Jump to content

Hjelp/tips til å velge riktig propell til GH17HT m/115 hk


nomen

Recommended Posts

Jeg var ute å prøvde den "nye" motoren min idag.

 

Det er en Mercury 115 4-takter og den sitter på en GH17HT som ifølge produsent veier 660 kg.

 

Nå sitter det en 13,75x15 propell på den og det gir 28 knop ved 6000 o/min,men jeg har mye mer å gå på.Kunne dra motor opp mot 7000 og kanskje mer,men det turte jeg ikke.

 

Jeg har mulighet til å låne en 13x19 propell fra en 115 Optimax,hva tror folket om denne?

 

Forøvrig hadde jeg ca 1800 o/min ved 5 knop,ca 5000 o/min ved 25 knop.

 

Trenger hjelp til dette siden dette er noe jeg aldri har vørt borti før.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

du må hvertfall ha større propell.

Hvis du får låne en større en ville jeg startet med det og notert turtall og fart du oppnår med den.

Jeg tipper du må opp på 21"

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er en Mercury 115 4-takter og den sitter på en GH17HT som ifølge produsent veier 660 kg.

Ut fra mine brosjyrer så har båten en tomvekt på ca 450 kg. Sikkert litt snaut angitt, Rana 510 HT er oppgitt til 545kg på boat.no

 

Enig med Daffy, prøv 19" for å få en bedre pekepinn , men kan godt være at du må opp på 21". Kommer an på utvekslinga på motoren.

 

 

 

 

Har flere kamerater som har Rana 510 som er samme skroget. En med Yamaha F100. Han får rundt 38 knop m/ alu propell.

 

I den farta har båten en tendens til å gå på nesa (som de fleste GH skrog når de presses opp i større fart enn de er tiltenkt) , noe som kanskje kan kompenseres med en stålpropell med baugløft og bra grep slik at man får løfta båten ut av vannet

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en GH 17 HT med en yamaha v4 115hk på. Jeg har 21" propell på min, men den er litt i største laget. har hatt den i 43gps knop med denne propellen, men det er alene og uten bagasje, nysmurt bunn og kaldt vann ;)

 

Ideel brukspropell for meg hadde vært 19". da hadde jeg nok mistet noen knop på topp, men til fordel fått en sterkere båt når jeg har med folk og bagasje (som er 95% av tiden).

 

Vet ikke utvekslingen på motoren din, men dette kan jo være et utgangspunkt :)

Link to post
Share on other sites

slett ikke værst å få den opp i 43 knop.

 

Det er som sagt under ideele forhold. Normalt sett midtsommers, med to mann ombord, lettgrodd, fulle tanker og litt bagasje så treffer jeg toppen på 38-40 knop (gps).

 

Over 40 knop er forøvrig svært ubehagelig i denne båten. Den viser tendenser til chinewalk og er generelt lite trivelig å kjøre med. Under 40 oppfører den seg eksemplarisk :)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært ut å testet båten med 13x19 propell toppturtallet sank med ca 1000 o/min,men klarte fortsatt å gå over 6000 o/min som er maks for denne motoren.

 

Ved 6000 o/min fikk jeg ca 36 knop.

 

Dagens (og gårsdagens) tester ble utført med tom båt,vanligvis er det to voksene og to barn ombord slik at dette kan vel påvirke toppturtallet noe.

 

Propellen som ble brukt i dagens test var skadet d.v.s bøyde propellblader som er forsøkt rettet ut med hammer.

Dette er vel også noe som påvirker resultatet.

 

Skal prøve å ordne meg en propell med 19" og 21" stigning imorgen og teste disse,målet mitt er å ha en propell som gir best mulig drivstofføkonomi ved ca 15-25 knop.Høy fart er ikke noe jeg prioriterer,da hadde jeg kjøpt meg en helt annen båt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

da kan kanskje en 4-bladers justerbar pro-pulse propell funke bra , de gir oftest litt dårligere toppfart enn en std 3 blader, men funker bra til bruket du beskriver. Evt et annen 4-blader.

 

skadet propell er langt fra optimalt nei, du får teste litt til med andre propeller.

 

 

 

 

2 leverandører med bra kompetanse på slikt er Progress ingeniørfirma i Oslo og Winrace propellers i Arendal

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Foreløpig så skal jeg ikke kjøpe noen propell,men jeg skulle få med en propell som passet til min båt når jeg kjøpte motoren,så jeg må nok ta til takke med noe brukt som de har liggende.

 

Skal se om jeg ikke får hentet et par forskjellige propeller i dag.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...