Jump to content

Ny Webasto 3900 varmer tenner ikke


Marida

Recommended Posts

Har i helgen skiftet ut den gamle D3 varmeren med en ny Webasto.

 

I den forbindelse kommer det et par spørsmål.

 

Spørsmål 1

Ledningene til fødepumpen kummer ut av den lille luftinntaket under varmeren. Skal denne ledningen legges inne i den slangen som følger med til luftinntak?

Nå har jeg ikke satt på denne slangen fordi ledningen kommer der.

 

Varmeren er montert under luka i "varerommet" på en P35 så her er det luft nok. I tillegg ligger en 75mm slange til lufteventilen for å få inn frisk luft.

 

 

Spørsmål 2

Varmeren tenner ikke. Kan ikke høre om fødepumpa tikker. Testkjrte den rett på 12V og da tikket den. Målte 10.67V ut fra varmeren.

Må den fødepumpa monteres på en bestemt måte?

Står i montasjeanvisningen at den grønne indikasjonlampen kan oppgi en feilkode.

Her blinker det 3 lange og 5 korte blink. Hva indikerer det?

 

Står også at da denne varmeren bruker lite diesel, må man regne med å strarte flere ganger for å få diesel frem. Jeg har forsøkt å tenne den 15-20 ganger.

 

Er litt rådvill her nå. Noen som kan hjelpe? eller ved om servicemann i Halden/Skjebergdistriktet?

 

MVH

Marida

Link to post
Share on other sites

hei,monterte selv webasto 5500evo varmer i min 412 i fjord høst,ledningene skal tas ut i det sporet som er i rørstussen deretter trer du på den lille slangen,disse varmerene er veldig nøye på volt så ledningene til strømmen bør kobles rett på batteriet,får du ikke 12 volt så starter ikke pumpa,jeg koblet først til forbruksbatteriet ombord hos meg men fikk et problem med at webastoen koblet ut ved bruk av toalett å lignenede pga av spenningsfall,løsningen jeg har laget er å montere et separat 110 ah batteri kun til varmer og med et spenningstyrt skillerele koblet til forbruksbatteri,på denne måten så går alltid webastoen da det kun er den som er forbruker på det batteriet.Lufting av systemet må gjøres et par ganger,men det forutsetter at du får 12 volt til pumpa så er det ingen problem.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Fra batteribanken bak i motorrommet er det ca 3m 70mm2 kabel til hovedstrømsbryteren. Deretter har jeg 6mm2 fra denne til varmer ca 1,5m lang. vifte og alt virker som det skal, her har jeg riktig spenning. Lå på landstrøm og lader innkoblet, får derfor ikke dette til å stemme helt.

Hvordan luftes systemet? Det står det ingenting om i boka

Link to post
Share on other sites

hei,den må ikke kobles til hovedbryter men direkte til batteri pga webasto har et nedkjøringsystem for kjøling når du skrur den av så kjører den en liten stund etterpå for avkjøling av enheten så skal kobles til konstant 12 volt uten bryter imellom,dette står i manualen for at strømmen ikke skal brytes under denne prosessen,du kjenner det tikker i pumpa når alt er som det skal å da skal det bare et par oppstart til for at du skal få luftet.

Link to post
Share on other sites

Har i helgen skiftet ut den gamle D3 varmeren med en ny Webasto.

 

I den forbindelse kommer det et par sp

 

 

Spørsmål 2

Varmeren tenner ikke. Kan ikke høre om fødepumpa tikker. Testkjrte den rett på 12V og da tikket den. Målte 10.67V ut fra varmeren.

Må den fødepumpa monteres på en bestemt måte?

Står i montasjeanvisningen at den grønne indikasjonlampen kan oppgi en feilkode.

Her blinker det 3 lange og 5 korte blink. Hva indikerer det?

 

MVH

Marida

 

I følge manualen for 3500, indikerer 3 blink, for høy eller for lav spenning. Hos deg er det nok for lite power

Prøv å koble varmeren direkte mot batteri (med sikring mellom).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takke for hjelpen gutter, da har jeg et par ting jeg må teste.

Er klar over at varmeren må ha spenning 3 minutter etter at jeg skrur av, det leste jeg meg frem til.

Jeg ville gjerne ha den på hovedstrømsbryteren for å kunne kutte spenningen hvis det skjer noe, brann el.

Vet det står i manualen at da kan varmeren ta skade, men hvis det brenner det det like greit.

 

Skal da skjekke om jeg ikke har "knelet" batteribanken min. Det kan være en mulighet.

 

Får ikke sjekket før til helgen.

Link to post
Share on other sites

Hei ray, det tenkte jeg ikke på, mulig den må nullstilles?

Skal sjekke batteribanken min til helga, kan ha mistanke til at den er ferdig. Hadde en liten kortslutning der(før varmeren ble montert). I tillegg lå jeg litt lenge i uthavn i ferien og det tappet helt ned.

 

Trenger jeg egentlig den slangestussen på friskluftinntaket. Den er jo bare 30cm lang og suger luft i samme rom som varmeren står?

 

Når lednoingsttet kommer ferdig med plugger i begge ender og jeg får 5-6m kabel til overs, burde jeg da kappet vekk og laget skjøter? Hater egentlig slike skjøte overalt, men det blir en del tap i ledninger jeg ikke bruker.

Link to post
Share on other sites

 

Trenger jeg egentlig den slangestussen på friskluftinntaket. Den er jo bare 30cm lang og suger luft i samme rom som varmeren står?

 

 

den slangen på forbrenningslufta fungerer som lyddemper, så jeg ville latt den være på.

Min Airtop 2000 had markant høyere lydnivå uten denne slangestussen.

 

timex

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte min uten den slange på friskluft, men fikk motorroms lukt i hele båten satte da på en slange på ca 1m. lukta blei borte men merket ikke noe på lydnivået.

Det er anbefalt og kutte ned kabel nettet til kun nødvendig lengde. Mine skal justeres når jeg er ferdig med å flytte batteri bankene.

Har ellers en veldig vifte støy fra dysene pga hel isolerte slanger fra brenner til alle dyser i hele båten.Men effekt økningen på varmeren oppveier for dette

Link to post
Share on other sites

Da er helgen over i tåkehavet.

 

Fikk liv i varmeren etter å ha tatt ut sikringen ifølge råd herfra.

 

Koblet til startbatteribanken for oppstart og den kom med en gang. Kjempebra. Satte på "lyddemperslangen" igjen. Hørte egentlig ikke noen forskljell da jeg ikke hører varmeren i hel tatt. Fikk isolert en meter av slangen og snudd varmeren slik at den rett fremover og ikke i en 180 graders sving slik den lå tidligere.

 

Så nå er jeg kjempefornøyd med ny varmer.

 

Takk for råd og tips da jeg egentlig hadde gitt litt opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...