Jump to content

Ankerkjetting til 37 fots langturseiler på 11 tonn?

GeirKS

Recommended Posts

Vær obs på at kvaliteten skiller en hel del på kjetting. Jeg har oppfattet et par "skrekkhistorier" med kjetting produsert i Kina som har fått tretthetsbrudd ganske så raskt. Til ankerkjetting ville jeg kjøpt god kvalitet fra anerkjent merke (f.eks. Gunnebo). Om du skal bruke kjettingen i ankerspill har jeg også hørt fra Nidelv at galvanisert kjetting trenger større kjettingkasse enn syreafast fordi den galvaniserte bygger mer i høyden, mens den syrefaste legger seg mer utover når den kjøres inn på vinsjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det ble diskutert tidlig i år en masse om kjetting.

hvis det er til noen hjelp.

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...l=ankerkjetting

:santcheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 6 måneder senere...

Hei.

Trudelutt, Saga27, 2,6 tonn har 40m 6mm justert kjetting og 16kg Engbo anker som aldri slipper når det legges langt nok ut. Engbo-ankeret skal visst nok ikke være bra på svai, men det har jeg ikke forsøkt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Det snakkes mye om bruddstyrke. Men er det noen her som har opplevd at kjettingen har røket, det være seg 6mm, 8mm, 10mm. osv. ??

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Det snakkes mye om bruddstyrke. Men er det noen her som har opplevd at kjettingen har røket, det være seg 6mm,  8mm,  10mm.  osv. ??

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Apropos;

Seilas`s etterlyste for noen år siden folk som hadde opplevd at kopiankere av Bruce typen hadde knekt / brukket.

Ingen ( ! ) meldte seg, iallafall ikke sålenge jeg var abonnent..

Suzuki

No boat needed..

hvor mye kjetting på bunnen bør båten ha:(seilbåter)

26 fot 20m 8mm + tau

30 fot 20m 8mm+ tau

34 fot 40m 8mm+tau

38 fot 50m 10mm

42 fot 60m 10mm

46 fot 70m 12mm

50 fot 80m 12mm

Di ovennemte lengder og dimmensjoner gir en god ide om hva som behøves for å ligge

på svai i sterk vind.

Det er kjettingvekten langs bunnen som teller.

hilsen jim :sailing:

er det no særlig smart å satse på 6mm ankerkjetting ? Jeg veit Lotus vil anbefale blytau, men jeg vil helst ha kjetting. 8mm hele veien blir grisetungt å håndere manuelt, men jeg antar 6mm duger akkurat. Så da blir spm: er det bra nok ellers ? Vekt pr m, og bruddstyrke ?

Båten er 3,5t og 30 fot..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Har nettop kjøpt ankerkjetting til båten min, 30 fot og ca 3.5 tonn. Det ble 6 mm syrefast etter anbefaling fra leverandør av ankervinsj (Anchorlift).

Merk at oppgitt bruddlast kan være villedende. Det blir fortalt historier om "kinesisk" kjetting som brekker "av seg selv". Det som skjer her er sannsynliggvis relatert til galvanisert stål. Når kjettingen blir kalddeformert under produksjonen og siden utsatt for oppvarmingen kan den bli sprø og få brudd i kalddeformerte områder, nesten av seg selv. Dette er et velkjent fenomen som ungåes ved å bruke riktig stålkvalitet. Det er derfor av største viktighet at galvanisert kjetting kommer fra seriøs leverandør, kinesisk eller ikke. Problemet med sprøbrudd er ikke til stede for rustfri kjetting da galvanisering unngåes.

Mer om sprøbrudd ved varmforsinking kan leses her.

Ellers er 6 mm syrefast ikke så veldig mye dyrere enn 8 mm galvanisert, som var alternativet. Jeg sparer vekt og har en kjetting som legger seg mye penere i boksen (og ser penere ut).

Det bør også legges til at båten er designet for klasse B, offshore. Dvs. at jeg ikke skal krysse de store hav og ankre opp i allverdens vindstyrker. Det blir nok mest for lune plasser langs norskekysten.

Jeg kan også berolige Suzuki med at det ikke ble skålanker, men Bruce type..............

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 3 år senere...

Har planer om å monterer ankervinsj i baugen på min Bavaria 32 Holiday fra 1997. Slo til på en rimelig ankervinsj fra usa, en Lewmar V1 med kabelar for tau og kjetting. Dette er tilpasset enten bruk av kjetting, tau eller kombinasjon av disse. Kjetting som skal brukes er 10mm Din 766.

Hadde egentlig tenkt meg 8mm kjetting, men var denne vinsjen jeg fikk rimelig på tilbud hos Boatersland for i underkant av 5k alt inkludert.

Har nå fått litt kalde føtter i forhold til vekten her. Bør vel ha minst 30 meter og helst 50 meter kjetting til min bruk. Blir raskt noen kg av dette og lurer på i hvilken grad min stakkars AWB vil takle dette.

Er derfor ute etter synspunkter på temaet.

Om vekten blir for tung er det vel følgende alternativ:

- bytte kabelar (aner meg at dette er dyrt)

- selge vinsjen og kjøpe en annen

- Spleise sammen f.eks 10-15 kjetting og 50 meter tau. Ser Lewmar selger slike kombinasjoner som orginalt tilbehør til vinsjen.

Tips og råd om hva en stakkar skal gjøre?

Med fare for å ha misforstått problemet ditt....

Du bør vel kunne leve med 30m kjetting til vanlig bruk ? Og så kan du ha tau-line å sjakkle om du skulle trenge mer.

Om du er redd for belastningen på ankervinsjen så skal jo den bare sule inn slakken og klare anker og den vertikale delen av kjettingen.

Er den spec'et for 10mm kjetting bør den jo klare vekten av denne.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 2 måneder senere...

Nå er 50 m 10mm kjetting ombord. Veier 112 kg. Flyttet samtidig flåten min på 30 kg fra lukegarasje til hekken. Synes ikke dette ser ut til å ha noe uheldig effekt på vektfordeling. Blir artig å prøve i sjøen. Vil jo tro en båt beregnet for charter osv er tenkt til å ha kjetting i baugen. Mangler bare å få på plass vinsjen nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...