Jump to content

Humminbird


Kai G.

Recommended Posts

I går kom Maritimkatalogen! Så der at Humminbird har et "kombiinstrument" med betegnelse Matrix 55x/65x GPS. Er det slik å forstå at dette er kartplotter, GPS og ekkolodd i ett? Da må jo prisen på hhv. kr 5777,- og 6687,- være veldig bra? Noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Fikk tilbud på Humminbird 150 X (tror jeg det het- evt. SX). 1900 kr.

 

Er interessert i å høre om noen har erfaring med dette ekkoloddet?  :cool:

 

Prisen var med innvendig svinger. Dette er vel enklest å montere. Fordelen med hekksvinger, såvidt jeg forsto, er at man også kan få målt vanntemperaturen. Andres meninger? Har ikke så troen for å gjøre noen stor monterinsjobb utvendig......

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Noe av det nyttigste med ekkolodd er gruntvannsalarm og dette var iallfall tidligere så "krøkkete" implementert på Humminbird at det i praksis var ubrukelig.

 

Loddene husket ikke innstillingen etter å ha vært avslått, i tillegg var den eneste muligheten til å stenge av sirenen å slå alarmen av via flere menyvalg. Og det er selvsagt lett å glemme å aktivisere den igjen.

De som utviklet softwaren har neppe vært ombord i en båt... :cool:

 

Det man trenger er en silence knapp som slår av alarmen inntil man igjen kommer inn i et grunt område.

 

Noen som kan beskrive hvordan det fungerer på nye modeller?

Link to post
Share on other sites

Fikk tilbud på Humminbird 150 X (tror jeg det het- evt. SX). 1900 kr.

 

Er interessert i å høre om noen har erfaring med dette ekkoloddet?  :cool:

 

 

:crazy:Har selv hatt et Humminbird 150 i en båt jeg hadde 1999-01.

Det ble innkjøp hos en bilrekvisitaforretning i Tønsberg for kr.1600 med innvendig svinger.Enkelt å montere dersom du ikke har ti tommeltotter,bra monteringsanvisning.Dette gir dybdeangivelse.Fiskesymbolene som oppstår kan diskuteres ,jeg har ikke fått fisk pga av disse,men så har jeg erfaringsmessig dårlig med fiskelykke.

Jeg synes det var et godt hjelpemiddel til mitt behov....... et godt sjøkart og et ekkolodd for kontrollens skyld,og ikke minst som....sjekk mitt inlegg i denne tråden :  :diving  https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=375.

 

Jeg ser at Ingar har lagt inn svar her(alarmfunksjonen på 150'n har jeg ikke sjekket)  og hans innvendinger i den andre tråden kan du også godt merke deg .

Men  'noen liker dattera og noen liker mora'   løp å kjøp! :wink:

 

PS.... Beklager avsporingen Huwa26 , har ikke peiling på Matrix 55x/65xGPS.

Link to post
Share on other sites

På mitt Huminbird Wide Advanced Fishfinder (ca. 97 mod) har jeg bare positive komentarer. Jeg har ikke den løsningen som Ingar har erfarart ang. dybde-alarmen. Min piper høyt to ganger (tror jeg) for så å overlate til meg å skjekke dybden aktivt. Den husker også alle innstillingene for hver gang. Men feilen her kan være det lille batteriet/kondensatoren som skal huske instillingene mellom hver gang. Minnes jeg har lest at de bør holde 1-2 uker. Det samme finnes på nyere TV-er og video-spillere.

 

Men sant skal være sant....Det er et "billig" alternativ for hobby-brukeren. Men det duger mer enn nok for meg!

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg har den amerikansek utgaven av Humminbird 150. Dybdealarmen blir iallefall husket på denne mellom hver gang jeg bruker båten.

Jeg synes ikke det er så utrolig krøkkete å skru denne av og på, men en egen silence knapp vill vært en forbedring.

I USA betaler man rundt 90$ for et slikt instrument. Med dagens dollarkurs er man da nede i rundt 700,- NOK. Det er absolutt å anbefale for den som har muligheten.

 

Når det er sagt så har vel ikke spørsmålstilleren fått svar på det han lurte på. Nemlig kombinstrumentet som ble avertert på Maritim. Vel, jeg kjenner heller ikke til dette, men måtte bare kommentere Humminbird ekkoloddet som ble diskutert.

Link to post
Share on other sites

I USA betaler man rundt 90$ for et slikt instrument. Med dagens dollarkurs er man da nede i rundt 700,- NOK. Det er absolutt å anbefale for den som har muligheten.

 

.

Er dette en nettbutikk du tenker på ? Har du evt. en link dit? Hvordan blir det med toll og Mva og frakt på slikt. Normalt må man vel legge til det trodde jeg.

 

Anabelle :cheers:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Er dette en nettbutikk du tenker på ? Har du evt. en link dit? Hvordan blir det med toll og Mva og frakt på slikt. Normalt må man vel legge til det trodde jeg.

 

Anabelle :confused:

Prisen jeg nevnte forutsetter at man tar det med inn selv, eventuelt noen man kjenner tar det med inn. Så lenge verdien  er såpass lav kan man ta inn dette uten fortolling. Jeg tror det er verdier for opp til 5000,- man kan med uten å måtte fortolle.

M.a.o. spør noen du kjenner som frekventerer USA. Vær obs på at dybder o.l. gjerne går i fot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...