lazy days Startet 16.Desember.2004 Del på Facebook Startet 16.Desember.2004 (redigert) Hei jeg trenger noe starthjelp med spinnaker. Har ikke seilt med spinnaker tidliger og nå har jeg hatt seilbåt i to år. Synes det er på tide å komme i gang. Har vært med som mannskap under seiling med spinnaker men føler ikke det sitter. Jeg er usikker på hvordan jeg setter spinnaker. skjøter, trinser bomopphal, ned hal, bras ol. Alle fall må tres i masten. Er det noe literatur som beskriver dette på en bra måte for en som er passe grønn. Alle tips er av interesse. Har en fenix. Redigert 16.Desember.2004 av lazy days (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Ser att du satsar på att göra dina dagar mindre "lazy"... Att sätta spinnaker på en Fenix lär du dig enklast genom att prova dig fram i lätta vindar = max 4 m/s. Det enklaste är att sätta spinnaker säcken längst fram på pulpit och vara noggran med att kontrollera att alla skot ( gajar ) går utanför mantåg och vant hela vägen bak till spinnaker blocken som du skall placera på lämplig fästpunkt så långt akterut du kan. Spinnakerfallet går upp till ledig trissa i mastoppen och spinnaker bommens upphal leder du till den ingång du har i spridarhöjd på framkant av masten. Nedhalet sätter du med ett block vid framkanten av mastfoten. Kolla på båtar i din hamn så förstår du detta bättre, det finns massor av olika lösningar. Hissa spinnakern med vinden snett bakifrån ( slör ) och ha genuan uppe tills den sitter stabilt upphissad ( för att undvika att den snor sig kring förstaget ). Innan hissning sätter du spinnaker bommen vinkelrätt ur från masten och låter den vila på förstaget tills spinnakern är hissad i topp. När spinnakern är i topp drar du ut bommen i lovart ( med skoten ) och låter vinden fylla spinnakern. Nu skotar du hem läskotet precis så mycket att spinnakern precis viker in då och då i lovartsidan. Skotar du hem för mycket kränger båten och gör mindre fart framåt. Det finns massor av teorier och massor av sätt att segla spinnaker, det bästa du kan göra är att läsa in grunderna och sedan ut och prova, ta gärna med en kompis som har koll på området. lycka till / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 (redigert) Her kan du se på den lette måten via en liten film. http://www.atninc.com/ for evt. tips. Redigert 16.Desember.2004 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bluewater Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Du kan også gå hit: http://www.brevik-seilforening.com/Express/index.htm Her ligger det flere tips vedr. trim av seil og rigg (tips og trim), bl.a. en jeg har skrevet som også omhandler spinnakeren. Den heter "generell rigg og seiltrim". Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Takk for mange bra tips. Glede meg til å komma i gang,. Været får bli litt bedtre først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.