Sjøogvind Startet 27.September.2011 Link til dette innlegget Startet 27.September.2011 Har ikke vært i båten på to måneder nå, men skal ut å fange krabber nå. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 ja det kan brukes Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv24! Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Uten tvil ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Kanskje en ide at moderator kaster denne sjøogvind ut av forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 hva med bensin som er over 1 år gammel, bør den brukes eller kastes? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Kan en måndes gammel bensin brukes? Hva blir neste tråden, Sjøogvind? Kan tre måneder gammel bensin brukes? Og for å ha sagt det: Bensin går ikke ut på dato. Den kan miste piffen over tid. Jeg har en Landrover 109 x-mil som brukes til interntransport på gården en ytterst skjelden gang. Sist gang det ble fyllt bensin på denne var i 2001. Den starter fremdeles.... Tror problemet med "slapp" bensin helst forekommer på små totaktere, og har nok mer med at den er blandet med 2-takts olje. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Mouche Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Sjøogvind - alvorlig talt; du startet en tråd 30.8.2011 18.55 med titel "Hvor lang holdbarhet har bensin" og stilte spørsmålet om "En måned gammel bensin kan brukes." Du fikk svar så det burde holde! Vanskelig å ta deg alvorlig, og vil anbefale deg å tenke deg om en gang til før du åpner en tråd for det har du gjort ofte, og for å være ærlig; en del av de kan du latt være å starte, men heller søke svar på selv hvis du er interessert i det da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 ...Vanskelig å ta deg alvorlig, og vil anbefale deg å tenke deg om en gang til før du åpner en tråd for det har du gjort ofte, og for å være ærlig; en del av de kan du latt være å starte, men heller søke svar på selv hvis du er interessert i det da? Enig her,alternativt kan man bare overse denne antatte "trollinga" så "dør" det av seg selv. Noen spørsmål er faktisk så dumme at de ikke burde vært stilt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Tranen2 Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 ....kan 2 år gammel bensin brukes? JAAAAAAAA! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Alvorlig talt; det eneste praktiske problemet med "gammel" bensin er hvis den er blandet med olje og når den står noen år vil noe av bensinen fordampe slik at bensin/olje blandingen ØKER i oljeprosent. Det er det ENESTE praktiske problemet. Jeg har brukt bensin som har vært over 20 år gammel. Ingen problem! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Arild81 Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Vel, om det er to-takts olje i bensinen så bli oljen forringet etterhvert, Er det fjor årets oljeblandet bensin skal man alltid dosere i litt ekstra olje. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Hei Har alltid hørt at bensin som står lagret i et halvt år mister "trøkket" jeg.. Har en rib, med 50hk Honda 4t liggende i Kroatia, den har 2 tanker på tilsammen ca 70 liter, lønner det seg her å fylle opp tankene før vinteren, eller tømme de mest mulig? Liker alltid å ha mest mulig bensin med meg, så det passer meg fint om jeg kan tanke dem helt fulle før vinteren, båten blir da liggende fra oktober til april... Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 1.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2011 Dette spørsmålet har vært stilt her ett utall av ganger. Om bensin kan brukes etter 1 - 2 og flere år, denne gang etter 2 måneder av alle ting. Hvorfor fyller eiere av veteranmotorsykler, biler, traktorer osv opp tanken med bensin før vinteren kommer? Først og fremst for å unngå kodens og vanndannelse i tanken, dette fordi dèt fører til rust. Skifter de bensinen til neste sommer? Nei, vil tro at de fleste tuter og i hvertfall kjører med den bensin som er på tanken når sommeren kommer, uansett hvilke kjøretøy de har. Det jeg lurer mest på er hvor man gjør av bensinen de som ikke kan bruke denne etter ett par måneder eller lengre tid..... Er jo i såfall ett spesialavfall. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2011 Turen med 2. mnd. gammel bensin gikk bra den. :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2011 Enig her,alternativt kan man bare overse denne antatte "trollinga" så "dør" det av seg selv. Noen spørsmål er faktisk så dumme at de ikke burde vært stilt. Jeg har aldri ment å trolle, så det så! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 3.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2011 Tranen har uansett et godt poeng, er den oljeblandet bør den ikke etter min mening brukes etter ett år, dette da smøreeffekten blir dårligere. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Arild81 Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 (redigert) Alvorlig talt; det eneste praktiske problemet med "gammel" bensin er hvis den er blandet med olje og når den står noen år vil noe av bensinen fordampe slik at bensin/olje blandingen ØKER i oljeprosent. Det er det ENESTE praktiske problemet. Jeg har brukt bensin som har vært over 20 år gammel. Ingen problem! Skal ikke være vanskelig, men tror ikke dette stemmer helt. Det er olje som er i bensinen som blir forringet. Og kan gi dårligere smøring. Men dette gjelder selvsagt bare når olja er blanda med bensinen. Men for å svare på tråden, klart at 2 mnd gammel oljeblanda bensin kan brukes. Men hvis man lagrer den over vinteren ville jeg personlig dosert litt ekstra olje i den bensinen. Redigert 4.Oktober.2011 av Arild81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Skal ikke være vanskelig, men tror ikke dette stemmer helt. Det er olje som er i bensinen som blir forringet. Og kan gi dårligere smøring. Men dette gjelder selvsagt bare når olja er blanda med bensinen. Hvorfor blir oljen forringet etter at den er blandet i bensinen? og dermed gir dårligere smøring... (antatt å gjelde etter en viss tid).. Kan du utdype dette litt, og gjerne med noen faglige referanser... da jeg trenger å oppdatere mine kunnskaper litt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lett match Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Jeg kan ikke forklare dette med formler, men et år oppdaget vi at det var mange klumper i bensinen. En 20 liters tank hadde overvintret med ferdigblandet bensin (2%) og da motoren ikke gikk skikklig om våren oppdaget vi klumper i bensinen. Om dette var grunnet olje vet jeg ikke, men bensinblendingen var ubruklig. Siden dette kun skjedde et år er erfaringen min at bensin (med eller uten olje) kan brukes etter 6 - 8 mnd. lagring, men jeg sjekker altid hvordan den ser ut før jeg bruker den. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Tanken må bare ristes grundig før bruk da oljen tenderer til å konsentrere seg mot bunnen ved lengre tids lagring. Den blir ikke borte eller dårlig. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
alma Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Hvis noen på sørlandet har tenkt å kaste 2måneder eller 2 år gammel bensin kommer jeg gjerne å henter den! Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Jeg hadde bekymret meg mere for alderen på bremsevæske, oljen på servo,en og automatkassen og filteret for de som har dèt på sine biler enn hva jeg ville ha bekymret meg om bensinen til outboarden og plenklipperen er 2 mnd eller ett år. Man kan bare spekulere i hvor titte intervaller noen har på skifte av disse ting? Hver 3 mnd?, ett par ganger mens man eier bilen, eller aldri? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Hver 3 mnd?, ett par ganger mens man eier bilen, eller aldri? Jeg går for siste alternativ! Veldig mange år siden jeg har skiftet gearolje eller bremsevæske på en bil. If it works, don't fix it ! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bay_liner Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Det er intervaller for skift av disse. Før var dette angitt i instruksjonsbøkene. Vann kan dannes i bremsevesker over tid. Calipere ødelegges av vann samt at om man bremser mye i gitte situasjoner ala ned Alpene kan vannet begynne å koke = miste bremsene totalt. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.