snart på venteliste, men planer om 160 nye plasser til våren

Lars H.

Redigert av Amorosa (see edit history)

Det er lettere sagt enn gjort, jeg tror jeg skal være glad til uansett hvilken plass jeg får (dersom jeg får tak i noen i det hele tatt) og uansett vilkår når jeg om et drøyt år flytter til Stavanger.

Lars H.

Tror du skal begynne planleggingen av det allerede nå Lars. Det er trangt om plassen og ventelister allerede nå.

Noen havner har nå faktisk venteliste for å få komme inn på ventelistene :eek:

Alt er mulig for den som strever litt, og tar til takke med det han får, men det er som sagt ikke bare bare.

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

At det er Laaange ventelister i Stavanger kan jeg bekrefte, Lundsvågen som er nærmest meg har ca 600 båtplasser og 160 på venteliste, dvs. ventetiden er ca 2 år.

Hillevågsvannet er byens største med ca 1200 plasser, men jeg tror det er like lange lister her.

Det er alltid mulig å leie plass privat, men da til en fryktelig pris! og ofte et stykke utenfor byn. :sad:

Tja. Vet ikke hva jeg skal svare.

Båten min står i Skipsregisteret (LKxxxx).

Kjenningsbokstaver er frest inn i båten.

Lettbåt er merket med samme kjenningsbokstaver.

Har et dokument som uomtvistelig sier at dette er min båt og at den er Norsk.

Forskringselskapet mitt har selvfølgelig ingen problemer med dette.

Min også ! - Det er kanskje ikke noen vits å være registrert flere steder ? - Bortsett fra at småbåtregisteret også har notert seg serienummer på motor ?

Kjekt å ha et papir som man kan vise frem i andre land dersom man blir nødt til å dokumentere nasjonaliteten på båten. På mitt dokument står også navnet på forrige eier oppført. Det er behørig ført inn at båten har hatt eierskifte på dokumentet. Kanskje mest aktuelt når man kommer utenfor europa, men men... :crazy:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Jeg synes denne registersaken har blitt blåst opp til uante høyder, og antar at jeg vil havne i registeret som en del av "pakka" til kystpatruljen.

Men: Jeg vil kreve at registeropplysninger ikke kan selges eller brukes av andre til å sende ut reklame, e.l. Dersom NSSR ikke kan garantere det vil jeg ikke stå i registeret.

:sailing: Lasse

Jeg vil nok avvente hva som skjer i denne saken, før jeg vurderer mitt videre forhold til NSSR. Jeg har alltid sett på NSSR som seriøse og ordentlige, og har derfor vært medlem i Kystpatruljen så lenge jeg har hatt båt. Men jeg kjenner jo at jeg blir litt irritert på NSSR's håndtering av dette med småbåtregisteret da, og ikke liker helt den retningen de har valgt å ta. Men men, det er vel best å få alle fakta på bordet først, slik at man slipper å gjøre noe overilet. Men hvis ikke båtforeningen eller forsikringsselskapet krever det så ser jeg uansett ikke noen grunn til å begynne å betale "veiavgift" på sjøen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har begge mine to båter registrert i dag (en 14-foter m/påhengs og en 25-føtters..) og jeg vil avvente informasjonen fra NSSR. Den informasjon som jeg har mottatt via medlesbladet i NSSR, generer faktisk flere spørsmål enn den besvarer..

Mitt største spørsmål er, som mange andre har kommentert, hvorfor det skal bli 10 ganger dyrere å drifte registeret privat enn via statlige organer (50 mill - 5 mill). Får ikke dette til å henge på greip!

Greitt nok, men det jeg vil ha litt vanskelig for å godta, er en årlig avgift for å stå i registeret. I så fall vil minimum den ene båten skli ut av registret!

:-) fredriksen

Det er mange limte tråder nå, så jeg tenkte å avslutte denne pollen nå. Men de som vil, kan jo forsøke seg på å tolke svarene.

* Litt over halvparten er registrert og tenker å fortsette med det, enten av fri vilje eller fordi forsikringsselskapet forlanger det.

* Ser vi på de som avventer mer info om det nye registeret, de som er registrert og de som ikke er registrert, utgjør dette 1/3 av de avlagte stemmene. Dette er kanskje i overkant av det jeg regnet med. Det kan jo ligge mye i dette med avventende. Det kan være at man, som meg egentlig er usikker, men avventer før man evt. tar det store skrittet og melder seg ut. Man har kanskje nok info til å ta en beslutning allerede i dag, er uenig i den ekstra avgiften, men finner det litt vanskelig å melde seg ut slik helt uten videre. Eller det kan være at man vil ha bekreftet svart på hvitt hvordan den endelige ordningen blir før man tar et endelig standpunkt.

Uansett synes jeg denne pollen viser at NSSR helt klart burde komme på banen og ta vare på kundene sine. Svare på en del helt sentrale spørsmål som er reist her i forumet og som pr. i dag henger litt i løse lufta. Jeg vet ikke om NSSR er invitert til å delta i forumet og om de er klar over trådene vi har gående rundt dette, men kanskje noen kunne tenkt seg og tatt kontakt med de og invitert de? Kanskje tatt en telefon til de?

Redigert av Batdilla (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...