Jump to content

Årlig småbåtavgift, kr 100?

Hanto

Recommended Posts

I Fedrelandsvennen i dag, så leser jeg at når Redningsselskapet overtar småbåtregisteret i 2006 så blir det innført årlig avgift for småbåter. Når Ingvar Johnsen blir spurt om han kan love at avgiften ikke blir økt, så svarer han: Vi har ikke ambisjoner om å gjøre noe mer ut av dette, og ser for oss at prisen på 100.- kommer til å gjelde. :wacko: :wacko: :wacko: Jeg blir j...... provosert!!!

Når det gjelder dumme skattebetalere så tenker de antagelig slik:

Mathematical proof that if you are stupid you will be rich:

Knowledge = Power

Time = Money

As everybody knows :

Power = Work / Time

Replace Knowledge med Power, and you get:

Knowledge = Work / Time

And as Time = Money :

Knowledge = Work / Money

Solution will then be taking Money into consideration:

Money = Work / Knowledge

This proves when Knowledge are getting close to zero, Money will increase almost without limits, independent of the amount of Work.

Conclusion:

The less you know the more you gonna make. If you didn`t understand the formula it proves you are stupid and in the riskzone for getting filthy rich !

I Fedrelandsvennen i dag, så leser jeg at når Redningsselskapet overtar småbåtregisteret i 2006 så blir det innført årlig avgift for småbåter. Når Ingvar Johnsen blir spurt om han kan love at avgiften ikke blir økt, så svarer han: Vi har ikke ambisjoner om å gjøre noe mer ut av dette, og ser for oss at prisen på 100.- kommer til å gjelde.  :wacko:  :wacko:  :wacko: Jeg blir j...... provosert!!!

Jeg ser for meg at Redningsselkapet nok kommer til å miste en del av sine eksisterende medlemmer hvis dette blir gjennomført. Slike holdninger som de viser gjennom dette bidrar i alle fall ikke å styrke deres omdømme! Så jeg tror nok at flere enn meg har begynt å vurdere om de virkelig skal være med på å støtte dette. Men når det er sagt så gjør de jo veldig mye bra også da, selv om jeg føler at vurderingsevnen har sviktet litt når det gjelder småbåtregisteret. Så vi får se hvordan det går. Men jeg kan vanskelig se at NSSR skal komme styrket ut av dette...:sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig!

dette er igjen et bevis på at alle "gode og velformulerte" argumenter fra det offentlige om registre, er kun et skalkesjul på å inndra mer penger på oss dumme ærlige skattebetalere

Helt enig her hvis du skifter ut "det offentlige" med "Høyre og Fremskrittspartiet". For det var de som argumenterte om at registeret skulle privatiseres. Hvorfor? Jo, bl.a. for å unngå at folk blir pålagt unødvendige avgifter. Og så var det nettopp ekstra avgifter vi fikk! Ha, ha, molbopolitikk! :headbang:

Vet ikke om jeg har skjønt poenget men skal Redningstjenesten ta 100,- for å registrere småbåter i sitt register :confused::confused:

I så tilfelle bør vel dette styrke Redningstjenesten??????

Mer penger i kassa, mer igjen til oss???????????????????????????? eller er jeg på jorde og kankje på feil jorde :confused::confused:

Hvis Redningstjenesten får penga går de jo ikke til staten................

Rett meg hvis jeg har forstått feil :headbang::headbang:

:santa:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Hei alle båtfolk

Se positivt på dette register, om redningselskapet tar 100.- penger i året for å holde dette oppdatert så er jeg sikker på dette er den orginisasjonen som vi er sikker på "gir" noe tilbake til båtfolket, spesielt i forhold til andre som ville drive registeret.

Tenk nytteverdien og betal med glede...... både medlemskap og avgiften vi har rå til det (nesten to halvliter mindre i sesongen for avgiften!!!!)

Det er ikke summen av antall kroner som teller i denne sammenhengen men prinsippet med at en ny "årsavgift" blir innført.

Men er ikke dette registert frivillig da????????

Og så blir det vel noe rimeligere forsikring iallefal har jeg det :yesnod:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Men er ikke dette registert frivillig da????????

Frivillig for de som ligger i småbåthavn som ikke krever det.

Frivillig for de som ikke har forsikringselskap som krever det. (GjensidigeNor som jeg bruker nå krever det. Brukte if på en båt som jeg solgte i høst og de krevde det også). Så om jeg velger å holde på mitt selskap er det "frivillig tvang".

Båten har sin faste plass i hagen.......

Vet ikke om jeg har skjønt poenget men skal Redningstjenesten ta 100,- for å registrere småbåter i sitt register :confused:  :confused:

I så tilfelle bør vel dette styrke Redningstjenesten??????

Mer penger i kassa, mer igjen til oss????????????????????????????  eller er jeg på jorde og kankje på feil jorde :confused:  :confused:

Hvis Redningstjenesten får penga går de jo ikke til staten................

Rett meg hvis jeg har forstått feil :headbang:  :headbang:

:santa:

Om du betaler avgift til Staten og Staten gir tilskudd til NSSR eller om du betaler direkte til NSSR er i og for seg likegyldig. Uansett hvordan man ser på dette så er det en årlig avgift som snikinnføres, og da med et så lavt årlig beløp at de håper folk flest ikke gidder å reagere. Når dette så er vel etablert etter et par år så er det på tide å begynne å stramme tommeskruen. Båtfolket skal straffes for sine prioriteringer.. Det er jo fascinerende å se at NSSR innfører det som nettopp var hovedankepunktet mot et offentlig båtregister, nemlig beskatning av det å ha båt! Så konklusjonen må vel være at vi har latt oss lure igjen, på tross av alle uttalte gode intensjoner med skiftet.

Saken slik jeg ser det er altså ikke om vi har råd til en hundrelapp i året eller ei, men derimot vi om synes det er greit om det blir innført en ny "veiavgift" på sjøen. Denne avgiften har ingenting med kostnader knyttet til vedlikehold av registeret å gjøre, da det nåværende registeret faktisk går med overskudd UTEN denne avgiften og faktisk også uten statlige tilskudd, kun ved hjelp av omregistreringsavgiften. Så dette er kun en metode for Staten å unngå å betale støtte til NSSR for å kompensere for bortfallet av spilleinntektene. La båtfolket betale, de har jo så god råd likevel... SLEIPT, sier nå jeg :headbang::headbang::headbang:

Og svært skuffende at NSSR, som skal være en av båtfolkets fremste støttespillere, ukritisk inngår et slikt samarbeid som helt klart ikke er til deres medlemmers fordel. Snakk om å dolke sine egne i ryggen... :nono:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om du betaler avgift til Staten og Staten gir tilskudd til NSSR eller om du betaler direkte til NSSR er i og for seg likegyldig. Uansett hvordan man ser på dette så er det en årlig avgift som snikinnføres, og da med et så lavt årlig beløp at de håper folk flest ikke gidder å reagere. Når dette så er vel etablert etter et par år så er det på tide å begynne å stramme tommeskruen. Båtfolket skal straffes for sine prioriteringer.. Det er jo fascinerende å se at NSSR innfører det som nettopp var hovedankepunktet mot et offentlig båtregister, nemlig beskatning av det å ha båt! Så konklusjonen må vel være at vi har latt oss lure igjen, på tross av alle uttalte gode intensjoner med skiftet.

Saken slik jeg ser det er altså ikke om vi har råd til en hundrelapp i året eller ei, men derimot vi om synes det er greit om det blir innført en ny "veiavgift" på sjøen. Denne avgiften har ingenting med kostnader knyttet til vedlikehold av registeret å gjøre, da det nåværende registeret faktisk går med overskudd UTEN denne avgiften og faktisk også uten statlige tilskudd, kun ved hjelp av omregistreringsavgiften. Så dette er kun en metode for Staten å unngå å betale støtte til NSSR for å kompensere for bortfallet av spilleinntektene. La båtfolket betale, de har jo så god råd likevel... SLEIPT, sier nå jeg :headbang:  :headbang:  :headbang:

Og svært skuffende at NSSR, som skal være en av båtfolkets fremste støttespillere, ukritisk inngår et slikt samarbeid som helt klart ikke er til deres medlemmers fordel. Snakk om å dolke sine egne i ryggen...  :nono:

Jeg sier meg helt enig og nekter å godta denne nye avgiften.

Jeg er medlem i redningsselskapet og har vert det i mange år, jeg er også medlem i knbf.

Disse koster noe i året men det er helt frivillig.

De sier at registeret er frivillig, men det er nå.. om et par år når de ser at verdien av registeret ikke er verd noe uten at alle er med. Ja da blir det sikkert påbudt å registrere båten, og avgiften økes jevnt å trutt.

De sier at registeret er frivillig, men det er nå.. om et par år når de ser at verdien av registeret ikke er verd noe uten at alle er med. Ja da blir det sikkert påbudt å registrere båten, og avgiften økes jevnt å trutt.

Hei b-e-p :seeya:

Jeg har stor forståelse for dine bekymringer. Så lenge registeret er frivillig vil selvfølgelig interessen for å stå i registeret synke proporsjonalt med kostnadene. Verdien av registeret er også proporsjonal med oppslutningen. Det som også bekymrer meg er at finansminister Foss har presisert at det ikke er stillet noen krav til størrelsen på eventuelle gebyrer i vilkårene som ble stilt til til Redningsselskapet. Som kjent får Redningsselskapet støtte fra Staten på i overkant av 50 mill. kr. Jeg frykter at politikerne vil kunne si at Redningsselskapet nå har fått en "lukrativ" forretning fra Staten. Til gjengjeld kan Staten redusere tilskuddet til Redningsselskapet med beskjed om at de får hente inn tapte inntekter gjennom gebyrer fra båtregisteret. Som jeg har sagt før; jeg frykter at dette blir en tap/tap situasjon for både samfunnet, Redningsselskapet og båtfolket. På den annen side ville det glede meg stort hvis jeg tar feil...

Hilsen Syvert :confused:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...