Jump to content

USA kan blokkere for GPS signaler ved krise

Sydvesten

Recommended Posts

Det er det eneste korrekte du har kommet med i denne tråden, såvidt jeg kan bedømme.

Suzuki

Beklager så meget hvis mine holdninger ikke er "korrekte" Suzuki. Hadde jeg bodd i Nord-Korea, ville jeg vel hatt holdnings-politiet på døra nå.

Man får mene hva man vil om USA, men å trekke historiske faktum i tvil avslører sviktende dømmekraft.

Både livsstilen som tillater båtliv for massene, og eksistensen av nyttige hjelpemidler (GPS etc) er et resultat av at amerikanerne sitter i førersetet i verden. Personlig frihet, velstand og demokrati som vi kjenner det i dag er "påført" Europa utenfra av USA. Hvis historien hadde vært annerledes, eller enkelte forvirrede radisser hadde fått viljen sin, kunne vi hatt et samfunn tilsvarende Nord-Korea eller ex-DDR. Da hadde det ikke vært snakk om flere hundre tusen fritidsbåter i et land med 4 milloner mennesker.

Heldigvis for både takknemlige og utakknemlige GPS brukere/båteiere/nordmenn har USA påvirket oss med Marshallhjelp og kulturimperialisme.

Og vi hadde ikke hatt Elvis Presley, Donald Duck, Coca Cola +++ men vi klarte da å finne fram både på  sjø og land før GPS'ens tid også. :smiley:

Da kan det jo passe å minne om at Donald Duck alltid har blitt kalt for "Maskinisttidende" ombord i norske skip - så kanskje ville bortfallet av Donald være en like stor fare for skipsfarten som bortfallet av GPS'en :smiley:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Heldigvis for både takknemlige og utakknemlige GPS brukere/båteiere/nordmenn har USA påvirket oss med Marshallhjelp og kulturimperialisme.

Marshall-hjelp var vel egentlig en hjelp til USA slik at de kunne produsere for fullt ved div.fabrikker som ellers ville ha tomme ordrebøker når det ikke lenger var det samme behovet etter freden.

(fulle ordrebøker gir full syselsetning noe som gir penger i kassen,velstand og ikke minst makt )

Man får mene hva man vil om USA, men å trekke historiske faktum i tvil avslører sviktende dømmekraft.

Både livsstilen som tillater båtliv for massene, og eksistensen av nyttige hjelpemidler (GPS etc) er et resultat av at amerikanerne sitter i førersetet i verden. Personlig frihet, velstand og demokrati som vi kjenner det i dag er "påført" Europa utenfra av USA. Hvis historien hadde vært annerledes, eller enkelte forvirrede radisser hadde fått viljen sin, kunne vi hatt et samfunn tilsvarende Nord-Korea eller ex-DDR. Da hadde det ikke vært snakk om flere hundre tusen fritidsbåter i et land med 4 milloner mennesker.

Problemet er bare at slik det er nå er vi underlagt en mann som Bush's forgodtbefindende

Problemet er bare at slik det er nå er vi underlagt en mann som Bush's forgodtbefindende

Og hva er galt med George Bush? Hører vi den grenseløse arroganse og ignoranse tale her? Her på bjerget sover vi trygt så lenge GW har kontrollen ... det er mer enn man kunne si om hans forgjenger pratmakeren/løgneren.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Men det er vel på tide å bringe denne tråden ON-topic igjen??  :wink:

Her er vi enig Skipper. Det er lite vi kan gjøre med slike beslutninger som tas i USA, annet en å konstatere det :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er ingen som blir presset til å bruke GPS, så de som er så forferdet over eieren av systemet kan jo bare la være å bruke det. Eller seile sin egen sjø som det også heter...

Eller støtte aktivt opp under de europeiske bestrebelsene med å skape et tilsvarende system, styrt av et fungerende samarbeid mellom demokratiske stater...

:santcheers:

MÅ bare kommentere denne:

"Personlig frihet, velstand og demokrati som vi kjenner det i dag er "påført" Europa utenfra av USA."

Det der er jo helt borti natta... Den personlige friheten kommer jo fra opplysningstiden, ble eksportert til USA, og har tildels blitt importert tilbake. Men bare tildels, røttene ligger i Europa!

Hvis velstand er for en rik, hvit minoritet, så har du rett. Men velstand for de fleste har verden stort sett bare i Europa! Selve ideen om at vi alle har rett til velstand er også sær-europeisk!

Demokrati? Trenger jeg egentlig å kommentere det, særlig etter de siste to presidentvalgene?

For meg er USA blitt mer og mer det samme som romerriket under den siste ekspansjonsfasen, et system ute av kontroll, som EN GANG bygde på gode idealer, men så nå bare er korrupt og hodeløst. Og jeg lever i en provins som er avhengig av dette regimet. Ille nok nå, men jeg tror vi får det bedre enn de fleste når det hele kollapser i løpet av ikke for lang tid. Regner med å oppleve det, som jeg fikk med meg østblokkens fall...

Så ble det mitt første politiske innlegg noensinne - men det måtte altså til...

Ellers en god båtvinter og kommende vår!

"Personlig frihet, velstand og demokrati som vi kjenner det i dag er "påført" Europa utenfra av USA."

Det der er jo helt borti natta...

Før du sier noe slikt vås, bør du tenke over hva som hadde skjedd hvis ikke USA hadde frigjort Europa under Andre Verdenskrig. Europa klarte ikke å knekke Nazi-Tyskland på egenhånd, og ville aldri klart det uten amerikansk innblanding.

Den personlige friheten kommer jo fra opplysningstiden

I den perioden som kalles opplysningstiden, dukket det frem en liten elite av filosofer som forfektet frihet for individet (men kun menn, ikke kvinner). Personlig frihet i praksis var det derimot lite av på 1700 tallet. Hvis du innbiller deg noe annet, bør du ønske deg en historiebok eller tre til jul.

Hvis velstand er for en rik, hvit minoritet, så har du rett. Men velstand for de fleste har verden stort sett bare i Europa!

Selve ideen om at vi alle har rett til velstand er også sær-europeisk!

Den etniske gruppen med høyest inntekt i USA i dag er asiater. Hovedforskjellen mellom Europa og USA, er at de som er nederst på rangstigen i USA har lavtlønnsjobber, mens de i Europa har ulike former for trygd. Hvilken velstand for folk flest er det i Romania, Portugal eller Bulgaria? Europa er mer enn Skandinavia. Hvis velstand er trygd, har du rett i at det er sær-europeisk. Det er imidlertid en rimelig frynsete definisjon av begrepet.

Hvis du virkelig ønsker deg USAs fall, bør du tenke deg om en gang til. Det står nok av totalitære regimer som er villige til å ta over rollen som Supermakt, og diktere utviklingen i verden. Europa kommer ikke til å ta over stafettpinnen, det er helt sikkert. Hvis du ønsker deg et samfunn tilsvarende det man har i Nord Korea eller Afganistan før landet ble frigjort, bør du heller flytte til et slikt sted enn å håpe at slike krefter vil dominere verden.

men jeg tror vi får det bedre enn de fleste når det hele kollapser i løpet av ikke for lang tid. Regner med å oppleve det, som jeg fikk med meg østblokkens fall...

Så ble det mitt første politiske innlegg noensinne - men det måtte altså til...

Jeg har ikke lest denne tråden før nå - og den ble jo en skikkelig GPS debatt :wink: Snakk om avsporing.

Det er mange som uttaler seg sterkt om USA her. Jeg kjenner ikke landet så veldig detaljert - for jeg har aldri bodd der. Er det noen av dere som uttaler dere om USA/Bush som kjenner landet/presidenten/systemet gjennom venner/bekjente som bor i USA - eller kanskje dere bor der/har bodd der selv? Det kunne være interessant å se hva synspuntkene er basert på.

En liten korreksjon tillatter jeg meg å komme med: Det ble nevnt her at Norge har 4 millioner innbyggere. Det er feil - vi er ca. 4,8 millioner nå - og vi nærmer oss 5 millioner raskt. Sverige har forøvrig passert 9 millioner nå. Dette var bare en digresjon :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har ikke lest denne tråden før nå - og den ble jo en skikkelig GPS debatt  Snakk om avsporing.

Det er mange som uttaler seg sterkt om USA her. Jeg kjenner ikke landet så veldig detaljert - for jeg har aldri bodd der. Er det noen av dere som uttaler dere om USA/Bush som kjenner landet/presidenten/systemet gjennom venner/bekjente som bor i USA - eller kanskje dere bor der/har bodd der selv? Det kunne være interessant å se hva synspuntkene er basert på.

Avsporing uten sidestykke... :diving:

Jeg er vel en av de som uttaler meg sterkt. Jeg har bodd i Chicago, jobbet 4 år i et amerikansk selskap og har deler av utdannelsen min fra et amerikansk universitet.

Redigert av Nadheim (see edit history)

En liten korreksjon tillatter jeg meg å komme med: Det ble nevnt her at Norge har 4 millioner innbyggere. Det er feil - vi er ca. 4,8 millioner nå - og vi nærmer oss 5 millioner raskt.

Når vi først skal korrigere, her kommer en korrigering av korrigeringen. :wink:

Statistisk sentralbyrå sine sider kan man gå inn og se folketallet i Norge akkurat nå (det er en "teller" som kalkulerer konstant antatt folketall i øyeblikket), og i skrivende stund er det: 4.604.062.

Altså ikke 4,8 men ca 4,6 millioner nordmenn. Det er også en overdrivelse å si at vi nærmer oss raskt 5 millioner. Nettotilveksten (altså fødte minus døde og innvandrere minus utvandrere) er på bare ca 25.000 personer i året. Da blir det leeeenge før vi når 5 millioner, om vi noen gang gjør det. Enkelte frykter snart stagnasjon og nedgang i folketallet, hvis fødselsraten fortsetter å være så lav som i dag.

(Faktisk sank folketallet med 20 personer den stunden jeg skrev dette, nå er vi 4.604.042. Noen har dødd eller rømt...). :sad:

Avsporing uten sidestykke... :diving:

Ja ja. Dette var vel en morsom diskusjon... Vi kan vel alle være enige at uten DARPA (USA's versjon av FFI) så ville GPS ikke eksistert i den form vi kjenner den i dag. For oss som husker Starfix og superdyre "atomic clocks" for å få en god posisjon sammen med en lunefull Loran C, så har det bare gått til det bedre. Vi kan jo være glade for at de slo av den kunstige støyen SA (Selectivable Availability) som gjorde GPS signalene mye bedre for en sivil bruker. Den enkle grunnen til dette var at de slo av SA var at de som produserte den spesielle hemmelige kretsen som er nødvendig for dekoding av den "falske" støyen ikke kunne produseres raskt nok, og i nødvendige kvanta etter Pentagon's ønske. Pluss at de som designet systemet aldri hadde tenkt seg et globalt system der en sender korreksjons signaler som delvis eliminerer SA systemet.

Faktisk har Pentagon lovt de IKKE kommer til å slå av GPS signalene i en krigs situasjon til FAA. (Federal Aviation Administration) Grunnen til dette er at bruken av signalene er blitt så omfattende i bruk i den nasjonale flyindustrien at det ville bli en katastrofe hvis så skjedde. Sivile fly ville simpelthen kunne komme ut av kurs. Det er heller ikke sannsynlig at det er mulig "å slå av GPS signalene" når satellittene passerer over visse landområder.

En kan jo da selvfølgelig undres hvorfor EU da finner det påkrevd å bruke masse penger på å utvikle sin egen variant kallt Galileo.

For oss som sitter på sidelinjen så er alt dette til det gode. Galileo vil gi oss en estimert nøyaktighet på ca 10 cm (95% CEP) på 60 grader nord, GRATIS. Da tenker jeg gutta på Hønefoss vil få det hett rundt øra når en holme er 100 meter feil. Kjenner jeg gutta i Colorado i USA vil de selvfølgelig prøve å være like gode som jyplingene i EU.

SailorBoy ønsker dere en god kveld, uansett posisjon... he he

Det er riktig at vi har fått mye bra teknologi de siste årene, slik som GPS-nettet.

Men som så ofte ellers, så kan det være fint å plukke fra hverandre ting og se hva som er på innsiden. Det er det jo mange her som gjerne gjør!

Derfor er den politiske delen av denne debatten faktisk ikke helt på sidelinjen.

Det jeg mener, er at å si at disse verdiene KOMMER FRA USA blir helt feil. Det er riktig at de til tider kan ha vært EKSPORTERT TILBAKE til oss. Slik som under andre verdenskrig, helt selvsagt.

Når det kommer til det å kjenne USA før man uttaler seg, så blir det som å si at man ikke kunne vært motstander av Hitler uten å ha vært i Tyskland... Og det var vel slik at mange som hadde besøkt Tyskland i mellomkrigstiden syntes det så riktig så bra ut???

Så jeg hevder fremdeles min rett til å mene at verden ville hatt det bedre uten et sterkt USA slik som det er blitt ETTER andre verdenskrig...

Det er en ting jeg lurer på: kommer det europeiske systemet på plass fordi toppene i EU har innsett det samme, at USA ikke kan få ha et monopol på et så viktig system? Særlig ikke når landet lyster etter å styre verden slik som nå, og i samme slengen gjør seg veldig sårbart som en ny Goliath!

Når vi først skal korrigere, her kommer en korrigering av korrigeringen.  :wink:

Takk for korreksjonen - jammen godt at vi ikke er fler - for da hadde det begynt å bli trang :crazy: - særlig om vi skal sammenligne oss med USA

(Faktisk sank folketallet med 20 personer den stunden jeg skrev dette, nå er vi 4.604.042. Noen har dødd eller rømt...).  :sad:

Don't worry - be happy. Nye er tilkommet i løpet av noen timer - så nå er det 4604126 :santcheers: Redigert av Bitteliten (see edit history)

Når det kommer til det å kjenne USA før man uttaler seg, så blir det som å si at man ikke kunne vært motstander av Hitler uten å ha vært i Tyskland... Og det var vel slik at mange som hadde besøkt Tyskland i mellomkrigstiden syntes det så riktig så bra ut???

Og da var den tråden Hitlet, :nono: og til de som lurer på hva det betyr så er det beskrevet i diverse FAQ-er som omhandler Net-news.

Dette er faktisk første gang jeg har angret på noe jeg har skrevet her på baatplassen.no Maken til kranglefanter eller superkverulanter skal man lete lenge etter. Er det rart det er krig i verden ?? :headbang:

Ser ut som om vi har flere her enn de to som allerede er godt kjent av oss her, men som ikke er deltagere her i dag.... :wink:

Jeg vi bare med dette ønske dere fortsatt god jul, og i julen skal man være snille med hverandre, hvis ikke, ja da kommer ikke :santa:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er faktisk første gang jeg har angret på noe jeg har skrevet her på baatplassen.no Maken til kranglefanter eller superkverulanter skal man lete lenge etter. Er det rart det er krig i verden ??  :headbang:

Jeg synes ikke at du skal angre på tråden du startet. Dette er noe av gleden ved et forum - man vet aldri helt hvilken vei det tar. Jeg tror at vi kan si at noen ganger tar diskusjonene en noe uventet vei.

Ser ut som om vi har flere her enn de to som allerede er godt kjent av oss her, men som ikke er deltagere her i dag....  :wink:

Jeg tror det kan være greit om diskusjonen om geopolotikk og USA's fremtid føres inn på et mer båtrelatert spor igjen :yesnod:

Jeg vi bare med dette ønske dere fortsatt god jul, og i julen skal man være snille med hverandre, hvis ikke, ja da kommer ikke  :santa:

Jeg håper da inderlig at :santa: kommer i år også. Julen er for meg en tid også for litt omtanke og refleksjon over meningen med livet. God jul til dere alle Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har lest gjennom denne tråden noen ganger nå, på jakt etter "tråden", men maken til total forvirring skal man lete lenge etter. :yesnod:

Denne var morsom:

"Gjerne det Suzuki. Uten USAs sterke militære hadde du snakket tysk, hilst med høyre armen rett opp, og ihvertfall ikke hatt GPS."

Synes jeg ser for meg Suzuki snakke tysk og hlise med armen rett opp :lol::lol::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...