Jump to content

Hvor detaljert er forhåndsinstallert Navionics bakgrunnskart?

HelgeO

Recommended Posts

Skal hente ny båt med Simrad NSS 7 kartplotter om et par dager. Lurer på hvor detaljert bakrunnskartet er på denne plotteren? Er det greit nok til vanlig navigering eller må jeg kjøpe inn Navionics Platinum+ XL for å se alle holmer og skjær?

Tar uansett papirkart med meg, men er etterhvert blitt så vant til å ha kartplotter at jeg sikkert vil føle meg rimelig lost - bokstavelig talt - om jeg ikke får skikkelig kart på skjermen også.

Helge O

På min plotter (Raymarine A57 tror jeg den heter) er det forhåndsinnstallerte kartet godt nok. Viser alle detaljer ned til 10 meter, men under slike dypder er det ingen detaljer (noe som ikke betyr noe for meg). I tillegg er det endel navn på land osv som mangler. Fungerer utmerket som navigasjonshjelpemiddel (selvfølgelig sammen med papirkart). Fyrsektorer, staker, grunner, skvalpeskjær, undervannskjær, dybder (ned til 10 m)osv vises godt nok....

Mulig andre produsenter ikke har like detaljerte kart som basis?

Redigert av Rotax (see edit history)

Jeg har Simrad NSE12. Denne kommer med navionics Silver preinstallert. Jeg så ikke stor forskjell mellom dette og min Navionics Platinum + brikke. Men, jeg kjøpte løs kartbrikke for å få tilgang til mere informasjon samt et års oppgraderinger på Internet (www.navionics.com).

Kartplotteren leser fra sin interne "disk" (80GB) for NSE12, men henter inn informasjon fra en kartbrikke om den finner andre eller nyere filer. Fungerer sømløst og veldig bra!

Når jeg leser om NSSxx på nettsidene til Simrad, så ser det ut som den fungerer på samme måten.

(Simrad vinner markedsandeler om dagen, ser at f.eks. Princess Yachts har valgt Simrad som standard Navigasjonselektronikk (Kartplotter, Radar, Autopilot, VHF ++)

Har Raym E90W og den kom også med europakart preinst, og jeg seilte hjem fra Frankrike uten problem.

Det viser alt ned til 10 meters dybde, men ikke videre.(der er det jo mer en dypt nok)

Så du klarer deg helt fint med det, Du skal da ikke rote inne blandt holmer og skjær i ukjent favnann på denne tiden av året.

Kjøp heller Gold eller Plat, kart uti Mai mnd neste år da er siste versjoner kommet ut. (normalt)

Simrad sin plotter mer bedre, og raskere.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Er enig med dem som ikke ser så stor forskjell på "silver" (preinnstallert) og de tilkjøpte kartene. Har Raymarine A50D, kjøpte Navionics Gold og ble skuffa. Er ikke mere dybdeinfo, men noe mere detaljer, som bryggeanlegg og sånn. Har heller ikke sett noen nye skjær/grunner. Mulig at "Platinum" har mere dybdeinfo, er ikke særlig nyansert når alt dypere enn 10 meter har en farge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...