Jump to content

Prosjekt - Fjord 24 dc


Boogieknight

Recommended Posts

Hei på dere.

Har under planlegging/jobbing med min nygamle Fjord 24 dc lest mye på forskjellige prosjekt tråder og hint/tips.

 

Nå er jeg godt i gang med mitt eget prosjekt, og tenkte jeg skulle vise frem litt av det jeg gjør, i tilfelle dette kan være til hjelp/interesse for andre.

 

131.jpg

 

Her er altså utgangspunktet.

Båten er en 1979 modell.

Den er blitt lakkert en gang tidligere med bilakk + klarlakk, men dette har ikke bestått prøven.

Lakken er falmet, stygg, og mesteparten av klarlakken er borte. Mange steder på båten kan man se riper og flekker med den orginale fargen.

 

156.jpg

 

Her har jeg kappet vekk deler av et rail som i mine øyne var uten mening. Har også begynt slipingen her og der. Men man ser tydelig hvilken forfatning lakken var i.

 

 

Ble litt lite bilder til å begynne med, siden driven til å komme igang var meget sterk.

Jeg satte igang med malingsskrape, og slipemaskin med 60/120 papir og slipte meg ned på gammel grunning. Tanken når jeg begynte var å gjøre båten betydelig penere enn den var, og at det var en 30 år gammel båt. Altså jeg skulle ikke være altfor nøye. Men....

Etterhvert som sandpapiret virvlet støv rundt i nabolaget innså jeg til slutt at jeg vil ha et så godt resultat som mulig. Det nye mottoet ble ; Blir ikke resultatet bra, skal det være fordi jeg ikke fikk det til, ikke fordi jeg ikke orket å prøve.

 

Med ny innstilling begynte en jobb jeg ikke hadde anelse om hvor tidkrevende var.

Ikke nødvendigvis bare pga arbeidet, men også været. Her i mjøsområdet har det ikke akkurat vært tørt i sommer, og det har påvirket tidsforbruket betraktelig. Ligge i en vanndamm og slipe ned gammel lakk er ikke å anbefale om du ikke er over gjennomsnittet glad i å vaske deg selv, og klær.

Undersiden av båten gikk egentlig ganske bra, siden det var tørrere der. Jeg fikk til slutt slipt ned,grunnet et lag med epoxy grunning, og sparklet alle skader, og slipt igjen. Da var det tid for 2 lag med grunning under fenderlisten.

 

152.jpg

 

154.jpg

 

Prudukter som er brukt er Jotun 2.komp epoxy sparkel, 2.komp epoxy grunning.

 

Mange snakker om hvordan man får et best mulig resultat. Sprøyte, rulle, kost osv. Jeg har aldri lakkert noe særlig før. Har så vidt prøvd meg med en sprayboks på noen takrenner, moped deler, og et og annet verktøy.

Planen min ble da : Rulle, Stiwex Mohair. Jeg kjøpte et bra antall forskjellige ruller og prøvde meg frem med Primer/grunningen. både skum, korthåret, langhåret og forskjellige leverandører. Men Mohair rullene fra stiwex ga det beste resultatet.

 

Så. Etter mange nok timer med sliping, sparkling, sliping, sparkling, sliping og selvfølgelig mye klaging fra misfornøyd bedre halvdel, var det klart for å rulle på grunningen.

 

Først en grundig spyling med rent vann, deretter avfetting, og tørking med lofrie filler. Grunningen ble først tatt med til en lokal maleforetning, og ristet i "shakern" der, før jeg dro hjem og blandet. Brukte akkurat 1 liter grunning pr strøk under fenderlisten. Rullet på med mohair rullen, og fikk et ganske så jevnt og fint resultat.

Jada. Ruglete appelsinhud, men jeg anser ikke dette som noe problem i denne fasen. Mellomslipte lett med 120 papir etter 2 dager, ny runde med sprit, og rullet 3de laget med grunning.

Redigert av Boogieknight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi kommet til del 2 :)

 

Over fenderlisten.

Full demontering av alt utstyr.

Jeg har demontert vinduer, kalesjefester, knapper, lanterner, rails, og ja.. det meste.

Slipt ned, grunnet, sparklet, slipt og sparklet i hele sommer.

Den eneste bekymringen jeg har pr idag er antiskli mønsteret. Skal man ha bort all gammel lakk, må man slipe hardt, og dermed blir det ikke mye mønster igjen, noen steder også nesten glatt.

Men antiskli kan jeg helt sikkert gjøre noe med i etterkant. Jeg prøver så godt jeg kan å lakkere ferdig før temperaturen synker for mye.

Men vi er altså kommet til grunnings strøk 2 og 3. Dette blir gjort som før, rulles med mohair rulle, og mellomslipt med 120 papir.

Regnet kom tidlig på sommeren, og har aldri forsvunnet, så løsningen før lakkering var et lager telt i størrelse: 8,5m * 4m * 3,6m. Dette gjorde fremdriften med lakkering betydelig enklere. ingen vind, regn eller direkte sol.

 

Selve lakkeringen har jeg gruet meg til en stund. Mange sier det er så viktig med temperaturer, viskositet ( hva nå enn det er) osv. Jeg blandet meg en liten prøve kopp, og rullet dashbordet.

KATASTROFE.

Lakken er mye, mye mer tyntflytende enn grunningen, og dermed umulig å få pen med mohair rull.

Det dannet seg masse, masse luftbobler i lakken, som sprakk når det begynte å herde.

Løsningen ble, slipe...

Ny dag, nye muligheter. Fordriver pensler innkjøpt, og godt mot.

Rullet nytt lag på dashen, og dro ut med fordriveren.

Resultatet ser med første øyekast ut som en oljemalt panel vegg, men etter en liten stund dannet det seg litt appelsinhud, og ble jevnt og fint.

På de "positive" flatene gikk det greit med sig, og dråperenner, men på alt som ble påvirket av gravitasjonen, var det noe helt annet. Meget vanskelig å komme seg rundt en hel båt uten sig.

Men redningen er som vanlig, mer sandpapir. Mattet ned hele første strøket, og pusset ned igjen sig. 2 dager senere, var det slipt, støvfritt, og spritet ned igjen.

Nytt strøk.

Her oppførte lakken seg helt annerledes. Mye seigere å få utover, og 0 sig.

 

awa_055.jpg

 

Her er forskjellen på ny og gammel farge/lakk

 

awa_039.jpg

 

Og her er hele båten dekt med 2 strøk.

Link to post
Share on other sites

Del 3:)

 

Båten har fått 2 strøk med Top gloss, og ser ut som en appelsin med en koloni av fluer, etterkopper, og pote spor etter en katt som heter Tarzan. Han har slikket seg under potene i flere dager nå, men er fortsatt litt hvit :p

 

Frem med sandpapiret igjen. Mattet ned med 120 papir, og forberedte for 3+4 strøk.

Disse har jeg lyst til å ta i en vending, og gikk på tidlig en lørdags morgen. Rullet meg rundt under fenderlisten, en toalett pause, og ny runde. Hoppet så oppi båten og tok dashbordet, luker, noen flekker.

 

Søndag morgen var det tid for over fenderlisten. Samme prosedyre.

 

Mandag kveld: Spenningen er stor i forhold til resultat. Appelsinhuden lyser imot meg, og jeg er meget skuffet. Men som planen har vært, Våtsliping. 600/1200 papir.

Og her ble jeg positivt overrasket.

 

awa_070.jpg

 

Glatt og glansfullt som bare det. Men det krever jo en god jobb med våtsliping.

Dette er så langt jeg er kommet.

Men det kommer mer. Båten er langt fra ferdig.

Link to post
Share on other sites

Har idag mattet ned siste del av båten, og håper jeg får siste strøk med hvit på i morgen.

Da begynner morroa, med våtsliping av hele båten, og maskering for striper med Mørk blå (fregatt blå). Litt blandede følelser. Forandringene med de jobbene blir eventyrlig, men slipingen er kjedelig, og maskeringen er vanvittig vanskelig. Har så vidt begynt å kikke på div deler til innredningen, og gulvet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ang motor, drev osv er det faktisk ikke så mye å gjøre for min del.

Forrige eier har kostet på motoren rimelig bra.

Det er en vp aq 231, med et vp 290 dp drev.

Har kvitteringer på motor jobb på ca 40 000.- fra forrige eier.

(Alt elektrisk er skiftet på motor/til motor)

(Skiftet fra mekanisk til elektronisk tenning)

(motoren er rengjort og lakket opp igjen i forbindelse med dette)

Service på alt ble gjort ifjor av verksted osv + vinterkonservering.

 

Drevet har 1 tom tilt sylinder, og tiltpumpa er gåen pga dette.

En liten o-ring på tilt sylinderen har blitt rengjort ( skrapet ) og dermed ødelagt. vann har vasket ut all olje, og dermed vasket pumpa også. Her ble det en liten ekstra kostnad. Tilt sylinderne kostet 5800.- og en uorginal pumpe kostet ca 6500.-

 

I mine øyne var båten fin inni, og så ut som et h.vete utvendig. Derfor dette var et bra prosjekt.

Men... så kom perfeksjonisten frem.

 

Planen videre er å få lakkeringen ferdig før det faller under 10 grader på kveldstid, og deretter starte inne. Motor og drev skal konserveres om 1.5 uke. Tilten og den pumpa blir nok skiftet på vårparten eller en varm vinterdag. Skal ta noen bilder av herligheten i morgen og legge til, slik at dere kan se. Videre utover vinteren skal det skiftes gulv, trekkes om puter i cabinen, og skiftes alt av innvendige dekk plater, detaljer. Treverket rundt omkring skal få litt kjærlighet, men er på ingen måte ødelagt, bare litt slitent. Nye instrumenter/brytere skal inn.

Skal også se om jeg finner en løsning på en septik tank.

 

Håper jeg får noen followers som faktisk syntest det interessant å følge med. Kanskje også noen innspill på hva jeg kan gjøre annerledes (bedre) osv.

Link to post
Share on other sites

Er det powertrim pumpen og powertrimsylinderene du mener? eller det dette eit gammalt 290 drev uten powertrim og bare tilt funskjon? (denne tilt funksjonen kan ikkje brukes under fart, dette er kun på sakte fart eller ved transport)

 

Om det er powertrimpumpen og powertrimsylindere du mener er dette en ganske omfattende jobb. i værste tilfelle må motor ut.

Du må også bytte begge powertrimsylinderene(kit med alle slanger og rør + 2 sylindere er ca 2000 billigare enn 1 enkel powertrimsylinder)

 

Grunnen til at du må bytte begge sylinderene er at rørene er heilt anderledes på den nye typen powertrim sylinderene og derfor kan du ikkje bruke dei gamle rørene.

 

Eg har nettopp gjort denne jobben og for å få denne skikkelig måtte eg ut med motor, (bytte av 2 powertrimsylinder,slanger,rør og powertrimpumpe)

 

Bare til å spørre om tips ang denne jobben. du må også få tak i ei god presse for å få ut boltene til powertrimsylinderene.(taes ut noen plastikk bolter og setter inn pressa her.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Fint prosjekt og herlig båt, har 79 24 DC selv og er meget fornøyd. Min ble shina opp med ny gelcoat i våres og ny badeplattform :)

Hvor høy fart får du med denne motoren?

Du nevner å finne løsning på septik, hos meg er tanken plassert i motorrom, babord side helt ute mot skutesiden og lengst fremme.

Kjør på med bilder.

Stå på!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...