Jump to content

Båt-import, synspunkter på forretningsidé.

Smiley

Recommended Posts

Jeg får starte med at dette ikke er en PR eller salgstråd. Jeg vil bare lufte en liten forretningsidé jeg har; Jeg har i løpet av noen måneder fått svært god kontakt med to båtprodusenter i Kina. Den ene leverer først og fremst rib, gummibåter og andre oppblåsbare vannprodukter (bananaboats etc.) Den andre har noen rib-produkter, men leverer først og fremst glassfiberbåter som bowriders, fiskebåter (alà skjærgårdsjeep) opptil 42 fot samt større cabincruisere. Begge produsentene har forspurt meg om jeg kan tenke meg å være deres norske forhandler eller agent. Produktene ser fine ut, og kvaliteten har jeg lyst til å forsøke å få testet ut. Jeg har lyst til å forsøke å bli litt mer kjent med produktene før jeg tar på meg for mye forpliktelser.

Min tanke er derfor å starte med privatimport etter bestilling. For å ikke havne i ren forhandlerposisjon ser jeg derfor først og fremst for meg en rolle som en form for importhjelp, der jeg sørger for all praktisk håndtering. Da slik import innebærer en viss økonomisk risiko, kan jeg tenke meg en 3-delt prising, med det finansielle ved importen som grunnlag; fullfinansiering av kjøper(forhåndsbetaling), 50/50 finansiering eller fullfinansiering av meg(med et lite forhånsbeløp for å hindre at kjøper trekker seg underveis). Dersom man som eksempel tar en båt som koster kjøper 40.000,- om jeg tar all risiko, kan kjøper få samme båten for 35.000,- dersom han tar risikoen. 37.500,- ved 50/50. (Kinabåt tilsvarende dette eksempelet ville ligge på ca.55.000 hos etablert norsk forhandler)

Noen som har synspunkter på denne idèen? Både juridiske og praktiske synspunkter er interessante! Sett fra mulig kjøpers synspunkt, hva ville egentlig være mest interessant?

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...