Jump to content

Valg av båt 15-19fot

Frissy

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha noen råd fra erfarne om hva slags båt jeg skal kjøpe. Jeg har et ønske om ca 6-7 sitteplasser, 15-19 fot,ingen overnatting, ikke skjærgårdsjeep, dvs en med vindskjerm,kalesje, mellom40-60 h påheng, til kr 35-60.000. Alle forslag mottas med takk. Har sett på en with, men begynner å bli i tvil...er det noen med en with som evt kan gi noen tilbakemelding på det? Er det mye galt med de?

Redigert av dms (see edit history)

Jeg foreslår at du søker på Finn og Baatnett.no. Jeg tok et par kjappe søk der - og det er ikke mye å velge i innenfor de rammene du setter. Det blir i såfall noe som er ganske så gammelt.

Den båten som først falt meg i tankene er den gamle, klassiske Askeladden. Den har mange sitteplasser, vindskjerm og kalesje. Tror den går greit med 30-40 hk motor. Det ligger en slik båt til salgs på finn her . Den ser slik ut Bilde

En annen ligger her - men den har ikke hardtop (som jeg synes er veldig praktisk på en slik båt)

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg valgte en båt i denne størrelsen med hardtop. Jeg har hatt en 16fots båt med hardtop og har følgende erfaringer:

I sommervarme og sol, ønsker man hardtoppen dit peppern gror. Spesielt i lav fart blir det hett, ikke bare under hardtoppen, men også rett utenfor der førerplassen ofte er.

Når det regner beskytter hardtoppen kun bagasje og eventuelle barn som måtte få plass under taket. I små båter er det som regel for trangt for voksne til å sitte under taket.

Støynivået øker kraftig pga ressonansen fra det store hulrommet under hardtoppen.

Sikten blir dårligere, og man ender opp med å stå mer enn man egentlig ønsker.

Vanlig vindskjerm uten hardtop er bedre i mine øyne. To-delt kalesje er imidlertid en fordel, slik at man kan ha en "softtop" over deler av båten.

Foreslår en Rana 17,5 fot eller en skipsplast på 15 fot.

Selv har jeg aldri hørt at With båtene skal være noe dårlig. Det er en gammel klassiker som jeg selv gjerne ville hatt om jeg skulle hatt den type båt!

Uansett, lykke til med båtkjøp!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

TAkk for mange gode svar. Grunnen til at jeg lurte på kvaliteten på with båter er det at de kan suge vann i skummet i det doble skroget. Er det noen som vet hvordan Rana og Askeladden båter er bygd opp? Evt om det er brukt skum i disse?

Askeladden ha i alle fall ikke brukt skum. Her er det hul dobbelbunn.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...