Jump to content

USA kan blokkere for GPS signaler ved krise

Sydvesten

Recommended Posts

Ta en titt her, dette får neppe innvirking for Europa, men hvem vet hva han George finner på

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article316531.ece

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er da ikke noe nytt det?

Neida, selv det norske forsvaret har utført test av "jamming" lokalt, selvfølgelig med forhåndsinfo i lokale media.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ta en titt her, dette får neppe innvirking for Europa, men hvem vet hva han George finner på

Ja visst Sydvesten,

Dette er enda en god grunn til å holde den tradisjonelle navigasjonskunnskapen vedlike - for selv George Bush skal ha problemer med å få stengt den magnetiske nordpolen :smiley:

Da kan det jo passe å ta med en påminnelse til dem som ønsker en oppfrisking av sine navigatørferdigheter:

Baatplassens båtførerkurs begynner snart - det er ennå ikke for sent å melde seg på.

:santcheers:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Når SA ble "slått av" av Bill Clinton, ble det introdusert en ny funksjon i systemet.

Før kunne SA kun slås av/på i hele systemet.

Nå kan den slås av/på i bestemte områder.

Jeg mistenker at det er det journalisten prøver å fortelle om.

Men, det er betenkelig at en mann skal sitte med bryteren.

Kanskje man skal begynne å fatte litt interesse for GLONASS.

Store Norske Kullseilingskompani.

Stol på GPS'en din. Men ha med kart og kompass også!

Er ikke uenig her, men skal ikke stole blindt på GPS, men iblandet litt sunn fornuft og litt informasjon om god gammeldags navigasjon så går det nok bra :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå er det vel ikke snakk om å slå signalene av eller på, men snarere om å kryptere hele eller deler av signalet slik at kun de med riktig nøkkel kan få ut korrekte data.

Såvidt jeg husker ble kryptofunksjonen slått av under den første gulfkrigen pga mangel på kryptoutstyr.

Når det gjelder jamming av GPS: http://www.avweb.com/news/avionics/182754-1.html

Men, det er betenkelig at en mann skal sitte med bryteren.

Slutt å klage. Vi skal være glad George Bush i det hele tatt lar oss få benytte GPS. Det er naivt å tro det Amerikanske forsvaret skal arrangere folkeavstemmning for å ta stilling til om GPS skal skrus av i deler av verden i en krisesituasjon. Dette systemet gjør USAs militære sterkere, og dermed verden tryggere. Det at sivile nordmenn kan benytte løsningen som supplement i tillegg til papirkartet er en bonus.

GPS er vel ikke lenger bare å anse for ett lands "eie", det er et internasjonalt system. Når salg av GPS og kartplottere gjøres til masseindustri og monteres i båter over hele verden, så er det noe som skurrer hvis en manns forgodtbefinnende avgjør om knappen for millioner av brukere plutselig bare kan "slås av" og vi ender bokstavelig talt på skjæret alle mann... Og når vi først er innenfor storpolitikken, så er det vel slik at uten kart som GPS-en kan orientere seg mot, så er det lite hjelp i GPS i seg selv, det er jo bare "signaler" fra oven, som må ses i forhold til et kart på plotteren. Etter hva jeg vet, så bygger bl.a. Bluechart på russiske kartdata, dermed er vi litt avhengig av også en annen tvilsom stormakt når vi dupper omkring på bøljan blå ... :sailing:

Ellers er jeg enig med de som sier at skulle det komme så langt at "bryteren" slås av, så har vi nok større problemer å hanskes med enn å komme oss i land med båten. Så jeg satser på at den står påslått i overskuelig fremtid!

(Om Bush har gjort verden til et tryggere sted de siste årene, kan saktens diskuteres, men kanskje ikke akkurat her ) :wink:

> gjør USAs militære sterkere, og dermed verden tryggere.

DET - bør kunne komme sterkt opp som årets uttalelse..

Suzuki

Gjerne det Suzuki. Uten USAs sterke militære hadde du snakket tysk, hilst med høyre armen rett opp, og ihvertfall ikke hatt GPS.

SKVULPEN: GPS er vel ikke lenger bare å anse for ett lands "eie", det er et internasjonalt system

Faktum er at GPS er eid av USAs militære, det er ingenting internasjonalt over det.

Faktum er at GPS er eid av USAs militære, det er ingenting internasjonalt over det.

Det er det eneste korrekte du har kommet med i denne tråden, såvidt jeg kan bedømme.

Og i kjekk amerikansk stil er da holdningen, "dette er VÅRT, vi deler ikke med noen" Bare de vi VIL dele med, dvs. Saddam for X år siden, Bin Laden for Y år siden, osv.osv.

Klimaproblemer ? BAH - bare oppkok fra kommunistiske europeiske terrorrister, for å få oss til å kjøre "homse" biler med under 350 HK..

Real patriotic americans, drive big cars.

Suzuki

No boat needed..

Dette blir vel mer et definisjonsspørsmål. "Ingenting internasjonalt over det"? Da hadde vi vel ikke hatt tilgang til det? Microsoft er også amerikansk oppfinnelse og "patent", - er dermed heller ikke Windows som vi alle her nå sitter og benytter "internasjonalt"? Det er selvsagt et faktum at USA eier satelittene, og antagelig også "GPS-systemet" som sådant, men var det kun til "innvortes" bruk, så hadde de neppe satt i gang en storindustri med produksjon av GPS-utstyr for gud og hvermann i hele verden. Amerikanerne tjener milliarder på denne big businessen, og er selvsagt interessert i å fortsette med det. Når GPS brukes internasjonalt, så er det vel pr definisjon et internasjonalt system. Det motsatte ville være et nasjonalt system som vi ikke fikk tilgang til. Da var det heller ingenting å diskutere her i et båtforum i lille Norge.

Leser ellers i ingressen til Båtmagasinets oppslag om Bush og GPS, at det er kun snakk om ved f.eks. nytt terrorangrep mot USA at Bush vurderer å slå av signalene innenfor USA selv. Det er forståelig at man ikke vil gjøre jobben lettere for terrorister som ev. kunne presisjonsstyre raketter med GPS. Da kan sikkert saken avdramatiseres, tror neppe fiskerne utenfor Smøla er målgruppen for å bli fratatt GPS-signaler :wink:

Prinsipielt er det likevel betenkelig at en mann sitter med denne knappen, men det må vi dessverre bare godta.

Redigert av Skvulpen (see edit history)

sitat: "Det er naivt å tro det Amerikanske forsvaret skal arrangere folkeavstemmning for å ta stilling til om GPS skal skrus av i deler av verden i en krisesituasjon"

Såvidt jeg har forstått blir GPS-signal slått av i krigssoner, samt at det også kan "falle ut" noen plasser på det åpne hav. Systemene blir stort sett betraktet som meget pålitelige, men det er fortsatt krav til å kunne navigere uten dem. (Tenker da på de som har dette til yrke)

Ser det som et paradoks at navigatører fortsatt skal kunne bruke f eks sekstant (Stcw-95), mens det derimot ikke er krav til å ha sekstant ombord hvis en har tilgang til global dekning som f eks GPS. (Skipskontrollens regler)

Mener det er viktig å kunne navigere med enkle hjelpemidler enten det nå gjelder fritidsbåt eller yrke. Det er etter min mening veldig lett å stole for mye på elektroniske hjelpemidler.

Uten USAs sterke militære hadde du snakket tysk, hilst med høyre armen rett opp, og ihvertfall ikke hatt GPS.

Det er vel ikke usannsynlig at de også den gangen valgte å sikre gjenoppbyggingsmarkedet til egne firmaer fremfor å prøve å selge varer til russerne etter at de (russerne) hadde rullet den siste tysker ut i Nordsjøen og Den engelske kanal.

Redigert av Whistler (see edit history)

Det er vel ikke usannsynlig at de også den gangen valgte å sikre gjenoppbyggingsmarkedet til egne firmaer fremfor å prøve å selge varer til russerne etter at de (russerne) hadde rullet den siste tysker ut i Nordsjøen og Den engelske kanal.

OK gutter frem med nisselua, bindersen, og kartene. For all del vi må ikke bli så engasjerte over et hypotetisk spørsmål at debatten tenderer mot det banale.

:flag:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...