qwerty Startet 26.September.2011 Link til dette innlegget Startet 26.September.2011 (redigert) Hallo. Da nærmer årets sesong seg slutten. Man må opp med båten og klargjøre den for vinterlagring. Det meste har jeg klart rundt dette, men kom til å tenke på om jeg skulle vinterlagre båten med full bensintank. Har en Draco 20, hvor det sitter en AQ140 og fasttank på ca 120 liter. I år blir båten lagret innendørs, frostfritt. Før har jeg hørt at gammel bensin, er ikke så bra å bruke. Motoren kan fuske ved bruk av dette ved oppstart våren etter. Er det noe i dette? Hva deres rutiner ved vinter konaervering av motor og drivstoff? På forhånd takk for gode tips. Redigert 26.September.2011 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Det er riktig som du har hørt at bensin til en viss grad er ferskvare. På den andre siden unngår du kondens med fulle tanker. Så jeg har alltid praktisert fulle tanker og har ikke hatt problemer med bensinen som har stått der opp til halvt år. Det samme gjelder for sommerbiler som settes inn, gressklippere etc etc. Jeg vil si: fyll tanken, tøm motor for vann eller tilsett frostveske. Spray kontakter, ta ut plugger, spray sylindrene, om du vil bytte olje nå eller til våren er en smaksak. Husk drevet, tøm for vann der og vær sikker på at du ikke har vann i oljen i drevet. Har du det, må du bytte olje der. Ellers tøm båten for ferskvann har du det. Har du toalett bør man også her kjøre igjennom frostveske, etter at man har tømt det. Da er vel det grøvste dekket, ellers en smakssak om man vil polere på høsten, etc etc. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Jeg ville satt den på land med det som måtte være på tanken når den tid kommer. Ikke noe poeng i å fylle opp tanekn med bensin og la den bli gammel før våren kommer. Kondens er et konstruert problem, mengden som dannes er så minimal at det knapt er målbart. Det som pleier å forårsake vann i tanken er lekkasjee i påfyllingslokket på grunn av dårlig/usmurt O-ring eller uheldig utførelse på luftingen. Alternativt, om du likevel ønsker å lagre den med full tank finnes det noe som heter "fuel stabiliser" som kan blandes i bensinen for å gi den lengre holdbarhet. Jeg har aldri brukt dette selv,men det skal visstnok hindre utskillelse av kalium i flottørhus m.m. og dermed forhindre problemer ved oppstart etter lengre tids lagring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Terje_F Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Det er vel ingen smaksak å bytte olje om høsten eller på våren? Har fått beskjed fra Volvo Penta om at oljeskift skal tas på høsten for å sikre at oljens konserverende egenskaper er intakt under vinteropplag. Fersk olje altså. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Terje F, bunnpannen du skal konservere for vinterlagring? Der all oljen samler seg. Noe annet har du fått vann i oljen, men da har du ett større problem ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hva mener du Jori? Jeg har ikke hatt noen problemer oljen jeg, jeg bare referer det merkeverstedet mitt har gitt meg beskjed om. Og tenkte det kunne være en grei erfaring å dele med seg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Jeg er skeptisk til å lagre bensin over vinteren uten at det tilsettes additiv som stabiliserer den. Har sett flere eksempler på motorstans pga overvintret bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Kondens er et konstruert problem Støtter deg i dette, og kan dokumentere under 0,2% vanninnhold i 3 år gammel olje fra både motor og gear. Er blitt fortalt mange ganger at oljen må byttes årlig pga kondens, sendte derfor inn prøver til analyse og fikk dette avkreftet. Dieseltanken har mye de samme vilkår i forhold til kondens hvis den er halvfull. Båten ligger ute hele året. Det kan være av betydning å tette motorromsventilasjon for å holde en stabil temperatur og unngå ånding i tanker, men jeg har ligget med åpne luftinger i 2 av 3 vintre uten at dette har dannet kondens av betydning. Ved problemer med vann: sjekk påfyllingslokk som nevnt tidligere og bruk o-ringer heller enn flate gummipakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Der all oljen samler seg. Noe annet har du fått vann i oljen, men da har du ett større problem ;-) Jeg har snakket med en mekaniker som ytret følgende: Oljen som er bruk iløpet av en sesong vil danne syre basert på diesel som slår tilbake fra sylinderen. Iløpet av sommeren med stadig start og kjøring er det helt ok og uproblematisk (samme for drosjer). Gjennom vinteren står motoren i 1 stilling hele tiden og syren får tid til å jobbe. Ikke bra sa mannen. Korriger gjerne den som vil eller vet noe annet, som de fleste andre her "har jeg hørt" dette :-) Derfor bytter jeg olje på høsten :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
qwerty Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Masse meninger her, som forventet. Tilsetting i bensinen, hvilken type og eventuelt hvem selger dette? Satser på å blande i en skvett av dette og ellers ta en konserverings på motor. Er det forresten lønnsomt å kjøre forgasseren tom for bensin helt til slutt? Ser for meg at den bensinen som står i forgasserne vil fordampe og legge igjen litt "grums". Eller tar jeg feil her? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 "Oljen som er bruk iløpet av en sesong vil danne syre basert på diesel som slår tilbake fra sylinderen". Nå er det vel bensin Qwerty sier han har. Jeg tror kondens også har betyfning hvor i landet du bor. På indre østland med temperaturer opp til -30 for å så bli + i perioder og igjen bli minus, så var kondens ett kjempeproblem på forgasserbiler på 80 og 90-tallet. Ser ut som ting blir bedre med innsprøytning.Hvor mye denne kondensen så utgjør i vann til våren er jeg mer usikker på. da jeg lagrer ute, har jeg fylt opp tanken lar det seg gjøre, og jeg har ikke hatt problem med "gammel" bensin. Det samme gjør jeg med caben, som nå snart går inn på lager.Jeg tror også "kondenstrussel" i oljen er sterkt overdrevet. me nskal man være sikker, så bytt oljen om både høsten og til våren. Samme kondens vil være i oljen om den ny eller brukt ut fra vinterens lagring. Videre tror jeg ikke dette er noe vi blir enige om, man må gjøre som man mener er riktig. Terje F. jeg fleipet litt med deg, da jeg ikke tror på den teorien der til Volvo, merkelig de ikke sier det samme om biler som står hele vinteren igjennom? qwerty, med totaktsolje i bensinen, er det viktig å kjøre tom, mere usikker ved ren bensin. Mercruiser beskriver en blanding som man skal lage i stand å kjøre inn i hele systemet, de sier spesielt ifra at man må stoppe før man kjører blandingen tom, mao de anbefaler jo da indirekte og ikke tømme systemet.Nå gir denne blandingen også smøring til sylindrene, så da slipper man den konserveringen også. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Godt poeng Jori. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Den blandingen som MerCruiser anbefaler er som ett alternativ til fogging på EFI motorer ettersom foggingolje inn i innsuget på en EFI motor kan legge seg på sensorer, dyser og andre steder, og forårsake problemer til våren igjen. Derfor anbefales det å blande opp noe tilsvarende foggingolje i bensinen i en ekstern tank og kjøre motoren på dette som ett alternativ til å fogge direkte i innsuget, og man må da selvfølgelig ikke la motoren gå tom for denne blandingen ettersom stempelringene vil fjerne blandingen fra sylinderveggene på de siste slagene motoren går uten denne blandingen. Samme gjelder ved fogging med spray på forgassermotorer, man fogger helt til motorer stopper, og dersom man avslutter foggingen før motoren har stoppet helt er hele prosessen bortkastet ettersom stempelringene vil fjerne den seige foggingoljen fra sylinderveggene og beskyttelsen forsvinner En forgassermotor bør normalt kjøres tom for bensin, og den riktige måten å gjøre det på etter min mening er å stenge bensintilførselen og samtidig spraye på med foggingolje til motoren stopper. Årsaken er at bensin som fordamper kan legge igjen diverse grums, særdeles lite vel og merke, men i små dyser og innvendige rør og ganger i en forgasser kan det være nok til å tette noe, og man kan bli nødt til å plukke ned forgasseren for rens til neste vår. Kondens og forringing av bensinen er et minimalt problem over vinteren etter min mening, men mange bruker stabilisator i bensinen uten at det har noe negativ effekt. Har selv aldri brukt det, og har heller aldri hatt problemer med dette. Personlig mener jeg at båter bør lagres med så lite bensin på tanken som mulig, både på grunn av brannfaren, som er noe man bør sjekke med den som eier lageret hvis man skal lagre båten inne ettersom ikke alle vil ha en haug med båter stående tett i tett med ett par hundre liter med bensin på hver av de, og fordi det er lettere å fylle på en 20 liters kanne til våren og blande ut de 10-20 literene som er igjen fra i fjor med ny bensin dersom man er så uheldig at den fantasmagoriske lille sjansen for at bensinen blir dårlig slår inn. Eventuell kondens i tanken fra vinterlagring forsvinner i vannavskilleren i løpet av første båttur så det er lite å bekymre seg over. Oljen på motoren bør sjekkes for vann, ettersom det kan ødelegge en del i bunndelen av motoren over en hel vinteren, og vann i oljen kan føre til rust på ramme / rådelager, veivaksel osv. men dersom oljen er fri for vann er det best å skifte olje på våren, da er oljen ny for sesongen, og eventuell kondens som kan ha kommet over vinteren forsvinner i oljeskiftet. Min mening er at en båt som har gått 0-100 timer i løpet av sesongen og ikke har tegn til vann i oljen ikke trenger oljeskift hvert år, men at oljen ved slik beskjeden bruk sannsynligvis holder i minst ti år, men ett oljeskift hvert annet eller tredje år er nok en god ide. Olje som er litt brukt er normalt bedre enn helt ny olje, og overdreven oljeskift er regnet som uheldig på biler ettersom smøreeffekten blir dårligere, mens på båter så byttes gjerne oljen før den i hele tatt har oppnådd optimale smøreegenskaper etter min mening, og grunnen til at motorprodusentene anbefaler hyppig oljeskift er nettopp for å unngå vann i oljen, ikke fordi smøreegenskapene har blitt vesentlig dårligere etter 50-100 timers bruk. På drev bør det alltid skiftes olje før vinteren, da drev har en tendens til å ta inn mye vann når de først lekker, og aluminiumshuset på drevet har en lei tendens til å sprekke når dette vannet fryser. Samtidig så ser man tidlig om det er lekkasje og får fikset dette i god tid før sesongen begynner. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Kunne man forestille sig at grunden til at værksteder anbefaler olieskift om høsten er, at de gerne vil undgå travlhed og "trafikpropper" om våren? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Olje som er litt brukt er normalt bedre enn helt ny olje, og overdreven oljeskift er regnet som uheldig på biler ettersom smøreeffekten blir dårligere Som lekmann høres det merkelig ut at en forurenset olje skal ha bedre egenskaper enn ny ren olje, men du har sikkert en faglig ryggdekning for å hevde dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Har sett flere eksempler på motorstans pga overvintret bensin. Det har jeg aldri hørt om. Lagrer båtene med det som står på tanken ved opptak. Fyller opp tanken når båten blir satt på vannet om våren. Har aldri hatt noen som helst problem med overvintret bensin på noen båtene jeg har hatt. Og det begynner å bli en del etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Nå er det vel bensin Qwerty sier han har Ojj, det var flaut. Sorry :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fjellmatros Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 (redigert) Det har jeg aldri hørt om. Lagrer båtene med det som står på tanken ved opptak. Fyller opp tanken når båten blir satt på vannet om våren. Da kan jeg fortelle deg at på min forrige snøscooter med 4 takt motor så sotet denne ned pluggene når jeg startet opp sesongen med gammel bensin. Når du tanker opp før bruk så tynner du ut gammel bensin med ny fersk bensin og problematikken minimeres. Tidligere så hørte jeg på formaningene ang kondensproblematikk, og at tanken skulle være full ved sesonglagring. Nå er det så tom tank som mulig før sesonglagring som gjelder på både båt og snøscooter. Når sesongstart kommer så blir det tanket opp med fersk bensin. Kondensspøkelset har jeg aldri sett eller hørt noe til Er mere redd for utette tanklokk. Redigert 26.September.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 ...men du har sikkert en faglig ryggdekning for å hevde dette? Jepp Sitér dette innlegget Link to post
X-Streme Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Skift olje om høsten. Det kan være mulighet for korrosjon på lagre, ventiler etc i motoren. Oljen vil sannsynlig inneholde vann som fordamper opp i motoren ila vinteren, siden motoren står i ro i flere mnd. Med vannutskiller er kondensproblemet borte. La tanken være tom om vinteren (Møtte en som ga f..n i alt dette, han hadde ikke byttet olje på 10 år på sin 18Hk VP diesel, den gikk like godt fremdeles.) Men fra teknisk ekspertise er det anbefalt å skifte olje om høsten, pga av fare for korrosjon. Om det ikke er gjort om høsten, er det ikke nødvendig å gjøre det om våren heller, om motoren bare går noen ti-talls timer pr sesong. Oljen er omtrent like god. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Har brukt CRC 6-66 som foggingolje på mine 2 taktere. Det har fungert helt fint, og motoren virker frisk og fin på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Nikken86 Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Jori skrev On Monday, September 26, 2011 at 9.16: Terje F, bunnpannen du skal konservere for vinterlagring? Der all oljen samler seg. Noe annet har du fått vann i oljen, men da har du ett større problem ;-) Gammel olje produserer visstnok noen gasser som kan være skadelige er det eg har fått beskjed om? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Oteren skrev On 26.9.2011 at 14.28: Som lekmann høres det merkelig ut at en forurenset olje skal ha bedre egenskaper enn ny ren olje, men du har sikkert en faglig ryggdekning for å hevde dette? Støtter adeno her... Mye hysteri med dette at kondens i oljen kan skade motoren under vinterlagring. Ser folk her som vinter lagrer båtene sine med gjerne bare 20 til 30 timers drift en hektisk sommer bytter olje og filter... Oljeselskapene er nok fornøyd med det...men det er hysteri... ingen logikk.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Båten min tar 280 l bensin. Å står rett utenfor husveggen på vinteren. Jeg har så lite som mulig på tanken. Olje bytter jeg vær 200 t uavhengig av årstider Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
PiperBill Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Litt «off topic» men jeg mener det å skifte olje etter bare 50 – 60 timer (slik jeg har i sesongen) er unødvendig. Kjenner flere som skifter hver høst og bruker billig olje for å holder kostnadene nede. Motoren min tar 16 liter og i brukerhåndbok står det oljeskift etter 500 timer eller 2 år. Jeg vil heller bruke en høykvalitets olje beregnet for diesel og bytte annen hvert år en å bruke Biltema olje og bytte hvert år. Når det gjelder drivstofftanken så har jeg fylt opp noen år og har hatt 1/3 til halv tank i enkelte år. Aldri hatt noe problem med det. Det er jo derfor jeg har vannutskiller under grovfilteret. Just my 2 cents worth. Redigert 8.August.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.