Jump to content

Meningsløst med oljeskift!

Johannes

Recommended Posts

Leser på nettugaven til Båtmagasinet at tradisjonelt oljeskift på en dieselmotor er meningsløst.

I redaksjonell form kan de fortelle at: " Det er meningsløst å suge ut motoroljen, for deretter å fylle ren olje inn i en skitten dieselmotor. Etter bare noen få minutters gange er oljen igjen svart."

Løsningen er et nytt lurium som altså fører til meningsfulle oljeskift.

Videre kan de i samme høyverdige artikkel informere oss om at diesel nå er tilsatt biodiesel, siden denne er hygroskopisk må det tilsettes et annet lurium for å fjerne vann og hindre dieseldyr.

Fint det, men er det nå tilsatt biodiesel i avgiftfri diesel?

Synes det blir ganske så fjollete fra Båttmagasinet å legge frem denne reklamen som redaksjonelt stoff.

Her er en link til artikkelen

Helt nederst står det "(pressemelding)" i parantes, mulig de mener det er tilstrekkelig alibi til at de ikke behøver å ta stilling til innholdet.

Men at båtmagasinet trykker dette sludderet som en artikkel uten å utfordre disse påstandene er ganske så sløvt.

Har sendt en mail til båtmagasinet og informert om at artikkelen er kommentert her.

Redigert av Johannes (see edit history)

Takker Finnmarken og Worry II, var ikke klar over at den var kommentert tidligere.

Mailen er allerede sendt, men hvis Båtmagasinet tar turen innom tråden finner de linken til forrige tråd hvor kobling er kommentert.

Synes det er pussig at norges største båtmagasin velger å gjøre sånn. Få jo bare håpe de ikke tar betalt for det...

Redigert av Johannes (see edit history)
Fint det, men er det nå tilsatt biodiesel i avgiftfri diesel?

At det ikke skal betales veibruksavgift på diesel til bruk i båter betyr ikke nødvendigvis at den ikke inneholder bio-diesel.

Sakset fra statsbudsjettet:

I 2010 er veibruksavgiften på autodiesel 3,56 kroner per liter for svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel), 3,61 kroner per liter for annen mineralolje og 1,78 kroner per liter biodiesel.

Avgiftsgrunnlaget for autodiesel ble utvidet til å omfatte biodiesel fra 2010, men med halv sats. Samtidig ble det varslet at avgiftssatsen skulle økes til nivå med avgiftssatsen på mineraloljebasert diesel i 2011. Innføringen av avgiften ble blant annet begrunnet med at også biodiesel medfører eksterne kostnader og at den samlede omsetningen av biodrivstoff blir regulert av omsetningspåbudet. Omsetningspåbudet for biodrivstoff ble økt fra 2,5 til 3,5 volumprosent fra 1. april 2010. Det foreslås inntil videre å beholde halv avgiftssats for biodiesel, og avgiften blir derfor kun prisjustert fra 2010 til 2011.

Her hva Statoil sier om anleggsdiesel, riktignok en uttalelse fra 2010:

"Vanlig diesel og anleggsdiesel

Det som gjør diesel ekstra komplisert, er at det finnes to typer diesel på markedet - "vanlig diesel" og anleggsdiesel.

Anleggsdieselen - ofte kalt "røddiesel" eller "grønndiesel" - inneholder ikke biodiesel. Anleggsdiesel er fritatt for avgifter og er - som navnet tilsier - forbeholdt maskiner og kjøretøyer som ikke er ment for veitrafikk.

Den vanlige dieselen - den som er ment for biler, lastebiler, busser og andre kjøretøyer som går ute på veiene - er derimot tilsatt noen prosent biodiesel.

Biodiesel kan oksidere, noe som innebærer en ekstra risiko for vanlig diesel "

Etter hva jeg har lest selger noen marinaer "autodiesel" med tilsatt farge- og sporstoff og kan da selge lavsvovel diesel uten veibruksavgift og det forenkler logistikken ved at samme tankbil kan levere både på bensinstasjonen og til marinaen. Tildligere var dette uproblematisk men med dagens lovpålagte innblanding av biodiesel i autodiesel kan dette føre til problemer for fritidsbåter ref. injektor havarier og dieseldyr m.m.

Jeg overhørte en samtale mellom en marina bestyrer og selger på tankbil fra Statoil som fyllte 5 kbm diesel, selger sa

at denne dieselen ikke inneholder biodiesel som du får på besinstasjoner.

Mulig jeg hørte feil, men det skulle bety at diesel solgt til marinaer ikke inneholder biodiesel.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Nei, det betyr at denne lasten på 5 kbm ikke inneholder biodiesel. Marinaer kan kjøpe hva de vil som lovlig kan selges som diesel. Den kan inneholde mye eller lite svovel, mye eller lite (ikkenoe) biodiesel, mye eller lite vann..... Norsk petroleumsinstitutt har standarder for drivstoff som oljeselskapene forholder seg til, men hva du og jeg kjøper på en marina kan være ymse. Jeg antar at forhandlere plikter å ha teknisk- og hms-datablad for sine oljeprodukter som du kan lese før du handler.

Hovedgrunnen til at jeg sa opp abonnementet på Båtmagasinet var nettopp den dårlig skjulte koblingen mellom reklame og "redaksjonelt" småstoff.

Jeg må si jeg har sluttet helt å kjøpe norske båtblader. Jeg synes det er ikke veldig mye matnyttig. Jeg bruker litt de åpen tilgjengelige websidene til seilas og seilmagasinet til å følge med på arrangement og slikt og lese den ene eller andre artikkelen der.

Engelske båtmagasiner derimot har jeg sansen for. Har abonnert elektronsik på både "Practical Boat Owner" og "Yachting Monthly" og gleder meg hver gang de dumper ned på PCen min.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Etter hva jeg har lest selger noen marinaer "autodiesel" med tilsatt farge- og sporstoff og kan da selge lavsvovel diesel

Dette tror jeg er feil. Hvis dieselen er tilsatt farge er det pr. definisjon snakk om produktet "anleggsdiesel". Der er det altså ikke tilsatt biodiesel.

Når det er snakk om "Autodiesel" vil det normalt alltid være tilsatt biodiesel.

Og for de som faktisk fyller "autodiesel" på båten er det sånn sett viktig å være oppmerksom på.

Hvis du kjenner til konkrete tilfeller av farget "autodiesel" tilsalgs på marinaer som avgiftsfri diesel vil jeg svært gjerne vite hvor det er de har et slikt tilbud.

Jeg er blitt fortalt at anleggsdieselen er tilsatt biodiesel om sommeren, men ikke om vinteren.

Når vinterdieselen på 24°C uten parafin (og uten biodiesel)kommer om få uker skal jeg fylle gårdstanken til randen.

Er også blitt forsikret om at marinadiesel er fri for biodiesel, men dette er jo bare noe jeg er blitt fortalt........

Hvis du kikker på databladene for anleggsdiesel fra de ulike oljeselskapene tror jeg ikke du finner noen med tilsetning av biodiesel.

Norsk Bioenergiforening (NoBio)har imidlertid foreslått en innblanding av biodiesel også i anleggsdiesel fra 2012, men nå er NoBio en interesseorganisasjon og det er mange forhold som taler mot slik innblanding.

Dette er forhold som våre venner i Båtmagasinet burde beskjeftige seg med....

En liten honnør til Båtmagasinet synes å være på sin plass.

De svarte kjapt og utfyllende på min e-post hvor jeg gjorde de oppmerksom på at jeg hadde omtalt Båtmagasinet i denne tråden. De er enig i at den aktuelle saken ikke er god og imøtegår samtidig noen av påstandene som fremkommer i tråden.

Så kan man være enig eller uenig, men det er uansett flott at de responderer.

:thumbsup:

Klipper inn e-posten under:

Hei!

Takk for innspill.

Jeg er helt enig med deg at denne saken var for dårlig merket.

At dette var en pressemelding skulle stått øverst i artikkelen der vi vanligvis har byline. (I stedet for nederst)

Produktet er ikke testet av oss, og vi kan heller ikke gå god for alt som blir skrevet. Vi har imidlertid ikke anledning til å teste alle produkter vi får tips om.

Det ville likevel vært feil å ikke omtale dem.

Det er derfor viktig for oss å presisere at dette er en pressemelding, som riktignok er noe moderert av oss.

Det er også viktig å få frem at Lütken aldri har vært annonsør hos oss.

Vi kjenner firmaet, og mener de er meget seriøse. Einar Noreng likeså. Men vi kjenner ikke produktene som her blir omtalt.

At det loves full garanti og pengene tilbake er også med på å bygge opp om seriøsiteten til firmaet.

Vi har selvsagt ikke mottatt penger for å ”trykke” pressemeldingen. Det har vi aldri tidligere gjort, og det kommer vi heller aldri til å gjøre.

At enkelte på Båtplassen mener vi har koblinger mellom reklame og redaksjonelt stoff, får virkelig stå for deres regning.

Men produktet er interessant, og vi håper og tror at flesteparten av våre lesere er like våkne som dere på Båtplassen, og stiller seg kritiske til det meste vi skriver.

Vi trenger tilbakemeldinger for å bli bedre.

I dette tilfellet har vi ikke vært kritiske nok. Det beklager vi.

Mvh.

Lars Kristian Larsen

Journalist - Båtmagasinet

Mob: +47 905 78 2 79 | www.batmagasinet.no | lars.kristian.larsen@aller.no

- Båtglede hele året

Vel, dette blir bare merkelig lesning. Jeg er selvsagt enig med deg Johannes i at det var bra med kjapt svar, men svaret er jeg mildt sagt "fortumlet" over.

Greit nok å si at de ikke har mottatt penger for å trykke det de nå kaller for en pressemelding og at de aldri har gjort noe sånt tidligere heller. Jeg får bare håpe det er sant, men jeg tillater meg å tvile.

Hvor vanlig er det å trykke pressemeldinger som i virkeligheten er reklame for et produkt? Jeg har heller aldri hørt om at et firma sender ut en pressemelding som en redaksjon modererer. Hva slags pressemelding er det? Jeg har aldri hørt om at en redaksjon har modererer pressemeldinger.

Båtmagasinets journalist skriver at de kjenner firmaet og mener at de er meget seriøse, også Einar Noreng. Samtidig sier de at de ikke kan gå god for alt som står der og at de ikke kjenner til produktet. :confused: Dette virker mildt sagt merkelig. Et kjent seriøst firma kan altså levere Båtmagasinet en pressemeldig som skryter produktene sine opp i skyene? Også trykker de denne?

Jeg kan ikke påstå at Båtmagasinets journalist Lars Kristian Larsen lyver. Kanskje er det slik at journalisten ikke har innsyn eller oversikt? Jeg vet ikke. Svaret som er limt inn her virker ihverfall bare merkelig. Hvilket medium sier rett ut at de vil være mikrofonstativ for firmaer de kjenner og mener er seriøse?

Redigert av finnmarken (see edit history)

Jeg har aldri hørt om at en redaksjon har modererer pressemeldinger......

Samtidig sier de at de ikke kan gå god for alt som står der og at de ikke kjenner til ....Et kjent seriøst firma kan altså levere Båtmagasinet en pressemeldig som skryter produktene sine opp i skyene? Også trykker de denne?

Helt enig, finnmarken ! Det lukter rart det her.. Vi får gå ut i fra at de merker artikkelen på top neste gang som "Pressemelding", om det er rekame de mottar ! Det er et minimuskrav for leseren å vite !

Redigert av Worry II (see edit history)

Hvor vanlig er det å trykke pressemeldinger som i virkeligheten er reklame for et produkt?

Akkurat det er vel nokså vanlig i mange bransjer. Hvis en leverandør/importør sender en pressemelding om et nytt produkt, ny modell osv. til et fagblad, så er det da reklame. Hvorvidt den enkelte redaksjon modererer slike pressemeldinger aner jeg ikke. Kall det informasjon, men det er reklame.

Jeg jobber selv med import i en helt annen bransje enn båt/motor, og denne metoden brukes hele tiden.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Vel, det virker merkelig synes nå jeg. At er redaksjon modererer pressemeldinger er nytt for meg. At magasiner, ukeblader og evt aviser trykker disse ukritisk har jeg heller ikke fått med meg. Kan du nevne eksempler på noe sånt Key Freak?

Det vi imidlertid ser mye av er anmeldelser/tester av ulike produkter, men når jeg leser anmeldelser og tester så regner jeg jo med at ikke selgeren har skrevet disse. Når man skal tolke et budskap er det helt essensielt å vite hvem som står bak. Dersom NAF har testet bruktbilen og sier at den er i god stand, så legger vi jo litt mer mer vekt på det enn det bilselgeren sier.

I dette tilfelle blir det etter min mening helt meningsløst å lese i et blad at det er meningsløst å bytte olje uten først å bruke dette "luriumet". Særlig når man får lese i en mail fra journalisten at de ikke kan gå god for det som står der og at de ikke har testet produktet :confused:

Vel, det virker merkelig synes nå jeg. At er redaksjon modererer pressemeldinger er nytt for meg. At magasiner, ukeblader og evt aviser trykker disse ukritisk har jeg heller ikke fått med meg. Kan du nevne eksempler på noe sånt Key Freak?

Selvsagt ikke aviser og generelle ukeblader (sistnevnte leser jeg forøvrig ikke). Men i min bransje (musikkinstrumenter) kan man sende inn pressemeldinger tl fagbladene. Og kommer de på trykk er det reklame i mine øyne. Jeg forstår at du oppfatter det annerledes.

Og hvordan kan du vite at en redaksjon ikke modererer en pressemelding? Da må du jo ha lest originalen.

Hvis jeg sender en pressemelding til Musikkpraksis, og de modererer den fordi de kanskje synes at teksten er "litt for mye", så er det helt greit for meg. Så lenge de ikke forandrer på fakta uten evt. å sjekke først. Kommer det på trykk er det gratis reklame.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Nå har de flytta «Pressemelding fra Lütken & Co. AS» til toppen, så da fremgår det vel tydeligere at dette ikke er redaksjonelt stoff. At Lütken &co har fått en helside gratisreklame er jo bare helt genialt, det hadde ikke jeg gitt bort hvis jeg var et båtmagasin ...

..." Det er meningsløst å suge ut motoroljen, for deretter å fylle ren olje inn i en skitten dieselmotor. Etter bare noen få minutters gange er oljen igjen svart."...

På min motor holder oljen seg blank og gjennomsiktlig i 30 - 40 timer etter oljeskift, selvfølgelig gradvis mørkere. Men, så får jeg også ut omtrent alle de 20 literne som er på.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...