Nero II Startet 29.September.2011 Link til dette innlegget Startet 29.September.2011 Hei, i min båt er det støpt inn ca 200 kg sement i bunnen under motoren, de er bl.a. brukt til innfesting av motorfester. Jeg opplever at båten kunne trenge mer ballast, men er usikker på hvor den skal plasseres. En i båthavna sa han hadde lagt ballast under dørk, under vannlinjen, på begge sider av båten, ca 4 meter på hver side. Han var meget fornøyd med dette. Før jeg evt kopierer ham ville jeg gjerne vite hvorfor dette skulle være en bra løsning: vil ikke sideplassert ballast bidra til å forsterke rulling? Hva er teorien rundt plassering av ballast i fortrengende skrog? Et neste tema er hva som skal brukes, og der hadde jeg tenkt å lage en "lomme" av plast som jeg limer sammen til en passe form, og så legge avbalanseringbly i enten epoxy eller betomg oppi denne lomma. Da kan jeg evt fjerne det, samtidig som jeg kan støpe det inn tilpassa stedet. Jeg har ei 23 fots snekke med tradisjonelt deplasementsskrog, går ut fra at det vil være andre regler for god plasserig av ballast her enn for f.eks planende skrog. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Ballast i bunn av båten kan gjøre den litt vel krapp i bevegelsene, slik at det føles ubehagelig. Ballast ut i sidene gir roligere bevegelser. Rulling får du uansett, det er jo en snekke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Som nevnt ovenfor, ballast i bunn gir krappe bevegelser (ved overdrivelse). Større skip har alltid ballast både i dobbeltbunn og vingtankene samt evt. forpigg og akterpigg. Ingenting galt med sideplassert ballast bare den er jevnt fordelt. Foretrekker heller det enn krappere bevegelser. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Fyll noen sekker med våt sand, blykuler el. Prøv ut plasseringen og mengde slik at båten oppfører seg best mulig. Siden du allerede har ballast i bunnen hadde jeg prøvd med ca 50 -100 kg så langt ut i sidene som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Jeg har en Saga27 med original betong i bunn av båten. Jeg la bly ut i sidene like under vannlinjen. Dette hjalp ikke noe særlig på rulling i grov sidesjø, men rullingen fra hekksjøgeneraler når jeg ligger fortøyd, blir mindre krapp og stopper adskillig tidligere enn uten denne ekstra ballasten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nero II Svart 29.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Takker for respons! Det jeg oppsummerer dere har sagt er at dette er en erfaringssak. Og at erfaringene er at det lønner seg med både-og. Så da vet jeg at i vinter blir det å lage opplegg på sidene av den tidligere fiskkummen (siden jeg kan anta at den er plassert i midtpunktet i båten), og at jeg da lager plass for å prøve meg frem med litt ulike vekter, fra 50 til opp mot 100 kg på hver side. Men jeg skulle gjerne visst hvorfor det virker. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Det virker fordi tyngdepunktets plassering blir høyere i båten og den rettende armen mindre, det gir en mykere rettende bevegelse. Massetregheten ved ballast "langt" fra kjøllinjen gir en mykere startende bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 30.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Hm, her er litt å grunne på.... Et neste spørsmål: Bør jeg konsentrere sideballasten i ett punkt, i borde ved båtens midt (i lengden), eller bør jeg spre den symmetrisk langs vannlinja rundt båtens midtpunkt? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Om båten har riktig trim ellers velger en gjerne minst mulig vekt mot båtens ender. Teoretisk sett vil plassering lengst fra kjøllinje gi størst demping, men punktbelastningen på skroget størst. I praksis plasseres vekt hvor det er plass, så langt ut i borde rundt midtskips/oppdriftssenter som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.