Noflow Startet 26.September.2011 Link til dette innlegget Startet 26.September.2011 heisann. kjøpte meg båt i dag og på vei hjem bestemte motoren seg for å gi seg. lå på omlag 4000 omdr når den plutselig dabbet helt av og gikk på tomgang. slapp opp gassen for å se at det står "CHECK ENGINE" på turtellern. motoren gikk også veldig lavt på turtallet. kun omlag 400 omdr +/- prøvde å gi forsiktig gass igjen og da døde den helt. hva kan ha skjedd?! Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 (redigert) Hvis du husker blinke sekvensen til check engine lampa kan jeg gi deg feilmeldingen. De 3 siste feilmeldingene er lagret så du trenger bare å skru på tenning for så og notere ned sekvensen(e). Redigert 26.September.2011 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 den blinker 3 ganger etterfult av kort pause for å så blinke 2 blink - 3-2 altså. ringte en suzukimekaniker og han sa at det ofte pleide å være tennpluggene som var gått når den blinket, ellers var det noe tull med innsuget. har kjøpt nye tennplugger nå, så får se på det senere i kveld. :) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 den blinker 3 ganger etterfult av kort pause for å så blinke 2 blink - 3-2 altså. ringte en suzukimekaniker og han sa at det ofte pleide å være tennpluggene som var gått når den blinket, ellers var det noe tull med innsuget. har kjøpt nye tennplugger nå, så får se på det senere i kveld. :) Da er nok mekanikeren litt på vildspor her. Det koden du ser er nemlig MAP sensor 2 feil, dvs at passasjen under sensoren i manifolden er tett( kan lett stakes opp med WD strå) Sensoren kjennetegnes av 3 ledere og sitter på toppen av innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 28.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 okok. så er bare å prøve å finne tak i en pianotråd el. og prøve å få det åpnet igjen? får prøve på det senere i dag! prøvde i går å starte etter pluggbytte, da startet den med en gang, men gikk ikke et sekund. så den tenner som bare det, men går ikke. tenkte bare tett vannutskillerfilter jeg da. men skal prøve det du foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Synes det var rart at en mekaniker setter feilkoden i sammenheng med plugger. Dette fordi feil på høyspentsia, dvs etter coil normalt ikke kan overvåkes av diagnosesystemet på motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 28.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 var ute å kikket etter denne passasjen. slet med å finne ut hvor den var. hadde vært fint om noen kunne vist på bilde? kan legge inn bilder av motoren her rundt lunsjtider om det ikke ligger noe på nettet :) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 28.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 (redigert) hvor? Redigert 28.September.2011 av dal-z (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 (redigert) Skru ut de to skruene som holder så ser du passasjen. Redigert 28.September.2011 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 28.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 har nå hatt av sensoren, sprava elektrospray på kontaktene og prøvd å stake gjennom med en liten ledning, kjentes ikke ut som det var noe hindring der, så kan hende det er selve sensoren som har svikta da? skal få båten ut til forhandler senere der jeg skulle få prøve med en annen sensor :) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 28.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 fikk ikke kjørt ut båten i dag, men tenkte jeg skulle sjekke en ting, og det var bensintilførsel. tok av bensinslangen, satt ene nøkkelen inn og pumpet bensin på pumpa. ingenting kom ut! kan det være vannutskillerfilteret som er gått vrang? hvordan får jeg det av? prøvde litt i sta, men det satt noe hinsides. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Hvis ikke bytte av sensor hjelper så er et klassisk triks er å kople til en annen bensintank og prøve da.... Virker den da så er jo motoren i orden og du må lete et annet sted. Et "idiot" spørsmål: har du bensin igjen på tanken ifølge måleren? Det kan også skje at nivået i tanken viser feil... Er det lufting i tanken? Ingen manuell greie som må åpnes? Har din motor elektrisk bensinpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 29.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 fikk sett litt mer på båten i dag og prøvd med annen tank, vi fant da fort ut at det var bensintilførsel, som mistenkt. etter litt prøving og feiling viste det seg at slangen som suger opp bensin nede i tanken var falt av. fikk byttet den og alt er nå i skjønneste velstand. alarmen forsvant også da etter ca 20 sek gange. :) takk for tipsene folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Skjønte det nok, en Suzuki DF-motor oppfører seg sjelden slik! Grommeste motor! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 30.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 ja, etter 2 flotte dager på sjøen har jeg skjønt at dette er en virkelig god motor, storfornøyd! :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.