Jump to content

PR-radioen, hvor ble det av den?

Astor

Recommended Posts

De aller fleste av oss hadde en PR-radio (walike-talkie) i båten med dertil lang pisk som svaiet godt i sidesjø.

Min ligger på hylla nede i kjelleren. Ubrukt i mange år.

Er det noen som bruker disse radioene lenger. Har VHFen og mobiltelefonen overtatt helt.

PR-radioen var jo glimrende til kontakt mellom venner som gikk samlet i følge. Men når italieneren stormet frekvensene var det jo ikke ørens lyd.

PR 2221 Blue Water

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

De aller fleste av oss hadde en PR-radio (walike-talkie) i båten med dertil lang pisk som svaiet godt i sidesjø.

Min ligger på hylla nede i kjelleren. Ubrukt i mange år.

Er det noen som bruker disse radioene lenger. Har VHFen og mobiltelefonen overtatt helt.

PR-radioen var jo glimrende til kontakt mellom venner som gikk samlet i følge. Men når italieneren stormet frekvensene var det jo ikke ørens lyd.

Det har jeg i båten, det vil si at den ligger i hylla nå men den skal monteres! (ekstra duppeditt)

Og som du sier så er den grei og kommunisere med båter i følge!

Jada, har også en antenne som er ca. 1,5 meter lang :lol:

Får man kjøpt vanlige PR radioer lengre. Har selv en Zodiak 40kanaler FM liggende, men skal jeg bruke den er jeg avhengig av at andre som jeg ønsker kontakt med også har.

Ser forøvrig at man i dag får kjøpt billige små håndholdte saker på bl.a. ClasOhlson. De har nok begrenset rekkevidde da de opererer på en annen frekvens (433MHz tror jeg) og har mindre sendeeffekt en PR radioen.

Kjøpte i sommer hånholdte Walki Talkies på Elkjøp, som skulle ha en rekkevidde på opptil 3 kilometer. De fungerte glimrende, og ble brukt til kommunikasjon mellom båtene på vei ned til Lesø.

Veldig bra alternativ for båt til båt når man går i følge, og dette er vel det de gamle apparatene er best til også?

Her også VHT ombord, men er ikke dette et bedre alternativ til denne type kommunikasjon?

Hilsen Ludde

Har antennen som svaier 1,5 mtr. over dekk, denne er nå benyttet til RDS radioen og er yppelig til dette formål. (har fjernet filteret/soplen i inntaket). Vurderer eller å kjøpe et sett på Elkjøp med håndholdte walkie-talkie som har en ca. rekkevidde på 3 km. Noen som har erfaring med disse........ Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Vi har blitt mange Baatplassen-medlemmer etter hvert. Vi har blitt gode venner gjennom nettet, og mange har møttes ute på bøljan blå eller i havner.

Ville det etter hvert kunne bli en "Baatplassen-kanal" (DW) som vi kan ligge på utenom 16?

En tanke som kanskje kan bli til noe?

Litt spissformulert kan man vel si at PR-radioen ble drept av sitt eget anarki.....

De som har litt kjennskap til historien vet at det ofte ble å pøse på med effekt, uten å ta hensyn til "splatter", harmonisk stråling, LF-innslag, osv, osv.

Operasjonsmessig var det "den sterkestes rett"; minstekrav til kompetanse, kjennskap til prosedyrer og det som senere ble kalt "nettiquette" - denslags fikk aldri innpass på PR-radioen.

Sagt på en annen måte; så har PR-radioen understreket behovet for å ha retningslinjer, internasjonale overenskomster og faktisk talt stille visse krav til operatørene :smiley:

Dere ser hvor jeg vil hen?

PR-radioens vekst og fall har vist at det er nødvendig å opprettholde visse minstekrav for å bevare den maritime VHF'en som et pålitelig, internasjonalt (nød)kommunikasjonssystem).

mvh

Poseidon

LA7IN, av og til /MM

Med vennlig hilsen POSEIDON

Var det ikke en eller annen sak som skulle komme nå slik at mobiltelefoner kunne brukes til den type ting. Mener det sto noe i avisene for noen få måneder siden. Skulle da også bli adskillig billigere. Husker ikke hvilken begrensninger det var samlignet med en vanlig mobilsamtale.

Forøvrig er jeg ikke pratesyk, så mobiltelefonen holder lenge for meg

Andreas - med VHF ombord

Litt spissformulert kan man vel si at PR-radioen ble drept av sitt eget anarki.....

De som har litt kjennskap til historien vet at det ofte ble å pøse på med effekt, uten å ta hensyn til "splatter", harmonisk stråling, LF-innslag, osv, osv.

Operasjonsmessig var det "den sterkestes rett"; minstekrav til kompetanse, kjennskap til prosedyrer og det som senere ble kalt "nettiquette"  -  denslags fikk aldri innpass på PR-radioen.

Sagt på en annen måte; så har PR-radioen understreket behovet for å ha retningslinjer, internasjonale overenskomster og faktisk talt stille visse krav til operatørene  :smiley:

PR-radioens vekst og fall har vist at det er nødvendig å opprettholde visse minstekrav for å bevare den maritime VHF'en som et pålitelig, internasjonalt (nød)kommunikasjonssystem).

mvh

Poseidon

LA7IN, av og til /MM

Dette er vel noe av årsaken til at VHF'en er blitt "enerådende" på sjøen..........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Operasjonsmessig var det "den sterkestes rett"; minstekrav til kompetanse, kjennskap til prosedyrer og det som senere ble kalt "nettiquette"  -  denslags fikk aldri innpass på PR-radioen.

mvh

Poseidon

LA7IN, av og til /MM

Der er jeg helt enig med deg Poseidon. Men av og til kan det virke som om verstingbrukerne av PR-radioen har fått seg VHF uten å gå på kurs eller inneha sertifikatet. Ialfall høres det sånn ut noen ganger! De kaller opp i hytt og pine med samme prosedyre som på PR-radioen. :headbang:

Jeg har en gammel radio liggende jeg også, men er i grunnen glad for at jeg ikke bruker den lenger. Det var fryktelig mye støy innimellom.

Der er jeg helt enig med deg Poseidon. Men av og til kan det virke som om verstingbrukerne av PR-radioen har fått seg VHF uten å gå på kurs eller inneha sertifikatet. Ialfall høres det sånn ut noen ganger! De kaller opp i hytt og pine med samme prosedyre som på PR-radioen.

Ja, dessverre, jeg vet, jeg vet :headbang::headbang::headbang:

Det er derfor jeg prediker VHF'ens evangelium så ofte som jeg gjør :smiley:

.... og det er derfor jeg terper og terper kanalplan, -bruk og -fordeling på mine kurs.....

Det derfor jeg sier i spøk til kursdeltagerne: "Hvis jeg hører en av dere foreslå overfor en annen båt at dere skal skifte til kanal 20, 24, 26, 27, 28 eller en av de andre duplexkanalene - ja, da føler jeg meg totalt mislykket og kommer til å falle sammen på dørken med gråtetokter :smiley:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

og dessuten har vel VHF ene blitt relativt sett billigere med årene ?

Telenor`s satsing på egenlæring, kombinert med "lynkurs" ( pensumgjennomgang på messer osv., er etter min mening en genistrek.

Man lærer det som skal til, raskt og effektivt. Uten for mye byråkrati.

Sånn tok jeg lappen i alla fall. Og istedetfor WT, ønsker jeg meg en ekstra bærbar VHF. Til bruk i jolla, som reserve osv.

Suzuki

No boat needed..

Gammelkaill-betraktninger:

ALLE (nesten) rakker ned på WT; Få vil vedkjenne seg at de "ragget" på 11-metern; Kun det mest negative taes frem når 11-metern nevnes; Hvorfor? :boxing::confused:

Så får jeg vel ta frem noen positive "ting" da: :yesnod:

Startet med WT før båndet åpnet i 1965, og ble videreselger og senere forhandler av disse apparatene. Husk at dette var før mobiltelefonen eksisterte (i alminnelighet), og vi hadde kun NRK (1 kanal) på TV. Hva WT gav meg (og MANGE andre)? :

Vi lærte MYE om radioteknikk og antenneteknikk. Vi snekret sammen de utroligste "duppeditter" for å rekke noen kilometer ekstra. Vi lærte å avsky italienere :blush: og var stollte av "skip"-kontakter med fjerne land som USA og til og med Australia (!!). :cool: Vi fikk mange nye venner (og noen ikke så gode venner), venner vi til og med har i dag, 20 år etter at interessen for båndet begynnte å dale. Sjøl var jeg stollt av å ha byens høyeste frittstående antenne (32 meter!) for WT; :cool: Med en 5/8-antenne (rundtstrålende) i toppen hadde jeg en utrolig rekkevidde; Enda lengre rakk jeg under forsøkene med en 3-element Quad-antenne i toppen!! :eek: Og "svineriet" overlevde til og med et par orkaner! (Kunne skrive en hel bok om dette) :yesnod::yesnod:

Vi brukte WT i Røde Kors under aksjoner og vakter. Og WT var med på å redde mange liv, p.g.a. at mange hadde dette apparatet. Sjøl var jeg med på å starte en redningsaksjon som berget et par mann fra en båt som gikk rundt utenfor byen her en lørdag formiddag, formidlet etter et nødanrop på WT (kanal 3).

Norske radioamatører var kanskje de som forbannet "WT-gutta"mest! (Gratis bakvei til deres "hellige" domene??) :nono:

Det ironiske i dette, er at den største rekruttgruppen DE hadde, kom fra WT-gutta! :yesnod::blush::yesnod:

Nå er (monster)-antenna forlengst tatt ned, og det siste apparatet tok jeg ut av bilen i fjor, men i båten skal jeg fortsatt ha et apparat; Det finnes jo NOEN som har dette klenodiet fortsatt. Og det selges fortsatt nye apparater.

Og så var det GRATIS å snakke med andre.... Se på mobiltelefonregningen din i dag, og ta ut dem du ringer som er innen 10 - 20 km avstand; Hva koster DET??

Akk ja sann.. Sukk!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Var den til meg ? :confused:  :confused:  Har fått strøm i hjerneviklingen nok ganger til at jeg ikke helt tar denne

Suzuki

Neida, det er bare sånn man sier på PR-båndet når man har snakket i 5 minutter om ingenting. Så oppsummerer man liksom med "Sånn er nå det vet du", før det er nestemann sin tur å snakke om ingenting.

Geir

Neida, det er bare sånn man sier på PR-båndet når man har snakket i 5 minutter om ingenting. Så oppsummerer man liksom med "Sånn er nå det vet du", før det er nestemann sin tur å snakke om ingenting.

Geir

aha -sånn ja.

Omtrent som diskusjonsforum i dag altså.

Suzuki

No boat needed..

Har antennen som svaier 1,5 mtr. over dekk, denne er nå benyttet til RDS radioen og er yppelig til dette formål. (har fjernet filteret/soplen i inntaket).

Hei bmo

Hvis du benytter den "gamle" PR-antennen slik du nå beskriver det, altså til vanlig FM mottak, så er den jo ypperlig til formålet.

De som vurderer å benytte antennen til VHF ved å gjøre samme modifisering vil få en dårlig tilpassning mellom VHF og antenne. Mao. det frarådes å benytte antennen til dette.

Sånn i utgangspunktet skal man ha mye flaks om det holder med bare å fjerne "filteret/spolen" på antennen. Det beste er å bytte til en antenne beregnet for VHF.

Jeg skal ikke begi meg ut på diskusjonen om hvilken antenne som er best. Det er diskutert i andre tråder tidligere.

Bare et lite tips :wink:

MVH

LA5EBA også noen ganger /MM

Redigert av Hybris (see edit history)

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Marvin: - Norske radioamatører var kanskje de som forbannet "WT-gutta"mest! (Gratis bakvei til deres "hellige" domene??)

Det ironiske i dette, er at den største rekruttgruppen DE hadde, kom fra WT-gutta!

Nå er (monster)-antenna forlengst tatt ned, og det siste apparatet tok jeg ut av bilen i fjor, men i båten skal jeg fortsatt ha et apparat; Det finnes jo NOEN som har dette klenodiet fortsatt. Og det selges fortsatt nye apparater.

Og så var det GRATIS å snakke med andre.... Se på mobiltelefonregningen din i dag, og ta ut dem du ringer som er innen 10 - 20 km avstand; Hva koster DET??

Akk ja sann.. Sukk!

Er det noen som skal rakke ned på PR-båndet så har det alltid vært radioamatørene. Jeg er helt enig i det Marvin sier. PR-radioen hadde sin tidsepoke og selv Torbjørnskjær fyr, redningsskøytene og andre som båtfolket hadde nytte av lyttet på PR-båndet.

Jeg tror de nye UHF-apparatene som selges bla hos Elkjøp kommer til å erstatte VHfen som kortsamband etter hvert. Men bare som et suplement, selvfølgelig.

Redigert av Astor (see edit history)

Jeg tror de nye UHF-apparatene som selges bla hos Elkjøp kommer til å erstatte VHfen som kortsamband etter hvert. Men bare som et suplement, selvfølgelig.

Tørr ikke å kjøpe DE duppedittene :nonod::nonod: Fordi jeg VET at jeg kommer til å mekke på dem for å øke rekkevidde, antall kanaler, vox, osv. :yesnod::yesnod: Får klare meg med VHF, WT-klenodiet og 2-meter :smash:

Loddebolten står alltid innen rekkevidde her :lol::lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Tørr ikke å kjøpe DE duppedittene :nonod:  :nonod:  Fordi jeg VET at jeg kommer til å mekke på dem

Er du også slik? Men tror ikke det er så mye å mekke på, de består vel stort sett av en eneste IC med "alt inkludert"!

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...Men tror ikke det er så mye å mekke på, de består vel stort sett av en eneste IC med "alt inkludert"!

Å JAAaaa?? Ikke mere utfordringer nå, ellers blir det "løp-og-kjøp" + jobbing BARE med DET (og DETT har jeg ikke tid = råd til nå!!) Jeg TROR nemlig jeg vet hvor kassa med div. PLL og 70-cm PA og antennevrak står på låven... HUFF!

nei la oss heller snakke BÅT!! :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...