Jump to content

PR-radioen, hvor ble det av den?

Astor

Recommended Posts

Å JAAaaa?? Ikke mere utfordringer nå, ellers blir det "løp-og-kjøp" + jobbing BARE med DET (og DETT har jeg ikke tid = råd til nå!!) Jeg TROR nemlig jeg vet hvor kassa med div. PLL og 70-cm PA og antennevrak står på låven... HUFF!

nei la oss heller snakke BÅT!! :lol:

Det for bli en treffdiskusjon! :cheers:

PR 2221 Blue Water fra 60-tallet

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det for bli en treffdiskusjon!  :cheers:

PR 2221 Blue Water fra 60-tallet

hehe dette vekker minner, husker ikke PR nummeret mitt da.

Men jeg er da registrert et sted!

Og kallenavnet var smekkert: Air Wolf :rolleyes:

Jaja, var bare 16

Antenna står på husmøne enda så jeg kan bare koble til radioen :cool:

Men jeg har ikke kallenavn i båten!

Jeg hadde også pappirer på w.t for ca 100 år sia .Veit ikke hvor dem har blitt av eller hva det var . Har nå w.t i båten idag jeg da , kjekk å ha når vi kjører sammlet flere pluss at det finnes jo dem som ikke har fått seg vhf enda da . Men uannsett er det kansje bedre og prate sammen på tur med w.t så det ikke blir for mye vås innpå vhf'n :wink:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

PR radioen var god å ha, men jeg er glad vi har VHF idag.

Tidlig på 80 tallet lånte vi en båt i Danmark, og det eneste som var ombord av typen "moderne elektronikk" var en PR radio. Vi fikk problemer. En celle på batteriet tok kvelden, og det gjorde også motoren. Så lå vi der å rulla, usikre på posisjon et eller annet sted utenfor Assens, og med stadig dårlige sikt.

PR radioen virket selv om vi bare hadde 9 volt, og jeg satte igang med å tilkalle hjelp. Vi fikk etterhvert noen svar, men disse danskene forsto ikke hva jeg snakket om, så det var nokså frusterende. Det var tydlig at de jeg snakket med ikke var båtfolk, men radioamatører som satt trygt hjemme i stua. Den ene dansken etter den andre ga opp når han ikke forsto, og til slutt var det ingen som gadd å svare oss. Strømmen var også i ferd med å ta slutt.

En hollandsk seilskute paserte nokså nær, vi ropte og vinket, men ingen reaksjon. Sjøsyke unger

og alt hulter til bulter i de store dønningene.

Gjorde et siste forsøk på PR radioen, og fikk endelig kontakt med en danske som forsto hva jeg sa, og som var villig til å hjelpe oss. Dansken bodde på en campingplass, og han fikk etterhvert satt oss i kontakt med en lokal redingsbåt i Assens.

Halve byen sto på brygga da vi ble tauet inn, så det var tydlig at mange hadde hørt hva som foregikk på PR radioen, men man kan undres på hvorfor de ikke var mer hjelpsomme.

Har nå w.t i båten idag jeg da , kjekk å ha når vi kjører sammlet flere pluss at det finnes jo dem som ikke har fått seg vhf enda da . Men uannsett er det kansje bedre og prate sammen på tur  med w.t så det ikke blir for mye vås innpå vhf'n  :wink:  Tine II 

Jess! Og nettopp derfor monterer jeg WT i båten igjen :yesnod::yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...